Note: I 563 grundlagde den irske missionær Columcille (Skt. Columba) et klostersamfund på øen Iona, hvorfra munke indledte kristningen af Skotland og Northumbria. Indtil vikingernes hærgninger fra ca. 800 svækkede klosteret, var Iona et vigtigt åndeligt centrum, og det menes, at ’Book of Kells’ er skrevet og illumineret her. Et antal store, rigt ornamenterede stenkors på kirkegården er de eneste mindelser om det første kloster, på hvis grund der omkring 1200 anlagdes et benediktinerkloster...
Etter romernes invasjon av England - ca. 72 e. kr. - ble Irland et knutepunkt for handelen mellom de 'frie' nordboere og det okkuperte England. Følgelig kom Irland under sterk inflytelse fra den romerske statsmakt og dets filosofiske skoler.
Under den romerske nedgangstid hadde Konstantin innført 'Kristi åk' som romersk statsreligion. Impulsene herfra ble tydelige også i England - og delvis i Irland. Da romerne knappt hundre år senere (år 407) måtte forlate England ble imidlertid de irske akademier ved at berette om den historisiske Jesus og legenden om "Kristi komme" som en framtidig epoke.
Derfor kan man tale om en 'keltisk kunskapstradisjon' som under 400-tallet aksepterte den historiske Jesus og den legendariske 'kristendom'. Knapt 200 år senere er goterne fordrevet fra Rom, hvorpå den konstantinske skole atter tar makten i Rom. Under pave Gregorius etableres et teokrati, hvis gesanter sendes til de gamle romerske forbindelser i såvel Frankrike som England og Irland. I det kommende hundreår gjenoppstår den romerske statsmakt som en 'kristen' imperiemakt - hvoretter den 'romerske kristendom' og rettsorden begynner sin utbredning - fremst takket være karolingernes kupp av det merovingske rike.
Dermed begynner en nye drakamp om den kulturelle såvel som den verdslige, økonomiske og politiske makt i Nord-Europa. Etter Pipinidenes vellykkede statskupp i Frankrike oppstår en 'ny-romersk', franco-romansk' imperiebygging - hvor man med et teokrqatisk kejservelde vil erobre de nord-europeiske monarkier - alle som en.
Under Karl Martell tar denne erobringen fart og etter Karl den Stores suksess står det 'nye Rom' sogar ved Nordjøens og Østersjøens bredder.
Dermed står England igjen for fall og i det sydlige England velger hertugemn av Mercandia - 'kong' Offa - å inngå en allianse med de romerske frankere. Dette betyr krig mot de nordlige englendere, som fortsatt beholder lojaliteten og familjebåndene til Danmark, likesom man i Skottland fortsetter å valfarte til Uppsala og man i Irland beholder båndene til *Lochlann' - alltså Norge.
Tilpasningen til de nye, romerske riter er imidlertid sin gang, ettersom man i såvel Irland som England forsøker å beholde fredlige kontakter og handel innimellom de ulike slag. Takket være de skandinaviske intervensjoner - kalt 'vikingetog' - opprettholdes imidlertid irenes, northumrernes og skottenes selvstendioghet - inntil det site og fatale nederlag ved Danevirke, på begynnelsen av 980-tallet - hvoretter de skandinaviske kongedømmer kommer under det franko-romanske kejservelde og påtvinges den katolske religion.
Straks deretter inngår de russiske fyrster en kulturell og handelsøkonomisk union med Konstantinopel - hvoretter den svenske konge forhandler seg til en pakt med det katolske veldet - ca. 1008. Nord og øst i Østersjøen er imidlertid baltere, finner, kvener og helsinger fortsatt selvstendige, som nordmennene etter renegaten Tryggvassons fall ved Svolder. Dermed får de gamle skoler på øst-kysten av dagens Sverige, såvel som områdene nord av Mälarn en nådetid - hvilket også gjelder øyene utenfor Norge - inklusive landene rundt Irskesjøen. De skottske og irske klostre - såvel som de norske, nord-svenske og finske hov - kan dermed fortsette sine 'keltiske' kunnskapstradisjoner noen små tiår til.