Författare Ämne: Historiens värsta folkmord  (läst 21751 gånger)

Utloggad Dren

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
SV: Historiens värsta folkmord
« Svar #20 skrivet: september 22, 2014, 03:09 »
Jag vet inte vad detta har med historiens värsta folkmord att göra.
Hitlers massmord på judar, romer, handikappade och många andra är säkert värst eftersom där inte finns någon vettig tanke bakom. Det handlar inte bara om barbari utan också om monumental dumhet.
Det du skriver om exempelvis Caesar så handlar det om kapitalism. Han låter folk leva eftersom han kan tjäna pengar på dem. Det är ju motsatsen till folkmord.
Men Caesar begick ju dessutom folkmord bland gallerna. Han erkänner själv att han slog ihjäl massor av människor. Det borde du ta upp, även om Caesar förmodligen överdrivet siffrorna.

Vet inte vart du vill komma. Att vita människor är ondare/dummare än andra?

Att slå ihjäl sina grannar till sista man, kvinna och barn har varit standard under hela mänsklighetens historia, ändra fram till 1945 då vi alla "kom överens" om att man inte ska begå fler folkmord(ändå har det skett - hutsier/tutsier). Enbart i mellanöstern har flertalet imperier under historiens gång totalt utrotat folkslag i omgångar, med många mängder av döda.

Och i Sovjet var det judar som var de främsta styrande & funktionella mördare av vita sedan början. Judar är lika goda kålsupare som alla andra. Att hävda något annat är bara patetiskt. Vad sägs om folkmordet på armenier? Var det vita då också?

Sedan vet jag inte hur Du definierar folkmord. Såhär står det  om FNs definition:

Att döda medlemmar av gruppen
Att tillfoga medlemmar av gruppen svår kroppslig eller själslig skada
Att uppsåtligen påtvinga gruppen levnadsvillkor, som är avsedda att medföra dess fysiska undergång
Att genomföra åtgärder, som är avsedda att förhindra födelser inom gruppen
Att med våld överföra barn från gruppen till annan grupp

Fast du kanske bara definierar folkmord på ett sätt som gör att bara vita kan anklagas?

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Historiens värsta folkmord
« Svar #21 skrivet: september 22, 2014, 08:41 »
Jag förstår inte riktigt vad du skriver. Jag har inte påstått att vita är dummare eller ondare. I citatet skriver jag bara om Hitler.
Sen får jag erkänna att jag såg begreppet folkmord främst i betydelsen mord.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Historiens värsta folkmord
« Svar #22 skrivet: september 22, 2014, 16:31 »
Den förödande erövringen av södra och mellersta Amerika är numer väl känd. Likaså dom folkmord som senare utfördes i Nord-Amerika och Australien, där intill 100% av ursprungsbefolkningen utrotades i et flertal regioner. Metodiken var fullt ut på höjd med det som århundradet efter användes i Europa - under social-darwinismens vansinne.

Den ideologi och det människosyn som låg i botten för detta social-politiska sjukdomstillstånd fanns redan under bronsåldern, då historiens första., kända krigskampanjer förödde Mellan-Östern. När turen kom till norra Europa följdes en liknande recepter, från Caesar till karolingerna.

Nu har ansvaret för brutaliteten under erövringen av NV Europa och Norden lagts på den förlorande part, alltså germanernas och nordbornas försvarsstyrkor ('vikingar'). Det har effektivt tagit uppmärksamheten bort från den initialla våldsamhet - som givetvis utvecklades och utfördes av dom attackerande makter, läs 'plutokratier'. Av den orsak har man alltså på senare år fått ett något annat syn på vikingatiden - eftersom man upptäckt att den franko-romanska (romersk-katolska) erövringen av 'dom fria germaner' också inneburit betydande folkmord - och ett något så nära fullkomligt kulturmord:

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,5718.msg55556.html#msg55556
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Historiens värsta folkmord
« Svar #23 skrivet: september 22, 2014, 17:07 »
Menar du att katolikerna begick folkmord i Norden? Varför står det inget om det i hustorieböckerna?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Historiens värsta folkmord
« Svar #24 skrivet: september 22, 2014, 17:45 »
Du får läsa vad jag skriver - och låta egna tankar stå för egen räkning. Dom länkar jag angav satår ju för sej - och berättar om Thüringen, Saxen och Holstein - där krigen rasade i ca. 30 år, innan den kom till Slesvig och Jullands södra gräns.  Annars nämner vare sej jag eller källorna något om "folkmord" i Norden, fast erövringen av Julland lär ha varit blodig nog.  :-X

Annars finns det berättelser om krigståg och dito massaker inom dom vendiska landen, dock efter vikingatiden. I den förbindelse representerar den katolska Anunds ('anunt') och Ingvars ('inkiars') expedition i österled - till 'Amazonernas land" - en möjlig början, vilket diskuterats på egen tråd. Att här försiggått en massaker som vikingatidens segerherrar sen höljt i historiens mörker lär dock vara klart.

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,6224.0.html
Ref.:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4237.0.html

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Historiens värsta folkmord
« Svar #25 skrivet: september 22, 2014, 18:35 »
Du skriver om brutaliteten vid erövringen av Norden, och min fråga är än en gång: Vem erövrade Norden med så stor brutalitet.
Och vad gäller korstågen på andra sidan Östersjön så är det väl nordbor som svarar för i alla fall en del av dem.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Historiens värsta folkmord
« Svar #26 skrivet: september 23, 2014, 13:19 »
Att folkmord även begåtts av "icke-vita" är väl klart, exempelvis Kina, Japan, Indonesien, Rwanda,Mongoler och assyrier.
Huvudsakligen finns två typer: kolonialister som mer eller mindre försöker utrota eller förslava urbefolkningen, och en utrotning av en etnisk minioritet
Germaner, främst sachsare i Tyskland utsattes för folkmord på 800-talet

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Historiens värsta folkmord
« Svar #27 skrivet: september 23, 2014, 17:12 »
Platsar det verklige bland historiens värsta folkmord.
Men min fråga gällde den brutala erövringen av Norden. Det är den vill jag läsa om.
Boreas tillgriper den märkliga metoden att citera sig själv, det ger väl inget bevis för sakligheten. Särskilt som de citat jag fick upp handlade om helt andra saker.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Historiens värsta folkmord
« Svar #28 skrivet: september 23, 2014, 17:35 »
Du skriver om brutaliteten vid erövringen av Norden, och min fråga är än en gång: Vem erövrade Norden med så stor brutalitet.
Och vad gäller korstågen på andra sidan Östersjön så är det väl nordbor som svarar för i alla fall en del av dem.

Brutaliteten följer dom teosofiska katolikers framgångar - från Gregorius tid, där 'åsikten helgar medlen'. Sen kan vi tala om pepinidernas statskupp i Frankrike och deras påkommande erövringar av bavarer, hungarer, langobarder, vender, polaber, friser, sakser och daner - i nämnda ordning. Deras likasinnade i södra England (Mercandia) likaså. Massakern av danska ättlingar år 1002 lär vara ett exempel.

Sen får vi den katolska erövringen av Norge, Sverige och Finland - vilket knäckte den nordiska försvarsmakten, med ett litet undantag för den norska flottan - som under Harald Hardråde förmådde göra ett sista, förtvivlad försök på att hejda den katolska allmakten över Norden - år 1066.

Våldet du efterlyser hittar du i spåren av en rad katolska kejsare - från Karl den stores massaker i norra Tyskland till Henrik I, II och III's jämte Otto I, II och IIIs blodiga invasioner - mot öster och norr. Intrånget genom Danevirket och den påföljande ockupation av Julland lär också ha kostat några tusentals skandinaver deras liv.

Sen hittar du även endera påvar som själv deltog i strid - till exempel Leo IX, under vems tid man fick det omtalade erövringståget till Åland och Finland - där man tydligen massakrerade hela befolkningar. Jag har redan angett tråden där detta diskuteras.

När man sen får katolska kungar i norr kommer dekreten från Rom om att åka i korståg - typ Sigurd Jorsalfarare, Valdemar Sejr och Magnus Eriksson.  Dom två senare i österled - på bekostnad av den ortodoxa kyrkans domener i østra del av Östersjön.  Slovaker, bosnier, polacker och litauer fick alltså lära seg det grekisk-ortodoxa kyrko- och handels-språk (slaviska), medan dom därefter fick övergå till den romersk-katolska religion och maktsfär. Det djupt rotade, folkliga motståndet mot denna 'konvertering' gav som man vet en rad mycket blodiga konflikter.

http://outline-of-history.mindvessel.net/320-christendom-and-crusades/322-feudal-system.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Northern_Crusades

Victims of the Baltic Crrusades:
http://department.monm.edu/history/urban/articles/VictimsBalticCrusade.htm
http://www.livescience.com/25302-baltic-crusades-caused-deforestation-extinctions.html
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Historiens värsta folkmord
« Svar #29 skrivet: september 23, 2014, 18:37 »
En skotsk professor i teologisk historia uttrycker det så här:

Citera

"That force was often used in the conversion of northern peoples is undeniable, and it was used with a ferocity and violence beyond anything the conquistadors did in the Americas and far beyond anything that happened in modern Africa or Asia."

Andrew Walls: "The Missionary Movement in Christian History". Maryknoll, New York: Orbis Books, 1996.


Mer om saken:
http://www.jesusneverexisted.com/tribes.html
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Historiens värsta folkmord
« Svar #30 skrivet: september 23, 2014, 18:38 »
Vilka trupper sände katolska kyrkan till Norden? Och var kan man läsa om denna förskräckliga händelse?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Historiens värsta folkmord
« Svar #31 skrivet: september 23, 2014, 18:42 »
Har du inte läst några av dom svar du redan fått?

Här har redan nämnts Karl den Stores enorma armè, som år 790 ville - men inte förmådde - erövra Danevirket. Sen har vi redan nämnt Otto II som klarade av braserna, med en arme på 120.000+. Sen fick man i väg Olav Trygvasson till Norge år 995 - och Knut den Store till Helgeå 1025 och Norge 1028-1030. Slutligen har vi tråden om 'korståget' till Finland, under påve Leo IX, ärkebiskop Adalvard, biskop Sigfrid och den 'flitige Hildebrand', år 1050.

Har du verkligen missat dom alla?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Historiens värsta folkmord
« Svar #32 skrivet: september 23, 2014, 19:15 »
Ingen av dem du räknar upp erövrar Sverige vad jag kan se.
Inte heller verkar de du räknar upp särskilt framgångsrika på andra håll heller.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Historiens värsta folkmord
« Svar #33 skrivet: september 23, 2014, 19:39 »

Lyckades inte Otto II erövra Julland på 980-talet? Lyckades inte Trygvasson erövra Väst-Norge år 995? Lyckades inte Knut den Store erövra "delar av Sverige" år 1026 och hela Norge år 1028 - samt hejda motattacken år 1030?  Lyckades man inte förgöra befolkningen på Åland och södra Finland 1050 - och således få ett definitivt slut på motståndsrörelsens - läs vikingarnas - bastioner i norra del av Östersjön?

Innan du producerar flera intetsägande märkvärdigheter borde du i det minsta läsa dom svar du får. I annat fall diskvalificerar du dej själv som seriös debattör.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Historiens värsta folkmord
« Svar #34 skrivet: september 23, 2014, 22:29 »
Det är alltså nordbor som är de katolska skurkarna som härjar i Norge, norrmannen Olaf och dansken Knud. Men ingen av dem är väl i katolsk tjänst?
Knud erövrade delar av Sverige, men eftersom ingen vet vilken del så kan han inte ha gjort något outplånligt intryck. Och svenska historiker verkar inte tro på något korståg till Finland på 1050-talet. Däremot kan Erik ha härjat och erövrat områden i Finland, men utan kyrkans inblandning.