Så tydligen så underkänner du Edgrens tolkning av mynten.
Du
vill tydligen inte förstå vad jag redan skrivit om saken - men häller spela pingis med auktoriteter.
Vad jag ifrågasatt är kvaliteten på din s.k. kritik - där du framför en
möjlig anomali som en kritisk faktor i ett större sammanhang. Innan du kollat ditt källgrundlag kan man tyvärr inte använda dom fragment
du använder som klara fakta. Det är en välkänd sak att 1000-talets frisiska pennies är svårtolkade - och ger få absoluta svar.
Att du har svårt för att acceptera min kritiska hållning är iofs. något underligt - all den tid du låter "påskina" att 'kritiska värderingar' är en nödvändighet. Gäller inte det dom "fakta" och "bevis" som passar till dina argument och uppfattningar?!
Varför är då mynten relevanta? Jo, för att du i ett tidigt skede, redan i inlägg nr 5, skriver
Tillsammans med uppgifternna om Gutagård 1080 (farmansgård behöver ju inte vara ekvivalent för övrigt) så antyder mynten att handel med Ryssland pågår i Ålands närområd.
Just det - "antyder". Du borde lägga till 'kanske' och 'möjligen'. Substansen i din teori är - tyvärr - som den "rostiga spik" du beskyller andra för att koka soppa på...
Observera att du inte diskuterar fakta som relaterar till trådens huvudfråga. Därmed blir det omöjligt att försöka sätta fynden från Rosala in i sitt rätta sammanhang. Tyvärr. Kärnan i min kritik av ditt "penningbevis" reflekterar just denna frånvaro av metodik - inget annat.
Anomalierna i fråga - dom
möjliga biskopsmynt från Frisland och Tyskland - finns just på slutet av den period vi talar om - och kan som sådan vara mycket intressanta. Men - innan man har koll på helheten OCH tolkningen av myntets ålder - kan myntfynden ej användas som fakta.
Vill du ställa en verklig kritik till trådens huvudfråga får ta fram fakta som berör året 1050, direkt. Annars gör du som på tråden om medeltida vägar - där du skapade en pseudo-diskussion.
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,2537.msg57844.html#msg57844[modererat]Det här är relevant eftersom det genomgående är ett mönster i ditt resonemang
Mönstret du beskriver är inget annat än en genomgående divergens mellan två olika historiesyn. Du har tydliga grundhållningar till hur Nordens forntid månne ha sett ut - och därmed hur forntida fynd kan, skal eller bör
tolkas. Mina tolkningar vilar på et annat fakta-grundlag och blir därför, till dels, ganska annorlunda.
Om jag inte tar nog hänsyn till ditt grundsyn får man bara beklaga. När du försöker "påskina" att andra inte baserar sej på fakta så går du emellertid utöver ramen för en vettig diskussion, och börjar uppträda som politiker, som angriper person i stället för reson.
Tydligen behövs det pokertermer för att du ska svara på relevanta frågor.
Nu var det inte termerna som var problemet - men motiven för ditt agerande.
Hur
du vill uppfatta skillnaden på fakta och tolkningar är ditt eget val. Likaså hur du behandlar faktiska personer, historiska luckor och faktabaserade pusselspel. Inom det ämne som tas fram i denna tråd finns inte rum för pingis eller poker. Här får man åtminstone
försöka vara ärlig, logisk och sannfärdig.