Nej jag är inte fast i den tanken, jag är väl medveten om att en osteologisk könsbedömning kan innehålla ett mått av osäkerhet. Men jag vet också att osteologin har ett mycket stort referensmaterial av mycket hög kvalitet, ett material där man till stor del faktiskt har ett facit. Och det är där det skiljer sig från den arkeologiska bedömningen då denna till största del förlitar sig på tidigare tolkningar och arkeologens uppfattning om hur det nog ligger till.Uppfattningar som inte alltid tål kritisk granskning. Bäckaskogskvinnan är kanske vårt finaste exempel på just detta. Där var materialet så pass bra att det gick att göra en riktig utsago som gick tvärs såväl tidigare tolkningar av materialet som en hel del etablerade uppfattningar. Så att osteologi alltid skulle behöva tolkas tillsammans med resten av materialet är alltså inte sant.
Menar du att arkeologer skulle tycka att det vore ok att var tionde tolkning var helt fel? Menar du att 10%av materialet kan negligeras och avfärdas som oviktigt, även om det skulle röra förhållanden för halva vår befolkning? Menar du på allvar att om 10% av våra rikare gravar skulle innehålla kvinnor, så är det av så litet intresse att man kan försumma det eftersom det är viktigare att behålla sina urgamla tolkningsmodeller.
Saken är ju den att det mesta benmaterial som skulle kunna bidra med en relativt säker vetenskaplig bedömning av kön, antingen saknas, är undermåligt eller oundersökt. Detta är alltså brus(noise) Till det har vi en hel del uppfattningar som egentligen inte stöds utav ett viktat och värderat underlag. Exempel är nämnda Ladbygravstolkning som på grundval av vapenutrustning tolkas som en man, trots att motsvarande utrustning finns i en grav som tolkats som kvinlig. Den uppfattningen är alltså också brus. Ytterligare har vi en ofrånkomlig portion av prestige. Har du gjort en tolkning är det svårt att utifrån likartat material göra en annorlunda tolkning nästa gång eftersom in tidigare tolkning då kan ifrågasättas. Detta är också brus. När det kommer till data ifråga så får man då efterlysa sådan som stödjer uppfattningen om hur materialet skall tolkas. Finns det siffror av något slag som man stödjer sig på? Av x antal arkeologiskt bedömda gravar som senare granskats närmare med annan metod avseende kön, så visade sig y antal få samma utfall?