Nej, möjligen inte heruler, blir fel tidsmässigt tror jag också. Dock hemvändare, men knappast hemvändare som är släkt med de närboende, eller så har de förgripit sig å det grövsta gällande sed och religion. Att viga fienden till gudarna (oden) återkommer vilket jag tror torde ligga bakom fynden. Man tar knappast igen sitt offer ifall man segrar. Men en sådan våldsam aktion med total utrotande av allt liv tyder på mkt bakomliggande hat så jag ser stora svårigheter med att det var fränder, men jag kan ha helt fel. Dock torde brottet ha varit mkt stort i så fall att frändskap inte längre gällde. Några slog sig ner, en provokation nämns men kustläget kan ha annan betydelse också. Utanförskap, koloni. Slutet av fyrahundratalet är en ledtråd. Hunnerna hade försvunnit, germanernas etablering i medelhavet var i sin fulla blom, varken heruler eller vandaler hade återvänt riktigt än. Borgen var ny enligt programmet. Teorin är att återvändande ölänningar skapade denna borg som en inträngling och det kan väl tänkas, men skulle deras släktingar inte begrava dem? Var de möjligen nyrika, förloraren som återvänder som sprätt? Eller är det så enkelt att vi ser ett försök till etablering av annan kraft en ölänningar, några med tankar om annan ordning än den som gällde. Hurdan med goter? Goterna splittrades och föstes lite omkring i svallvågorna av hunnerna. De hade väl antagligen inte släppt taget om Wislas mynning, kanske en grupp, familj som återvände över havet?