Författare Ämne: Inget som heter fornnordiska?  (läst 4786 gånger)

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
Inget som heter fornnordiska?
« skrivet: januari 21, 2014, 11:41 »
Existerar inte "fornnordiska" som språkligt begrepp? Jag blev förvånad när jag upptäckte att varken NE eller Bonniers lexikon har någon artikel om fornnordiska, utan bara fornvästnordiska, runsvenska och rundanska samt den äldre språkformen urnordiska.

Jag trodde att fornnordiska var en paraplybenämning på fornspråken i Norden, alltså fornvästnordiska, runsvenska och rundanska, som jag uppfattat som mer av dialekter än separata språk, under ca 700-tal till 1200-tal. Men så är det inte eller?

Jag håller på och skriver om några runinskrifter för en hemsida, för "vanligt folk". Då ska man ju inte krångla till det för mycket och jag uppfattade att "fornnordiska" förvirrar mindre än tal om "fornvästnordiska" och "nationellt fornspråk." (De former jag återgett är på nationellt fornspråk (runsvenska), men jag har alltså hittills skrivit "fornnordiska", eftersom jag trodde att det också var giltigt och förvirrade folk mindre.)

Men nu är det jag som är förvirrad.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Inget som heter fornnordiska?
« Svar #1 skrivet: januari 21, 2014, 14:15 »
Och jag som trodde att det gemensamma nordiska språket hette en gång - NORRÖNA SPRÅKET!!

Utloggad SvenÅke2

  • Medlem
  • Antal inlägg: 26
SV: Inget som heter fornnordiska?
« Svar #2 skrivet: januari 21, 2014, 17:32 »
I en viss litteratur kallas det för "Norse"
Men det finns också  annan litteratur;

Konjuktiven i fornsvenskan,         Gösta Mattson
Syntaktiska och stilistiska studier i fornordiskt lagspråk;   Carl Ivar Ståhle
Norrön Grammatikk ;   Ragnvald Iversen