Författare Ämne: Snorres sveavälde  (läst 132993 gånger)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Snorres sveavälde
« Svar #60 skrivet: november 29, 2013, 00:05 »
Anders I Uppsala, vilka Mälardalskungar från samma period kan du peka ut som vi säkerhet vet har existerat - och vilka källor stödjer du dig då på?

Jag menar inte att vara näsvis - men kungar före år 1000 är väldigt osäkra individer. Kungar efter år 1000 är också osäkra och vi diskuterar ju ständigt vilken kung som var Kung för vilket område. Olof Skötkonung, var han en Mälardalskung eller en kung över VG? Eller var det just då en union mellan Mälardalen och VG - och han var Kung över båda dessa? Vad vet vi?

Din grunduppfattning bestämmer ju vad du vill tro - frågan är vilka fakta vi har och hur vi skall tolka dessa fakta.

Jag har det enkelt, VG lagens Kungalängd anser jag är en kungalängd över VG:s Landskapskungar. majoriteten av dem var, efter att de varit Landskapskungar, även Sveakungar - och då måste vi ju försöka reda ut vem Sveakungen var för en figur.

Thomas


Historia är färskvara.

Utloggad Anders i Uppsala

  • Stammis
  • Antal inlägg: 165
SV: Snorres sveavälde
« Svar #61 skrivet: november 29, 2013, 00:20 »
Anders I Uppsala, vilka Mälardalskungar från samma period kan du peka ut som vi säkerhet vet har existerat - och vilka källor stödjer du dig då på?

Jag menar inte att vara näsvis - men kungar före år 1000 är väldigt osäkra individer. Kungar efter år 1000 är också osäkra och vi diskuterar ju ständigt vilken kung som var Kung för vilket område. Olof Skötkonung, var han en Mälardalskung eller en kung över VG? Eller var det just då en union mellan Mälardalen och VG - och han var Kung över båda dessa? Vad vet vi?

Din grunduppfattning bestämmer ju vad du vill tro - frågan är vilka fakta vi har och hur vi skall tolka dessa fakta.

Jag har det enkelt, VG lagens Kungalängd anser jag är en kungalängd över VG:s Landskapskungar. majoriteten av dem var, efter att de varit Landskapskungar, även Sveakungar - och då måste vi ju försöka reda ut vem Sveakungen var för en figur.

Thomas

Jo, visst har du en poäng i detta, men tystnaden avseende götakungar efter 700-talet tror jag ändå säger något.

Jag tänker mig att götalandskapen försvagades i och med bland annat slaget vid Bråvallen (om detta någonsin inträffat) och att sveakungen stärkte sin position vid den här tiden. Wulstans uppgift att Blekinge tillhörde svearna är en indikation hade en stark position på 800-talet.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Snorres sveavälde
« Svar #62 skrivet: november 29, 2013, 01:17 »
Jag anser att vi inte kunnat hitta en enda källa som pekar ut Svear enbart i Mälardalen. Överbevisa mig gärna, jag tar till mig fakta. Jag vet alltså inte vilka Svearna är. Jag vet att de fanns.

Bråvalla anser jag är en saga, alltså är Bråvalla för mig inget fakta. Att Blekinge tillhörde Svearna köper jag - men vilka var då Svearna.

Du baserar din uppfattning på en äldre historietolkning (tycker jag). Min tro är att man körde helt fel i denna historieuppfattning. Svear/Götar har diskuterats i sekler utan resultat. Jag söker nya förklaringar baserade på källor och delvis sagor.

jag försöker lägga upp tankekedjor. Om de är hållbara får vi se framöver när jag är klar med informationsinhämtningen.

T.ex. Tacitus skriver om trälar som vaktar vapen. jag tror inte varje gård hade en "vapenträl", alltså bör denne träl kanske vakta häradets eller landskapets förråd av krigsvapen, det är mer logiskt för mig. Svear kan ha varit bönder som ägde egna krigsvapen och för detta fick skattefrihet. Alsnö Stadga fortsatte detta med skattefrihet - men nu gällde det ryttare med krigshäst - och Svearna försvinner ur vår historia i samband med detta.

Det finns misstankar om att Alnsö Stadga "bara" var en fortsättning på ett redan existerande system, men man gick från infanteri till rytteri vilket var avsevärt dyrare för den enskilde bonden. vad man tjänade var högre skatteintäkter eftersom "Svearna" avvecklades som system och därmed fick man in mer skatt - och man vann fullt krigsutrustade ryttare istället och slapp kostnaderna för dessa.

Om då Svear är en sorts "samhällsklass", alltså fria bönder med egna krigsvapen, så finns de i alla landskap eftersom detta var en sorts "insatsstyrka" som lydde under Sveakungen som var den som befallde i krig och som alla var tvungna att lyda i krig.

Om Svear var en samhällsklass som dessutom var betrodda, kanske det var de som valde, och vräkte, Kung i VG på 1220 talet? Alltså de Svear som var VG:are.

Alla Svears Ting kanske valde Sveakungen? Alla Götars ting kanske valde sin Landskapskung? Kanske fanns det ett Alla Uppsvears Ting också?

Jag försöker alltså komma bort från det traditionella tänkandet om Svear/Götar eftersom jag tror att den diskussionen aldrig kommer att leda framåt, tyvärr tror jag att den diskussionen cementerar fast oss istället.

Se bara på våra diskussioner...vi är ju inga nära vänner med gemensamt intresse av att lösa histopriska problem, vi står på var sin plattform och kastar argument om samma saker som man kastat argument om i sekler redan...

Thomas


Historia är färskvara.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Snorres sveavälde
« Svar #63 skrivet: november 29, 2013, 01:32 »

Svearnas domäner och maktområden under förkristen tid (före 1000 e kr) är en helt annan frågeställning. Från denna tid saknas i princip källor helt (förutom sagor). Dessa sagor visar på Svear som leder ett rike vid Östersjön och Götar i väster med ett eget rike. Sen har dessa riken naturligtvis varit i allians och i krig fram och tillbaka, precis som sagorna säger.

Vilket innerbär att man skaltar och valtar med sagorna efter tycke - och väljer ut, anpassar och använder dom delar man tycker om - medan centrala och ständigt repeterade uppgifter desavueras, efter tyckande.

Frånvaron av logik och stringens lyser alltså med sin frånvaro. Här uppträder man som en konsthistoriker som låter vissa färger få användas, medan andra skal uteslutas från den historisk färgskalan.

Inom gällande konsens finns till exempel ett Alfhem och ett Bråvalla, men inga alfer eller något Bråvalla-slag...  ::)

Här används tydligen en form av "konsensus-metodik" efter "lagon-är-bäst-principen", där ens värderingar får byggas på tyckande och tolkningsföreträde blir den bärande princip. Resultatet blir alltså en metodik där man vill behålla kakan medan man äter den. 

Lyckligtvis fins här skolor som tar kravet till rationalitet, konsekvens och stringens något mera seriöst och objektivt - när källornas uppgifter och allegorier skal analyseras, förstås och användas.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Snorres sveavälde
« Svar #64 skrivet: november 29, 2013, 01:39 »
Boreas, självklart är det så att alla som studerar källor och sagor letar efter stöd för sina hypoteser - OCH argument och sakuppgifter MOT hypotesen. Det är ju mycket trevligare att hitta motargumenten själv än att andra hittar dem  :)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Snorres sveavälde
« Svar #65 skrivet: november 29, 2013, 01:45 »
Jovisst CT - men du nu besvarar du inte mitt argument - utan försvarar att man får skalta och valta efter subjektiva behov, tyckande och dagsform...  :-X
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Snorres sveavälde
« Svar #66 skrivet: november 29, 2013, 02:01 »
Gör vi inte alla det till och från? Ingen är perfekt  :)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Snorres sveavälde
« Svar #67 skrivet: november 29, 2013, 08:28 »
Yngwe
VG består av flera bygder och de har antagligen varit separata enheter från början. Dessa syns tydligt vid en GIS-analys av fornlämningar över landskapet. Trollhättan med omnejd, Varaslätten, Falbyggden, Skövdebyggden och Vad framstår tydligt som separerade av berg, skogsområden etc. Ortsnamn, fornlämningar, dialekter mm visar dock att området har många gemensamma drag som stärker tanken att det landskapet som beskrivs i tidigmedeltida källor är relativt lik den som anas i äldre källor som Jordanes, Beowulf  mm. Finnestorp verkar vara en offerplats som ligger precis på gränsen mellan 3 härader och mellan 2 av landskapet huvudbyggder. Offerplatsen verkar vara gemensam för en rätt stor region. Skara/Varnhem ligger precis emellan VGs mest befolkade områden. Alvhem/Älvsyssel framstår som ett område med mycket gemensamt med VG men med en del unika egenskaper som avviker. Detta är lite spännande då det är samma bild som beskrivs i sagomaterialet. De norska kungasagorna beskriver ju västkusten i många sammanhang då den norska kungamakten hade intressen där.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Snorres sveavälde
« Svar #68 skrivet: november 29, 2013, 09:40 »
Yngwe
VG består av flera bygder och de har antagligen varit separata enheter från början. Dessa syns tydligt vid en GIS-analys av fornlämningar över landskapet. Trollhättan med omnejd, Varaslätten, Falbyggden, Skövdebyggden och Vad framstår tydligt som separerade av berg, skogsområden etc. Ortsnamn, fornlämningar, dialekter mm visar dock att området har många gemensamma drag som stärker tanken att det landskapet som beskrivs i tidigmedeltida källor är relativt lik den som anas i äldre källor som Jordanes, Beowulf  mm. Finnestorp verkar vara en offerplats som ligger precis på gränsen mellan 3 härader och mellan 2 av landskapet huvudbyggder. Offerplatsen verkar vara gemensam för en rätt stor region. Skara/Varnhem ligger precis emellan VGs mest befolkade områden. Alvhem/Älvsyssel framstår som ett område med mycket gemensamt med VG men med en del unika egenskaper som avviker. Detta är lite spännande då det är samma bild som beskrivs i sagomaterialet. De norska kungasagorna beskriver ju västkusten i många sammanhang då den norska kungamakten hade intressen där.


Visst kan man resonera om att VG tidigt bildar en enhet, även om det också går att ifrågasätta. Men därifrån är det långt kvar till man kan knyta till ÖG och få något slags enat Götaland vilket jag uppfattade att du gjorde.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Snorres sveavälde
« Svar #69 skrivet: november 29, 2013, 10:40 »
Vg/Ög som en enhet är en svår nöt. Jag har ingen direkt åsikt. Under romersk järnålder finns ett gravskick som är gemensamt för landskapen (och Öland).  Kind-strukturen är unik för landskapen. Ortsnamnsmässigt så är Ög delat av inflytande från norr, väst och syd som man kan förvänta sig. Götala i Ög och Vg är ett intressant inslag och framförallt gemensamhet i namnelementet  "Göt" finns ju trots allt. Västra Ög ligger ju oerhört nära Vg och en samhörighet i vissa perioder är nog sannolik. Kan hända att jag ibland lägger ihop Ög/Vg i en förenkling av resonemang då en majoritet av diskussionerna alltid utgår från Svear/Uppsala osv..

Utloggad Jotuni

  • Stammis
  • Antal inlägg: 356
SV: Snorres sveavälde
« Svar #70 skrivet: november 29, 2013, 11:34 »
Vg/Ög som en enhet är en svår nöt. Jag har ingen direkt åsikt. Under romersk järnålder finns ett gravskick som är gemensamt för landskapen (och Öland).  Kind-strukturen är unik för landskapen. Ortsnamnsmässigt så är Ög delat av inflytande från norr, väst och syd som man kan förvänta sig.

En olikhet är tydligen jordvärdering. Ög hade attung och MD markland men Vg hade något annat men vad var det?

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Snorres sveavälde
« Svar #71 skrivet: november 29, 2013, 11:43 »
Min tro och arbetshypotes är att VG & ÖG inte började bli en enhet förrän tidigast på 800-talet och att det var först då Östergötland blev just Östergötland. Jag tror också att Götland var ett alternativt namn på det senvikingatida embryot till den svenska statsbildningen (kanske det namn som var det "officiella" i vissa kretsar). Namnledet "-götland" i VG och ÖG kan vara ett minne av den tid då dessa två landskap utgjorde hela "proto-Sverige".

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Snorres sveavälde
« Svar #72 skrivet: november 29, 2013, 11:53 »
Kan hända att jag ibland lägger ihop Ög/Vg i en förenkling av resonemang då en majoritet av diskussionerna alltid utgår från Svear/Uppsala osv..


Vilket var just det jag var lite skeptisk till. Inte ens Snorre ger en särskilt tydlig bild av någon delning av landet i Svear och Götar ändå känns det som dessa två grupperingar ses som en självklarhet och som en naturlig utgångspunkt för en mängd ställningstaganden.  Man kan ju kritiseras sveabegreppet och ifrågasätta Snorres beskrivning, men detsamma måste gälla för götabegreppet. Det är ingen vinning alls med att byta ut sveaskolans i mångt påhittade "svealand" med ett av västgötaskolan lika påhittat götaland!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Snorres sveavälde
« Svar #73 skrivet: november 29, 2013, 12:01 »
Dra nu inte in västgötaskolan i detta !! Det blir en helt annan diskussion. Jag ligger för min del rätt nära den ståndpunkt som majoriteten av senaste årens akademiska alster står. Västergötland är i tidig medeltid en väl dokumenterad enhet. Hur motsvarande enhet såg ut runt 500 e kr är en mycket svårare fråga. Med Weibullhatten vet vi förstås absolut noll.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Snorres sveavälde
« Svar #74 skrivet: november 29, 2013, 13:05 »
Om jag förstår tankarna rätt är folknamn i begynnelsen inte geografiskt betingande även om folket av naturliga skäl befann sig någonstans geografiskt. Land ändelsen är ett senare fenomen för en förändring där området blev viktigare och ett behov av att geografiskt binda ett folk till gällande område. Normalt gäller det de andra och inte sitt egna. Som är jag en blekingsbo benämner jag gärna ex Danmark, Småland, England osv men har egentligen inget behov av att benämna mitt egna Blekingeland. Härvid uppkommer då ett fenomen där en nation som i stort saknar egna källor får luta sig på utländska alster som benämner vår landmär utifrån sina behov. Några namn nämns och många nämns nog inte, speciellt alla lokala namn. Dessutom då utifrån deras behov och förförståelse av sakernas tillstånd, kryddad med politik och religion. Är Götaland ett genuint folknamn. Svealand är medeltida. Svitjod är andras benämning på Svearnas folkland. Vi har inhemska varianter där vi har Fjärdhundraland som exempel. Kallade sig Fjärdingarna sig för fjärdingar eller för Svear eller västmän. Sannolikt inte, utan är ett behov från annan källa, själv skulle jag tro utifrån det vi vet att det är en organisatorisk benämning utifrån Uppsalas perspektiv, vilket gäller de övriga inom mälardalen.

Snorres beskrivning för sveaväldet är en islännings behov av att beskriva sverige för sin publik som inte var svenskar. Valet och orden hans. Härvid uppstår då av naturliga skäl en stor osäkerhet kring fakta och fiktion, orsak osv. Dock har vi andra källor att korsanalysera begrepp och namn vilket skänker stöd åt det stora.
Erik

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Snorres sveavälde
« Svar #75 skrivet: november 29, 2013, 13:35 »
Dra nu inte in västgötaskolan i detta !! Det blir en helt annan diskussion. Jag ligger för min del rätt nära den ståndpunkt som majoriteten av senaste årens akademiska alster står. Västergötland är i tidig medeltid en väl dokumenterad enhet. Hur motsvarande enhet såg ut runt 500 e kr är en mycket svårare fråga. Med Weibullhatten vet vi förstås absolut noll.


Jag menar bara att samma försiktighet ska gälla för alla antaganden. Eftersom det blir omöjligt att här förbise de långa debatter som varit om svearnas land så känns det befogat att uppmärksamma risken för att man inte utsätter Götaland för samma kritiska ögon. Jag har inget problem med att tala om Västergötland som en politisk enhet under medeltid, för det finns väl goda belägg. Däremot har jag svårare för ett Götaland som ska sättas i kontrast till ett Svealand.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Snorres sveavälde
« Svar #76 skrivet: november 29, 2013, 16:20 »

VG består av flera bygder och de har antagligen varit separata enheter från början.


En teori från rationalisternas dagar som vunnit konsensus efter som den verkar harmonera med en evolutionistisk princip - från "det enklare" till "det mer avancerade". Därmed kan man avsluta logiken innan man förklarat något som hälst - i konkreta former.

Vill man fortfarande diskutera ämnet så får man givetvis pröva detta konsept og konkretisera hur en sådan situation månne ha uppstått, från början.

Det har jag fortfarande inte sett någon göra. Första og grundläggande fråga blir ju hur dessa "enheter" kunde ha uppstått - och sen fortgått - innan dom började förenas i större enheter. Sen får motiven för em sådan ändring grävas fram och belysas. 

Finns det några grundläggande tankar som kan förklara hur dessa enheter uppstått i första hand - i ort efter ort - utan ett biologisk, socialt och kulturellt samband mellan dom olika orter, områden och regioner?!

Därnäst kan man ju kolla vad arkeologin och genetiken vet att berätta...
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Snorres sveavälde
« Svar #77 skrivet: november 29, 2013, 17:07 »
Boreas du har givetvis rätt i svårigheten att se bygderna som separerade från början. Det skulle ju innebära att de befolkades helt oberoende av varandra vilket vore mycket märkligt




Men oavsett det så är det ändå troligt att de olika bygderna relativt snart börjar organisera sig efter egna mönster, troligen mycket likartade men med vissa variationer. Det är också troligt att de är hänvisade till att ta eget ansvar för sig själv i olika ramar som t.ex. hus, by och byggd. Så på samma sätt som det enskilda hushållet är separerat från det andra, så är också byar och bygder separerade från varandra.  Graden av separation beror givetvis på vilken aspekt man har.  Det ena och det andra hushållet har knappast ett separat språk, mer troligt har de en separat vedförråd.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Snorres sveavälde
« Svar #78 skrivet: november 29, 2013, 18:33 »
Min tro och arbetshypotes är att VG & ÖG inte började bli en enhet förrän tidigast på 800-talet

Finns det någn KLAR anledning att använda just 800-talet som inkubationstid för ett svensk-götiskt embryo?
Eller kan det finnas andra perioder som producerat större behov och anledning till en sådan fusion?

Jag finner det lite troligt att en sådan union mellan två gamla ätter kan ha pågått EFTER att frankerna gått till massivt krig mot saxerna - och nu satt sej före att erövra såväl Norden som dom britiska öarna. Tvärtemot tycker jag insatserna under vikingatidens dramatiska mobilisering, ko-ordinering och tekniska utveckling som ett resultat av en förutgående fusion.

Skal den lyckade försvarskampen förklaras militärt, ekonomiskt och politiskt behöver man ett enad Norden - till ko-ordinerade insatser mellan många och tilldels mycket produktiva lokalmiljön. Det lär vara liten tvekan om att den mobilisering som pågår under 700-talet - t.ex. på Bråvalla - föregår i väl ordnade former och faktisk gäller alla land ikring "Svevernas Hav" och "Germanernas Hav". (Se förövrigt "Kungar ikring Nordsjön, 200-800".)   

Man får beakta att dessa samhällen förmår utvisa ett rejält og effektivt motstånd mot central-Europas massiva och vältränade krigsmaskin. Då får man ha rejält på fötterna - såväl materiellt och ekonomiskt som socialt och politiskt - och uppträda ytterst rationellt och ko-ordinerad.

Under yngre romertid och in i folkvandringstid ser man goter, vender, svever och germaner på samma sida om Limes. När vi kommer till 800-talets början står dom samma grupper fortfarande samman, norr om Danevirke. Det är omöjligt att inte se något sammanhang mellan dessa två skeenden.

Fusionen mellan svear och götar lär definitivt ha pågått omedelbart efter goternas emigration till Spanien och Italien. Därför lär 400-talet vara den naturliga tidpunkt - vilekt avtäcknas i arkeologiska spår från hela Skandinavien. Dom samlade storhögarna lär i den anledning vara en signatur.

När vendeltiden påbörjas får även norrmän och helsingar ha utvecklat 'svealändsk' jordbruk. Under Adils och Anunds tid skickas nya husdjur och större hästar skickades från Svealand till dom allierade i norr och väster.
Samtidigt bryts ny mark och nya vägar. - mellan dom nordiska huvudsäten - och svearna skickar nya husdjur till norra Sverige och Norge. I Götaland ser man en liknande social re-strukturering och ekonomisk intensivering. Sen får vi en rad tydliga gravminnen efter ett ny typ hövdingar med "fullvapengravar" - likt ledare från ett krigarkast.

Trotts nya praktvapen och hjälmar - och trotts Snorres underliga historier om kungar, som skal slå ihjäl varandra med hästbissel och dylikt - verkar folkvandrings- och vendeltid att ha varit både fredlig och framgångsrik inom Skandianvien. Arkeologen Per Rahmquist är en av dom som funderat över sådana aspekt i sin behandling av storgravarna i Högom. Produktionen av inhemska praktföremån har också varit betydlig, samtidigt som kontakt och handel mellan Skandinavien, Baltikum, Polen och Krim är genomgående - och drivs väl så mycket av götar som av svear och hälsingar.

Folkvandringstidens utvandringen lär förorsaka en större strukturändring i dom flästa svenska landskap. När Skandinavien går in i Vendeltid och Merovingertid lär fusionen mellan svear och götar ha blivit ett faktum. Det kan förklara skandinvernas förmåga att mobilisera tillstreckliga till att stå emot den franko-romanska krigsmaskinen - som under slutet av 700-talet tar det massiva kriget norr om Rhen med. Då får rönen från vendeltidens heruler igen användas - i hop med vendeltidens inovationer och ett tydligt och målmedvetet modus operandi. 
 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Snorres sveavälde
« Svar #79 skrivet: november 29, 2013, 20:06 »
Boreas du har givetvis rätt i svårigheten att se bygderna som separerade från början. Det skulle ju innebära att de befolkades helt oberoende av varandra vilket vore mycket märkligt


Just det.

"Så enkelt, så svårt" heter det inom schack-världen, där man ständigt får korrigera sina egna synvillor för att hitta 'sanningen' i tillsynes kompliserade ställningar. (Det norska vidunderbarnet som nyligen blev VM har just den säregna förmåga att "se djupast" och alltid uppfatta dom tyngsta tonerna i spelets komplexa och skiftande dynamik. Hans förmåga att tänka klart och objektivt - och ofrånvikligt uppfatta det mest grundläggande och sanningsenliga svaret i envar position - är rent av grym...  ;) )

Citera

Men oavsett det så är det ändå troligt att de olika bygderna relativt snart börjar organisera sig efter egna mönster, troligen mycket likartade men med vissa variationer. Det är också troligt att de är hänvisade till att ta eget ansvar för sig själv i olika ramar som t.ex. hus, by och byggd. Så på samma sätt som det enskilda hushållet är separerat från det andra, så är också byar och bygder separerade från varandra.  Graden av separation beror givetvis på vilken aspekt man har. 


Jisses. Kan bara instämma en gång till.  ::)

Citera
Det ena och det andra hushållet har knappast ett separat språk, mer troligt har de en separat vedförråd.


Vedförråd? Nja, nu får det väl räcka. Det där får vi vel konsultera CT om, innan vi törs etablera en närmare konsensus...    :lol:
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”