Författare Ämne: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.  (läst 58204 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #200 skrivet: november 12, 2014, 20:37 »
stakodder. Färskvatten är ett absolut villkor för en nya stad under tidig medeltid.

En annan faktor att tänka på varför delar Skåne blev viktigt för danska kungar mot slutet av vikingatiden är det rika jordbruket vilket visar sig i Danmarks största kyrktäthet under tidig medeltid, om jag har läst Sven Lagmans skrifter rätt. Området har varit rikt på resurser.

Lund var inte den slutgiltiga platsen för en stad. Det hade kunnat bli Dalby. Lund vann till slut kring 1060 e.Kr.

Thomas I


Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #201 skrivet: november 12, 2014, 20:40 »
stakodder. Färskvatten är ett absolut villkor för en nya stad under tidig medeltid.

Naturligtvis, men gräva brunnar kunde man väl iofs? Fanns det källor på kullen vid Uppåkra? I sammanhanget kan man ju notera den stora mängden av källor vid Roskilde (24 st enligt "Danske helligkilder", som jag tittar i nu), som rimligen spelat roll för platsvalet.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #202 skrivet: november 12, 2014, 20:51 »
stakodder. Arkeologiskt har man inte hittat några brunnar men det är ingen vild gissning att det finns källor även idag. De som har Prästlönebostället idag har berättat att det finns vattensjuka områden på platsen där inget växer, mer än ogräs.

Enligt samma källa var Uppåkra ett ställe där man kunde ge hästar vatten när ekipagen körde länge sträckor fram på tidigt 1900-tal.

Thomas I

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #203 skrivet: november 12, 2014, 20:54 »
Det låter ju spännande att undersöka en sådan möjlig källa i Uppåkra, på ev offerfynd.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #204 skrivet: november 12, 2014, 21:48 »
Hagtornen är ett spännande uppslag. En snabb googling ger kopplingar till Loke och en  Hagall?  I vilket fall så verkar Hagtornslundar haft en viss mystik....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #205 skrivet: november 12, 2014, 22:15 »
stakkoder. Våtmarksoffer under järnåldern var kanske ett mode under järnålderns inledning och skall man leta plats nära Uppåkra passar kanske Gullåkra bäst in på kartan?

Thomas I

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #206 skrivet: november 12, 2014, 23:45 »
Ättelägg,

Du skrev:
 Tillflödet av luft togs väl sannolikt in i takhöjd där den blandades med varmluft för att rasa ner till golvnivå för att sugas upp och ut genom takhöjd. Isolerade väggar tvingar luften in genom takgavlarna, har man dessutom ett hål där, desto mer utifrån byggnadens övriga täthet. Hur var inne miljön, antagligen något rökig men bebolig och tämligen varm, mer än minus i alla fall. Utöver detta är det inte säkert att de stora hallarna var bostäder i egentlig mening utan mer residens, mottagnings/fest hallar. Ved till Björkön torde gå över isen vintertid och förstärkas med båttransport sommartid.

Din beskrivning om hur ett hus med öppen eld fungerar är som att beskriva att en bil suger in luft till förgasaren via avgasröret - och att  avgaserna går in i kupén via defrostermunstyckerna och ut genom fönstren...

Tänk. Röken är varm och stiger uppåt. Luft utifrån sugs in i lågt placerade draghål (golvnivå). Denna kalla luft sugs mot elden eftersom röken, och varm luft, förs ut uppåt. 500 kubikmeter per timme. Tätar man väggarna mot drag kan man styra draget till platser där folk inte vistas - där folk vistas blir då nästan dragfritt = strålningsvärmen från elden tas till vara bättre.

Tänk dig en dammsugare, den suger in luft i ena änden - och sprutar ut exakt lika mycket luft i andra änden. Gör den inte det kommer den att explodera, eller implodera, beroende på för högt, eller för lågt,  lufttryck. Ett hus med öppen eld fungerar efter samma princip. När man eldar förs 500 kubikmeter ut ur huset med röken - och 500 kubikmeter luft sugs in i huset, kåtan, hallen, tältet, osv.

Detta med eld, rök och ingående friskluft har styrt all vår arkitektur fram till dess att kakelugnen kom. Det är tänkvärt. Balansen mellan utgående rök och inkommande friskluft har alltså en mycket stor betydelse om vi skall förstå hur, och varför, hus var byggda innan dess att vi lärde oss stänga in elden i ett slutet rum.

 När vi byggde in elden i ett slutet rum, försvann ljuset. Det ledde till en annan utveckling i sin tur :)

Därför tycker jag att det är viktigt att förstå hur det hela fungerar - och varför.

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #207 skrivet: november 13, 2014, 16:49 »
Hagtornen är ett spännande uppslag. En snabb googling ger kopplingar till Loke och en  Hagall?  I vilket fall så verkar Hagtornslundar haft en viss mystik....

Jo....finns det inte runinskrifter med ordet hagal?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #208 skrivet: november 13, 2014, 19:07 »
Lundar med hagtorn och kult verkar också kunna få namnet Tornby under vikingatid? Att namnet kan bli Lund är väl också möjligt? Två namnmöjligheter utifrån förutsättningarna.

Det har hittats ett förhistoriskt fynd i centrala Lund. Det är en lämning av metallhantverk i Lundagård.

Thomas I

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #209 skrivet: november 14, 2014, 15:13 »
Lundar med hagtorn och kult verkar också kunna få namnet Tornby under vikingatid? Att namnet kan bli Lund är väl också möjligt? Två namnmöjligheter utifrån förutsättningarna.

Det har hittats ett förhistoriskt fynd i centrala Lund. Det är en lämning av metallhantverk i Lundagård.

Thomas I

Metallhantverk? Från vilken tid då?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #210 skrivet: november 14, 2014, 16:01 »
Fel av mig Stakodder. Det skall vara rester av härdar från yngre järnåldern "bland annat i Lundagård".

Thomas I

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #211 skrivet: november 14, 2014, 18:46 »
Fel av mig Stakodder. Det skall vara rester av härdar från yngre järnåldern "bland annat i Lundagård".

Thomas I

Före Lund?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #212 skrivet: november 14, 2014, 19:06 »
Stakodder: Jepp. Det hintas i boken som jag refererar till om några tidigare bosättningar före 990 e.Kr. på olika ställen i nuvarande centrala Lund. En av platserna är nuvarande Lundgård.

Det kan ha funnits bebyggelse där innan Lund etablerades om nu härdar refererar till bostadshus eller gårdar.

Metallhantverk som mitt minne hade fel om dyker upp först under 1000-talet e.Kr. i Lund.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: UPPÅKRA OCH SAMTIDA KÄLLOR.
« Svar #213 skrivet: november 16, 2014, 21:02 »
Det fanns några tidiga jordägare i Lund, i slutet av vikingatiden, som såg till att en megarunsten sattes upp:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lundastenen_1

Thomas I