Författare Ämne: Hjälp med järnfynd!  (läst 4106 gånger)

Utloggad Erdenvik

• Novis
  • Antal inlägg: 5
Hjälp med järnfynd!
« skrivet: november 06, 2013, 05:55 »
Hallå på er!
Jag hittade för en tid sedan ett fynd i form av någon sorts "hacka". Den är av järn och hittades i en leråker. Det ser ut till att vara ett vanligare verktyg, men trots mycket letande hittar jag inget liknande någonstans.
Det är just därför jag gör ett försök här.
Den ska, som ni kan se, sitta på ett skaft som inte syntes till vid fyndet, antagligen nedbrutet. Det hade varit väldigt intressant om någon har en aning om ålder och har lite allmän kännedom om detta verktyg!
Det kanske till och med ser äldre ut än vad det egentligen är, men det är det jag vill veta.
Som ni ser har det yttre skalet också börjat vittrat sönder något.

Tacksam för svar såklart!

Utloggad Kungsune

• Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Hjälp med järnfynd!
« Svar #1 skrivet: november 06, 2013, 10:08 »
Har du kollat på jordbruksmaskiner eller grävmaskiner? Vändbara harvpinnar har ju sett lite olika ut genom tiderna liksom tänderna på grävskopor.

Utloggad Erdenvik

• Novis
« Svar #2 skrivet: november 06, 2013, 10:20 »
Det känns inte som att det skulle vara det. Kollar man på hålet så känns det mer som ett hål för ett träskaft.

Utloggad sjovik

• Medlem
  • Antal inlägg: 74
  • Mitt ego
« Svar #3 skrivet: november 06, 2013, 11:03 »
Om man tänker sig detta föremål innan korrosionen missformade det, och tänker dit ett träskaft, så får man en "minikorp". Det hade varit ett mycket användbart redskap, den gången jag försökte åstadkomma en ny trädgård i den skånska, hårdpackade leran. En fullstor korp hade varit för tung och svårhanterlig. Redskapet är nog tidlöst till sin användning. En korrosionsexpert kanske kan säga något om åldern?

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #4 skrivet: november 06, 2013, 16:04 »
Vad jag kan se är det ett stenarbetsverktyg för finhuggning. Jag har en liknande "korp" som jag använder ibland. Min korp är, tror jag, lite större, men inte mycket. Köpt på en auktion tillsammans med en massa små stenhuggarmejslar.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #5 skrivet: november 06, 2013, 16:05 »
Sorry, dubbelpost....
Historia är färskvara.

Utloggad Erdenvik

• Novis
« Svar #6 skrivet: november 06, 2013, 17:31 »
Om man tänker sig detta föremål innan korrosionen missformade det, och tänker dit ett träskaft, så får man en "minikorp". Det hade varit ett mycket användbart redskap, den gången jag försökte åstadkomma en ny trädgård i den skånska, hårdpackade leran. En fullstor korp hade varit för tung och svårhanterlig. Redskapet är nog tidlöst till sin användning. En korrosionsexpert kanske kan säga något om åldern?

Vikten på denna ligger på 1002 gram, exklusive flagorna. Det var någon som nämnde 'parerskydd' i en annan diskussion, men ett svinga ett svärd där enbart parerskyddet väger kilot... :D
Nej, verktyg för stenhuggning vill jag också ha det till!

Utloggad Erdenvik

• Novis
« Svar #7 skrivet: november 06, 2013, 20:48 »
Har nu fått reda på att det handlar om en Kvarnstenshacka, som bl a användes för att hugga upp räfflor i kvarnsten eller som nedan. Åldern är dock fortfarande okänd, men skulle tippa på senare 1800.

Saxat från Sjöbomagsinet:
"Framför Möllehuset ligger trädgården där Hallsbergs
stenar är. Där har Nils Nilsson gjort tretton olika stenar
med bibliska texter, uthuggna reliefer och huvuden. Han
Om guds vittnen tystnas så skall mina stenar ropa. Så står det på en av
Hallsbergs stenar. Han högg även ut texter om hans egna tankar och hans släkts
historia. Från början ska stenarna varit målade precis som
medeltidens kyrkoskulpturer. Han högg ut alla figurer och
bokstäver med endast en kvarnstenshacka.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #8 skrivet: november 06, 2013, 21:45 »
Jag tvivlar lite på namnet - denna hacka har ett egennamn, men jag känner knte igen det namn du nämner...

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Erdenvik

• Novis
« Svar #9 skrivet: november 06, 2013, 21:52 »
Hittade denna sida där bild 4 är mycket snarlik.

http://www.kulturarvvasterbotten.se/cgitext-searchlogexp?Pending=&logexp=fm_Foeremaal;foremalslista_amne;%5Bfm_Foeremaal%5DKlassifikation+1+=+'Kvarnstenshacka'+eller+%5Bfm_Foeremaal%5DKlassifikation+2+=+'Kvarnstenshacka'+eller+%5Bfm_Foeremaal%5DSakord+=+'Kvarnstenshacka'+eller+%5Bfm_Foeremaal%5DSpecialbenaemning+=+'Kvarnstenshacka'+eller+%5Bfm_Foeremaal%5DMotivkategori+=+'Kvarnstenshacka'

Länken har bråkat lite, så skulle den inte fungera så kan ni hitta den genom att:
- Söka på Kvarnstenshacka på Google
- Gå in på den översta träffen, (kulturarvvasterbotten.se).
- Där ser ni en rad olika bilder, men det handlar om den fjärde uppifrån.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #10 skrivet: november 06, 2013, 22:59 »
Jag tror att "korpen" platsar i en grupp av hackor som heter kvanstenshackor.

Din hacka heter "pikhacka" om jag minns rätt, men, de finns i olika storlekar och varje storlek hade ett eget unikt namn hos stenhuggarna.

En spik är en spik. Men spik finns i en massa olika storlekar, så vi skiljer dem åt med både namn och bstorleksbenämningar. Det ör ju skillnad på rälsspik och nubb - men båda platsar alltså i kategorin "spik".

Thomas

Historia är färskvara.