Malmö östra stadsport under medeltiden låg i Östergatans förlängning österut från bilden ovan, mitt i gatan ute på Drottningtorget. Östergatan är huvudgatan till höger på bilden. Jag grävde själv fram rester efter porttornet 1970. Den bild du länkat till är från 1588 och på den ser man det medeltida porttornet men öster om detta höll man samtidigt på att bygga ytterligare ett porttorn. Man skapade en s.k. zwingeranläggning. Fienden skulle först passera ett porttorn, sedan ta sig utmed en passage med höga försvarsmurar på båda sidor fram till nästa porttorn. Vad det gäller Söderport mitt i din länkade 1588-års bild ses här två torn. Denna zwinger vid Söderport blev nämligen först klar.
I och med de enorma befästningsarbetena i Malmö och uppförandet av sex meter höga jordvallar med breda vattengravar på 1660-1670-talen, flyttades Österport ca 80 meter söderut, ett läge som motsvarar mitten på bilden ovan men hitom bilden. Jag grävde fram hela grunden till detta porttorn under mitt första grävledarjobb som arkeolog i Malmö sommaren 1970. En 70 meter lång träbro förde över den breda vattengraven in mot porttornet. Vi grävde fram hundratals av ekstockar till denna bro, samtliga svartek. Allt grävdes bort och kastades på Sjölunda avfallsstation. Liknande gjordes för några år sedan när Citytunneln grävdes. Då fann man en hel skog av kullvräkta, helt intakta ekstammar. Allt, utom en ekbit på några meters längd, kördes ut och förstördes på Sjölunda. Dessa estammar var dock inte från 1670-talet, de var från 6200 f.Kr. Så behandlas kulturen i Malmö i dag.