Författare Ämne: Mora sten  (läst 22877 gånger)

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
Mora sten
« skrivet: juli 29, 2013, 17:12 »
Begreppet Mora Sten vid den gamla Långhundraleden i Uppland kan med viss säkerhet kopplas till kungavalen i Sverige, åtminstone från 1300-talet. Samtidigt finns det ett par saker som möjligen kan peka på ett äldre ursprung. Dels själva platsen, invid skärningspunkten mellan Tiunda-, Attunda- och Fjädrundaland, dels kapitel 80 i Olav den Heliges saga, vilket, sant eller osant, bör ha skrivits på 1220-talet.

Tyvärr vet man inte exakt var platsen Mora Sten låg. Den vanligaste uppfattningen tycks vara på fältet ungefär där de återstående kungastenarna idag ligger, alternativt på fältet ett stycke söderut, vid Morby.

Haken är att marken där, endast 7-8 m ö h, så sent som 1815 markerades som sankmark (enligt Mats G Larsson, Fornvännen 2010). Och då kan man anta att det inte direkt var torrare 5-600 år tidigare.

Visst kan en grupp stormän gå ut på ett sankt gärde, stå i vätan och där utse kungen, men i mina öron låter det inte så sannolikt.

Så frågan är, var kan man finna den exakta platsen för Mora Sten?
Om den platsen kan återfinnas, skulle kanske arkeologin lära oss mer om platsens ålder och ursprung.


Utloggad SvenÅke2

  • Medlem
  • Antal inlägg: 26
SV: Mora sten
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2013, 21:55 »
Många har redan hittat den,  - en del på olika ställen.
Den mest  "sannolika"!!   som jag läst om, är en större flat sten  ca 3*4 meter, höjd  ca 1 meter över omgivande åker/äng  och befintlig på ett ställe som var torrt  under vikingatid.   Relativt nära den plats  där man har  "mora stenar".
Klippte ur artikeln för 20 år sedan, men kan inte hitta den just nu.

Men hur man ska bevisa att det är rätt sten, -  tja hur kan man det???



Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
Mora sten
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2013, 09:48 »
Jag vet inte om man arkeologiskt kan utläsa om en plats har varit tingsplats/mötesplats eller ej. Sist jag besökte området, var jag ute i terrängen en vända och fann att nästan exakt på gränsen, numera Uppsala/Knivsta kommuner, finns en tydligt synlig berghäll och om man står på denna häll, kan man se åtskilliga kilometer av Långhundraleden, både i riktning NV Uppsala och SO Trälhavet.

Högt uppe på åsen, cirka 200 meter V om landsvägen, med en ordentlig sluttning nedför. Platsen ifråga är en - för det flacka Uppland - oväntat överblickande punkt.

Och då tänker jag, att om man i gamla tider färdades längs Långhundraleden, vilket många gjorde, så gick gränsen mellan Tiundaland och Attundaland precis nedanför denna höga och väl synliga stenhäll, stenen vid Mora (strandängen). Ett tydligt och väl synligt landmärke, helt enkelt.

Jag vill inte vara den som river upp mossa i skogen för att leta efter skärvor av Vattholmamarmor, men kanske skulle en arkeolog kunna dra slutsatser av platsen som en amatör (jag) inte klarar av.

Intressant nog, trots att platsen är höglänt, finns rikliga bestånd av ormbunkar och kaveldun "där uppe" och marken var blöt, trots åtskilliga veckors sommartorka. Det Mula ting som nämns i Olav den heliges saga låg invid en källa, lämpligt för den menighet som till äventyrs vill dränka otrevliga kungapretendenter.

Tio meter från stenen finns ett litet röse med en modern gul markering, antar jag uppsatt av kommunala lantmätare.

Tja, några tankar. Jag ska nog ta kontakt med den grupp av amatörer och professionella som brukar forska runt Långhundraleden och höra vad de tycker om saken.

Utloggad SvenÅke2

  • Medlem
  • Antal inlägg: 26
SV: Mora sten
« Svar #3 skrivet: juli 30, 2013, 17:19 »

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Mora sten
« Svar #4 skrivet: juli 30, 2013, 20:19 »
Vad jag har läst för länge sedan är att dör att förhindra att Kristian Tyrann blev vald till Kung över Sverige gömdes Mora sten - oxh den har inte hittas sedan dess.

Är detta fakta eller fiction?

Jämför Skottarnas Kungavalssten, på den fick det precis plats två föttee. Mora sten kanskenknte var större än så? Berghäller är ju svåra att gömma undan....

Erikskrönikan säger att Kungen fick lyftas upp på Mora sten, den bör alltså vara ganska hög för en treåring...kanske...?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
Mora sten
« Svar #5 skrivet: juli 30, 2013, 20:37 »
Manfred Ohlsons sten

Har sett den stenen och den ligger där den ligger. Kan bara inte förstå varför kungen och alla länders lagmän skulle gå ut på den sanka ängen för att välja/kora kungen. Möjligt? Visst, men det verkarinte sannolikt.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
Mora sten
« Svar #6 skrivet: juli 30, 2013, 20:40 »
Carl Thomas: intressant nog finns det en vit sten, 1,5 x 1,5 meter, lite upphöjd över marken, cirka 20 meter nedanför berghällen. Enligt en uppgift från 1593 (tror jag) skulle Mora Sten vara fråga om en "Weisserstein".

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Mora sten
« Svar #7 skrivet: juli 30, 2013, 21:10 »
Intressant, men, om det nu verkligen var så att Mora sten gömdes undan - kan det då vara denna vita sten? Först och främst, vilka källor finns om ATT Mora sten gömdes undan - och aldrig hittades igen? Finns det några sådana källor - eller är det hitte-på-historia?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
Mora sten
« Svar #8 skrivet: juli 30, 2013, 21:29 »
Har ingen aning om vad som ligger bakom att stenen försvunnit. Mats G Larsson menar att de 8-9 stenarna som finns kvar idag är gjorda av den ursprungliga Mora Sten. Men det låter lite udda om nu de olika stenarna ska ha stått/legat på själva Mora Sten?

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Mora sten
« Svar #9 skrivet: juli 30, 2013, 22:48 »
det finns tydligen många spekulationer... Vad säger de samtida källorna? Vad jag har läst kunde Kristian Tyrann inte bli vald på Mora sten eftersom den var försvunnen - och han lär ha blivit lite förbaskad för detta = det bör finnas (?) samtida anteckningar eller kommentarer om detta, glada Svenska kommentarer och arga Danska...

Mora sten kom aldrig åter - det bör finns anteckningar om detta också.

Finns inga anteckningar är allt vi hört enbart gissningar och spekulationer utan fakta i botten.

Finns källor bör vi fråga oss vem som gömde undan Mora sten. Han tog aldrig fram den igen = han kan varit offer på Stockholms blodbad och han berättade aldrig var han gömt Mora sten... ?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
Mora sten
« Svar #10 skrivet: juli 30, 2013, 23:31 »
Har inte access till källan - semestertider - men enligt Stängnäskalendariet från mitten av 1400-talet så ska stenen ha blivit flyttad från sin ursprungliga plats, oklart vart. Det talar inte för "Manfred Olssons sten".

Här är länken till en intressant text, som i o f s inte berättar var stenen är idag...
 
http://samla.raa.se/xmlui/handle/raa/3256

Utloggad JanneF

  • Medlem
  • Antal inlägg: 50
SV: Mora sten
« Svar #11 skrivet: juli 31, 2013, 07:27 »
PÅ TV år 2004. Konstnären Ernst Billgren var ju med och gömde stenen när han var dansk soldat!. Hypnotisera han en gång till så kan han ju visa platsen!

http://www.expressen.se/noje/har-stred-han-for-danskarna/
Konstnären Ernst Billgren har levt förut.

Då - på 1400-talet - var han en krigande dansk soldat.
- Allting stämde på ett märkligt vis, berättar han inför premiären av tv-programmet "Tidigare liv".I Kanal 5 på söndag skildras Ernst Billgrens tidigare liv. Men redan nu avslöjar han: - Det var väldigt festligt. Jag fick sitta och blunda och sen berätta om olika bilder som jag såg. Plötsligt hamnade jag på 1400-talet och kunde beskriva platser och saker från den tiden. I programmet "Tidigare liv" färdas Ernst Billgren tillsammans med programledaren Pontus Gårdinger till de platser som han tidigare beskrivit. - När vi skulle kolla upp allting så var det mycket som stämde. Jag var till exempel med om att man gömde stenen där alla svenska kungar hade krönts. Sedan hittade jag platsen i Uppland.

Enligt TV-programmet så sänkte de ner stenen i en Å som var i närheten.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
Mora sten
« Svar #12 skrivet: juli 31, 2013, 10:13 »
Tror man ska ta uppgifter från drömtydningar och liknande med en nypa salt...
Som jag ser det har vi flera begrepp här:

I. Mora ting borde vara en plats, antagligen väldigt gammal, vilken knöts till medeltidens kungaval för att stärka legitimiteten.
II. Mora sten kan vara ett annat namn på platsen. Alterntivt är det en sten på platsen, vilken användes vid kungavalet
III. Mora stenar är de 8-9 dokumentstenar som höggs i samband med varje enskilt kungaval, vilka nu ligger i en liten 1700-talsbyggnad längs vägen.

Nummer I vill jag placera direkt PÅ gränsen, inte ett antal hundra meter söderut och inte heller på en vattensjuk plats. Nummer II är en öppen fråga, vad var det egentligen? och nummer III ligger idag så att alla förbipasserande kan se dem.



Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Mora sten
« Svar #13 skrivet: juli 31, 2013, 15:36 »
Skoglar, varför skulle platsen vara väldigt gammal? Mora äng och Mora Sten kanske kom till efter riksenandet som en neutral plats att välja Kung på.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
Mora sten
« Svar #14 skrivet: augusti 01, 2013, 00:04 »
Carl Thomas:
Vet inte säkert, men följande skulle kunna indikera hög ålder:

1. Läget mellan Tiunda- och Attundaland, med enkel och direkt access sjövägen från Fjädrundaland. Skärningspunkten mellan dessa tre folkland var rimligen en mer relevant plats i äldre dagar, än efter 1296, då platsen de facto hade reducerats till en intern gräns inom Upplands lagsaga.

2. Tingsplatser brukar vara gamla platser.

3. Elsa Sjölund (kommer jag ihåg rätt nu) menar att kungavalsprocessen tillkom för att stärka legitimiteten kring 1300-talets kungaval, genom att knyta ceremonin till en plats med äldre anor. Om gamla anor inte spelade någon roll vid val av plats, varför inte välja en mer central plats (politiskt sett), typ i VG/ÖG, i GU eller varför inte i det unga Stockholm?

4. Läget invid Långhundraleden. Det tog lång tid innan leden grundade upp till dagens dike, men vi kan anta att leden var mer farbar och därmed viktigare under vikingatid än senare.

5. Om Snorres "Mula ting" avser samma plats (vilket är möjligt men inte säkert) skrev Snorre om platsen redan på 1220-talet, en plats viktig för äldre tiders sveakungar. Olov Skötkonung skall ha blivit påmind av uppretade Upplandsbönder att man hade dränkt högmodiga kungar förr vid Mula ting. Och oavsett om om man ser Snorre som en källa eller ren fabelmakare, kan man inte bortse från  att han nämnde platsen 100 år före den första kända kungautnämningen.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Mora sten
« Svar #15 skrivet: augusti 01, 2013, 14:08 »
Skoglar, dina fem punkter är konstruerade för att bygga upp en högre ålder på Mora Sten. Låt oss börja med vad vi har för fakta: vem skriver vad, när, hur och varför. När vi har en lista i tidsföljd på alla fakta kan vi börja spekulera utifrån fakta - och därefter ta ut svängarna.

Mora sten kan vara hur gammal som helst.  Den är uppenbarligen flyttbar om vi skall tro våra källor. Detta innebär att den kan ha flyttats till Mora Äng för medeltida Kungaval där - och flyttats därifrån för att förhindra fler Kungaval på denna plats. Fakta om Mora Äng är ju att det är vattensjuk mark i början av medeltiden. Det kan knappast indikera hög ålder på platsen Mora Äng. Men själva kungavalsstenen, Mora sten,  kan alltså vara betydligt äldre.

Mula Ting nämns av Snorre som skriver om 1000 talet - på 1220 talet. Om Mula Ting verkligen existerat vet vi ingenting om, Snorre är den enda som nämner detta ting. Kanske fanns det ett Mula ting på 1000 talet - men knappast på Mora äng som då var än mer vattensjuk, eller till och med delvis låg under vatten?

Kan Kungavalsstenen, Mora sten, ha funnits på ett eventuellt Mula Ting? Visst kan den det eftersom den var flyttbar. Men, några källor om detta finns inte.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
Mora sten
« Svar #16 skrivet: augusti 01, 2013, 15:12 »
En uppräkning av saker som kan indikera hög ålder ska väl göra just det? Om du ser ett antal saker som pekar mot att Mora Sten är ett 1300-talsbegrepp, berätta gärna. Likaså, om du ser brister i mina punkter, specificera gärna.

Södermannalagen skriver om Mora (a Morum), inte sten, äng eller annat. Så Mora borde vara en icke mobil plats och den bör ligga en bra bit över sankängens nivå. Ängen ifråga ansågs alltså vara sank så sent som 1815. Det är därför jag har svårt att tro att ängen ifråga har med medeltidens kungaval att göra.

Vidare är det möjligt att Mora sten avser en sten som finns på Mora, men det är också möjligt att det avser en stenhäll på platsen. Man bör inte bygga väldigt långtgående resonemang om att Mora sten måste avse en sten som är flyttbar, även  om en sådan sten kan ha funnits

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Mora sten
« Svar #17 skrivet: augusti 01, 2013, 19:03 »
Mora är kopplat till ett gammalt germanskt ord för sankmark, moor. Idag har betydelsen glidit över i "hed" inkludrade sankområden.
kanske något att fundera över vad gäller "Mora Sten".
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Mora sten
« Svar #18 skrivet: augusti 01, 2013, 19:22 »
DIck H skriver om Mora sten:

I en källkritisk analys, publicerad 1988, argumenterar Elsa Sjöholm för att hela traditionen om Mora äng uppkom så sent som på 1300-talet. Förmodligen, hävdar hon, rör det sig om en propagandamyt, skapad för att stärka Magnus Erikssons monarki och ge den äldre anor och ceremonier än den hade. I tidigare källor, exempelvis Upplandslagen från 1290-talet, nämns inte stenarna. Första gången orten hänvisas till som kungavalsplats är i Södermannalagen (där det kan röra sig om ett senare tillägg) och i Erikskrönikan, båda från 1300-talet.

Jag har ingenting emot att Mora Äng, sten, osv är en urgammal kungavalsplats, det får den gärna vara, men några källor om detta finns inte. Södermannalagen från 1327 nämner Mora Sten för första gången i vår historia. I Upplandslagen från 1296 nämns inte Mora Sten eller Mora Äng.

Att Mora sten är ett 1300 talsbegrepp är självklart eftersom äldsta källan är från 1327. Det går inte att komma förbi utan källor som för Mora äng och sten längre bakåt i tiden.

Mula ting, enligt Snorre, är någonting vi inte kan bevisa ha existerat. Mula och Mora, behöver inte heller vara samma plats eller ens ha samma funktion. Snorre skrev att Mula ting var en tingsplats där Kungar valdes. Mora Äng var en Kungavalsplats - men var ingen tingsplats vad jag vet. Mora Äng har absolut sitt låglänta läge emot sig.

Mora sten var troligtvis inte större än att den kunde flyttas av en eller ett par män. I källorna står att Mora sten försvann och den återfanns aldrig. Den, eller de, som då bar bort Mora Sten höll alltså tyst om sin gärning tills de dog. Det tyder mest på en enda mans gärning. (Det en vet är en hemlighet, det två vet- vet alla).

ATT Mora sten kunde bäras bort öppnar möjligheter att spekulera om att Mora sten tidigare kanske hette t.ex. Mula sten, eller Uppsala sten.  Stenen man valde kung på var alltså viktig, inte platsen stenen låg på. Det är en ren spekulation, men, det öppnar möjligheter att leta efter en Kungavalssten.

En annan spekulation är att själva stenen hette Mora Sten - och att dess placering på en äng gav ängen namnet Mora Äng - eller kanske tvärtom, ängen hette Mora äng och ängen gav namnet till stenen. 

"Mula steen" nämns faktiskt i en källa ( om källan är rätt återgiven). Det öppnar möjligheten att "Mula steen" och Mora sten är samma sten - fast kanske omnämnd på två olika geografiska platser, alternativt, namnen är hopblandade av Snorre. Vi kan bara spekulera...

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Mora sten
« Svar #19 skrivet: augusti 01, 2013, 20:28 »
Fast, det verkar som att vissa spekulationer är ok, men andra inte?