Korrekt. Men jeg har vist glemt at fortælle dig, at jeg allerede har været igennem perioden fra ca. 4000 f.Kr. og er pt. ved at være ved vejs ende omkring Kristi fødsel. Så jeg har fuldstændig check på hele det historiske forløb. Mit tema er den germanske kulturs opståen.
Det er præcis det, der er tilfældet. Derfor min forundring over en del litteratur, der nævner vest- og midteuropæiske forbindelser i f.m. Vendel-kulturen.
Det har nok generelt været sådan, at man i jerntæppets tid i Norden overså østlandenes arkæologi, og derfor fokuserede man for meget på Childerics grav i Tournais o.lign., selv om Childeric var et produkt af en fælles øst-/vestlig lejesoldatkultur i 400-tallet. Det har ændret sig i de to seneste årtier, men det tager tid at trænge igennem overalt - og det hjælper jo ikke, når du slår op i en bog fra 1955
. Sidst i 500-tallet kom det til at passe, da de østgermanske folk blev udslettet, hvorefter der kan tales om hovedpåvirkning fra byzantinsk og frankisk kultur.
Mine spørgsmål blev egentlig stillet, da du muligvis har fundet frem til noget, vi andre har overset.
Godt - bare du ikke vi have en sammenhængende redegørelse.
Jeg har egentlig ikke fundet noget nyt - bare kombineret viden fra europæisk historie den nordiske udvikling på en mere sammenhængende måde, hvor forskerne øjensynligt arbejder snævert fagopdelt med grundstillingen, at udviklingen er intern, indtil andet er bevist - og så løfter man aldrig blikket mod horisonten. Når man ved historisk at et markant folk har slået sig ned i Sverige ca. 510, så er det ejendommeligt, at man aldrig ser nogen tage stilling til det ved analyse af fund fra den tid - kun Åke Hyenstrand har peget på problemet. Jeg har derfor tidligere nævnt Uppsala som eksempel her, men også Rökstenen er et godt eksempel. Her har runologer og sprogfolk gjort deres arbejde godt frem mod Runverkets konsensus, men ingen har siden WW2 behandlet teksten indgående med henblik på dansk og europæisk historie, selv om de fleste mente, at Vemod døde i Danmark, og var opmærksomme på omtalen af Theodoric. Det viser sig selvfølgelig, at her ligger nogle oplagte forklaringer.