Författare Ämne: Gravfält under järnåldern i södra Skandinavien  (läst 10304 gånger)

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Gravfält under järnåldern i södra Skandinavien
« Svar #20 skrivet: september 03, 2012, 18:48 »
Piankhy och Yngwe!
Citera
Här är en bild av hur Kävlingeåns avrinningsområde förändrats mellan 1815 och 1950: http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/ex_arb_marklara/ESM36/ES98AJ06.GIF
Precis detta. För varje vattenavrinningsområde i Skåne kan liknande kartor göras. Faktiskt för de flesta områden i landet. Det finns även en tredje analysbild för Lödde å avrinningsområde, som i tid ligger före 1815, vill jag minnas. Nu måste man förstå att i bilden för 1815 visar inte linjer på strömmande vattendrag typ bäckar. De flesta linjerna visar istället var överskottsvatten SIPPRAT fram genom markskiktet i typ surdrag. Boplatslägena ligger företrädesvis i typ krönlägen, där det samtidigt är som torrast och hälsosammast. Även om människorna plöjt inom inägorna, så är som sagt huvuddelen av arealerna gräsbeväxt, blandat med buskpartier i sankområden och runt kallkällsjöområdena. Rena höjdlägen verkar normalt fram till ca 1900 ha varit skoglösa betesmarker (gräs). Allt innebär att jag anser att vinderodion OCH vattenerosion i Skåne är relativt begränsade före ca 1850. Om man nu mäter erosionslagrade lågländer, så måste en sådan mätning innefatta att man även tar in mätbar data över hur lagringen fortskridit. Detta tror jag inte man brytt sig om. Antingen är lagringen i huvudsak från tiden efter 1850 eller så har den fortgått sedan runt 13000 f kr. Något annat går inte att med säkerhet avgöra.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Gravfält under järnåldern i södra Skandinavien
« Svar #21 skrivet: september 03, 2012, 22:54 »
Piankhy och Yngwe!Precis detta. För varje vattenavrinningsområde i Skåne kan liknande kartor göras. Faktiskt för de flesta områden i landet. Det finns även en tredje analysbild för Lödde å avrinningsområde, som i tid ligger före 1815, vill jag minnas. Nu måste man förstå att i bilden för 1815 visar inte linjer på strömmande vattendrag typ bäckar. De flesta linjerna visar istället var överskottsvatten SIPPRAT fram genom markskiktet i typ surdrag. Boplatslägena ligger företrädesvis i typ krönlägen, där det samtidigt är som torrast och hälsosammast. Även om människorna plöjt inom inägorna, så är som sagt huvuddelen av arealerna gräsbeväxt, blandat med buskpartier i sankområden och runt kallkällsjöområdena. Rena höjdlägen verkar normalt fram till ca 1900 ha varit skoglösa betesmarker (gräs). Allt innebär att jag anser att vinderodion OCH vattenerosion i Skåne är relativt begränsade före ca 1850. Om man nu mäter erosionslagrade lågländer, så måste en sådan mätning innefatta att man även tar in mätbar data över hur lagringen fortskridit. Detta tror jag inte man brytt sig om. Antingen är lagringen i huvudsak från tiden efter 1850 eller så har den fortgått sedan runt 13000 f kr. Något annat går inte att med säkerhet avgöra.

Och i närheten av boplatserna, också på höjden låg gravfält?  Om de då plöjs i ett lerjordsområde så är det erosionskänsligt. Vare sig det har plöjt i 200, 400 eller 800 år så får vi räkna med risken för omfattande skador. Det måste du väl ändå hålla med om?
 
Det spelar ingen roll hur du ser på Skåne i stort, för i Skåne i stort saknas inte gravfälten.  Dom finns över hela Skåne, men glesnar som av en slump där fakta säger att erosionsrisken är hög och där fakta säger att det är högproduktiva jordbruksmarker.  Har man plöjt vissa av dessa områden sedan medeltid? Ja, utan tvivel!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Gravfält under järnåldern i södra Skandinavien
« Svar #22 skrivet: september 04, 2012, 18:33 »
Yngwe!
Citera
Och i närheten av boplatserna, också på höjden låg gravfält?  Om de då plöjs i ett lerjordsområde så är det erosionskänsligt. Vare sig det har plöjt i 200, 400 eller 800 år så får vi räkna med risken för omfattande skador. Det måste du väl ändå hålla med om?
Om det plöjs i ett område, så menar du att intilliggande område där gravar ligger börjar att erodera? Områden, som normalt brukar vara betade! Eller menar du att Skåningarna enbart plöjde områden där gravar var förlagda?
Tills någon undersökning tidsmässigt kunnat ange påverkan av olika erosionsorsaker inom Skåne menar jag att erosion är en mindre betydelsefull orsak för att gravar försvinner.
Då tror jag mer på att invånarna plockat stenen typ i Gråmanstorp/Rösa inom NV Skåne. Har man sökt bortodlade/-tagna gravar inom de gamla långbyarnas tomtningar, t ex?
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Gravfält under järnåldern i södra Skandinavien
« Svar #23 skrivet: september 04, 2012, 22:56 »
Jag menar att områden som har svag eller ingen vegetation har ökad risk för vegetationsskador, plöjning är en orsak till detta. Punkt.
 
Att ange en exakt historisk påverkan av erosion är omöjligt, det förstår du om du ser formeln för jordförlustberäkning. Innan du ens ytligt satt dig in i detta är diskussion meningslös, din slutsats är då bara en fråga om tyckande. Ingen hindrar dig från att tycka, men det blir rätt meningslöst att försöka föra ett utvecklande resonemang om det.
Tråden handlade inte primärt om erosion, vi kan därför lämna det av respekt för den som startade tråden. Vill du ta det vidare finns en egen tråd för detta.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Gravfält under järnåldern i södra Skandinavien
« Svar #24 skrivet: september 05, 2012, 16:47 »
Yngwe!

OK
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Gravfält under järnåldern i södra Skandinavien
« Svar #25 skrivet: oktober 14, 2012, 12:28 »
Praktkvinnograven från 1000 ekr i Önsvala nämns i Anna Lihammers förträffliga bok "Vikingatidens Härskare".
Tror att jag har hittat platsen i Fornsök(Nevishög 1:1). Gravplatsen hade inte använts på flera hundra år tills att denna kvinna begravdes där i en vagnskorg.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Gravfält under järnåldern i södra Skandinavien
« Svar #26 skrivet: juni 30, 2013, 11:23 »
Här är ett gravfält i Gårdlösa i Skåne, med 120 utgrävda gravar, som jag inte kände till tidigare men

http://www.ts.skane.se/person/unwodr/kallforteckning

Det är även här man hittade en kvinnograv med en fibula med runor från 200 e.Kr.

Verkar som att garvfälten klarar sig i höglänt terräng som uppe på åsar.

Thomas I