Författare Ämne: Ynglingasagan ett citat..  (läst 65499 gånger)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Ynglingasagan ett citat..
« Svar #140 skrivet: maj 24, 2013, 02:00 »
Jag tror inte att YS skrevs som en förklaring till YT. Ämnets popularitet i de medeltida källorna tyder ju på att just Ynglingaätten var ett av de mer populära ämnesområdena. Jag tror att det var därför Snorre skrev YS - ämnet framstod fortfarande på hans tid som centralt i den äldre skaldekonsten och mytbildningen. YT var nog endast en av många (de flesta idag förstås okända) källor som Snorre samlade in för att konstruera YS.

Så ja, jag håller med ditt val av alternativ två.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ynglingasagan ett citat..
« Svar #141 skrivet: maj 24, 2013, 14:44 »
Jag tror inte att YS skrevs som en förklaring till YT. Ämnets popularitet i de medeltida källorna tyder ju på att just Ynglingaätten var ett av de mer populära ämnesområdena. Jag tror att det var därför Snorre skrev YS - ämnet framstod fortfarande på hans tid som centralt i den äldre skaldekonsten och mytbildningen. YT var nog endast en av många (de flesta idag förstås okända) källor som Snorre samlade in för att konstruera YS.

Så ja, jag håller med ditt val av alternativ två.


Det besvarar ju egentligen min ursprungliga något tillspetsade frågeställning.  Om någon inte håller emot så får denne ju säga ifrån, annars håller vi det för sant!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Ynglingasagan ett citat..
« Svar #142 skrivet: maj 24, 2013, 17:07 »

Det besvarar ju egentligen min ursprungliga något tillspetsade frågeställning.  Om någon inte håller emot så får denne ju säga ifrån, annars håller vi det för sant!

Haha... så lätt är det inte. Ni kanske kan säga att ni har uppnått konsensus i frågan - men tyvärr betyder det inte att det är mer eller mindre sant för det, inte ens om ni blir tolv som svär på det.   ;D
Qui tacet, consentit

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Ynglingasagan ett citat..
« Svar #143 skrivet: maj 24, 2013, 17:13 »

YT har förmodligen blivit lite förvanskad av Snorre på grund av språkliga skillnader men annars är det bestickande att just YT inte har någon som helst information som kopplar svear till Mälardalen. Utan YS framstår det snarare som det mesta i YT:s skilfingaskildring rör sig söder om Vänern.

Uttrycket "Skilvingar" är lite vagt. Har man en definition av skillnaden på Skilvungar/Skilfingar och Ynglingar?

Styrbjörn Starke var ju bror till sveakungen och ansåg sig ha rätt till tronen.
De kan båda ha varit västgötar, visst.


Ur vilken ätt - i så fall?


Erik Skaldespillare skriver om Håkon Jarl som iofs aldrig var i Mälardalen utan härjade i
Götaländerna.


Hur vet du det?

Att skaldspelare Øyvind råkar låta bli att beskriva ett eller fler sådana besök kan inte ens ses som en indikation - och långt från något bevis för att jarlen inte besökte sveakungens gamla residenser.

Innan du försöker beskriva relationerna mellan Håleygätten och Ynglingaätten får man kanske kolla vad andra delar av saga-materialet kan berätta om relationerna mellan Lade/Tronnäs och Uppsala/Sigtuna?

Angående Vendel så tror jag mest på Danmark men i YT omnämns ju varken om det är till havs
eller på en Uppländsk gård så man kan ju få tro vad man vill.


På Snorres tid kallade man norra Julland för Vendsyssla, parallellt med Ösel, som då hette Ösyssla.

Vendland är t.ex. klart och tydligt öster om syd-daner, billungar och saxer. Här lär Jomsborg/Jumne och Danneviken ha varit gränsmarkörer.

Så länge man citerar HK får man utgå från att "Vendel" befinner sej på annan plats än nämda orter.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Ynglingasagan ett citat..
« Svar #144 skrivet: maj 24, 2013, 17:15 »
Haha... så lätt är det inte. Ni kanske kan säga att ni har uppnått konsensus i frågan - men tyvärr betyder det inte att det är mer eller mindre sant för det, inte ens om ni blir tolv som svär på det.   ;D

Tycker han det är bättre att slopa rättergången - och låta folketymologin, faktoiderna och fördomarna fortsätta råda?  >:D
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”