Författare Ämne: Ynglingasagan ett citat..  (läst 65341 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ynglingasagan ett citat..
« Svar #100 skrivet: maj 22, 2013, 16:22 »
Inte alls irrelevant. Tvärtom! Så om vi då bara kan finna ett fyndrikt Uppsala, en Fyrisvall, ett Vendel och kanske lite järnåldershögar i närheten, så har vi absolut värdiga kandidater. Om du kan skaka fram lite fler ledtrådar kring dessa bägge vattendrag, så kommer du garanterat att väcka min nyfikenhet.

Du kan tydligen SOFI mycket bättre än jag. Bortsett från Vendel så har jag sökt på Vend, Vend*, Vendil, Vändil, Vandil och Vandel. Jag fick nu en (1) träff utanför Örbyhus härad. "Vändil" lär vara ett gammalt namn på Drevviken i södra Stockholm. Så uppenbarligen gör jag fel. Hur ska jag gå tillväga för att finna dina exempel på Vendel? Med gammal eller ny stavning?
Eller. Kan du inte bara ge mig något eller några exempel på ett Vendel som är riktigt gammalt och inte kan kopplas till Örbyhustrakten?
Det lär finnas ett i Tjust härad, en liten sjö på ön Södra Malmö, 1000-1200 meter från ett gravfält.

Även en långtifrån kommen utlänning, helt utan några som helst referenser till Skandinavien, skulle - om hen lyckades hantera språkbarriären vill säga - deduktivt dra slutsatsen att Stockholm är det område som förenar dessa olika ortnamn.

Mitt Stockholmsexempel var som sagt ett exempel för att peka på vikten att inte använda en metod som riskerar att leda fel.
Underlaget för att geografiskt placera YT:s Uppsala är som du helt riktigt säger jäkligt mycket sämre, men min poäng är att metodiken att ta ett av dessa ortnamn, och döma ut det eftersom det finns många flera liknande, är en metodik som leder fel.

Sedan är jag fullt ut medveten om skillnaden på Stockholmsexemplet, vilket bygger på bevisbara och oomtvisteliga realiteter, och frågan om Skutån, där varje tänkbar tolkning hänger i tunna trådar.


Nu lägger du det på en färdig mall igen och missar poängen. Om det vore så att YT överlag förlade alla händelser av detta slag till Uppland så vore det synnerligen relevant. Men nu gör inte YT det! Begravningar och dödar är spridda över stora områden. Varje enskilt stycke måste då värderas för sig. Visst kan man göra värderingar av var det troligen utspelar sig, allt ifrån Uppsala och Vendel till Skuta. Vad Uppsala avser kan man anta med gott om kött på benen, det måste ha varit en plats vars namn är vida känt. Problemet kommer när man ska titta på Skuta, en obetydlig å knappt fångad i skrift i Uppland blir kandidat bara för att den ligger i Uppland. Det finns ingenting i texten eller sammanhanget som säger att den ska göra det. Detta uppländska Skuta används sen för att påvisa att YT måste ha ett östskandinaviskt ursprung med motivationen att en sådan liten plats kan bara vara känd lokalt. Det är alltså ett antagande som inte har någon riktig grund och det är det som är min poäng.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Ynglingasagan ett citat..
« Svar #101 skrivet: maj 22, 2013, 16:45 »

Nu lägger du det på en färdig mall igen och missar poängen. Om det vore så att YT överlag förlade alla händelser av detta slag till Uppland så vore det synnerligen relevant. Men nu gör inte YT det! Begravningar och dödar är spridda över stora områden. Varje enskilt stycke måste då värderas för sig. Visst kan man göra värderingar av var det troligen utspelar sig, allt ifrån Uppsala och Vendel till Skuta. Vad Uppsala avser kan man anta med gott om kött på benen, det måste ha varit en plats vars namn är vida känt. Problemet kommer när man ska titta på Skuta, en obetydlig å knappt fångad i skrift i Uppland blir kandidat bara för att den ligger i Uppland. Det finns ingenting i texten eller sammanhanget som säger att den ska göra det. Detta uppländska Skuta används sen för att påvisa att YT måste ha ett östskandinaviskt ursprung med motivationen att en sådan liten plats kan bara vara känd lokalt. Det är alltså ett antagande som inte har någon riktig grund och det är det som är min poäng.

Både YT och YS rör sig över stora områden. T ex Limfjorden nämns. Jag är inte alls främmande för att pröva om det skulle kunna vara fokus, det passar bra med Vendel, men jag känner inte till något Uppsala.

Annars är väl meningen med både YT och YS att härleda norska kungars ursprung till gudaätten som härskat i Gamla Uppsala, och oavsett om det finns några historiska korn eller ingenting alls, är det väl kanske inte så långsökt att man söker efter nämnda platser även där.

Som jag ser det är finns det endast några få indicier som pekar mot att Skutån, Vendel, Föret och Lovund ligger runt GU.
Men finns det någon annan plats som man skulle kunna tänka? Jag har nämnt Limfjorden. Men Skutån i Jämtland tror jag inte på för ett ögonblick. Åreskutans baksida. Jag har åkt skidor där. Fjällbjörksmark. Antagligen ruggigt sankt sommartid.

Fö skulle du se lite närmare på Skuttunge i Fornsök. Jag har inte räknat fornlämingarna med Wikipedia säger 45 järnålderstida gravfält i socknen. Sååå obetydlig var nog inte just denna Skutån...


Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Ynglingasagan ett cita
« Svar #102 skrivet: maj 22, 2013, 17:53 »
Skuttunge är absolut en intressant plats.

Det vendelm som nämns i YS ligger vid Limfjordens södra del och nämns i samband med Ottars död där.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ynglingasagan ett citat..
« Svar #103 skrivet: maj 22, 2013, 19:10 »
Både YT och YS rör sig över stora områden. T ex Limfjorden nämns. Jag är inte alls främmande för att pröva om det skulle kunna vara fokus, det passar bra med Vendel, men jag känner inte till något Uppsala.

Annars är väl meningen med både YT och YS att härleda norska kungars ursprung till gudaätten som härskat i Gamla Uppsala, och oavsett om det finns några historiska korn eller ingenting alls, är det väl kanske inte så långsökt att man söker efter nämnda platser även där.

Som jag ser det är finns det endast några få indicier som pekar mot att Skutån, Vendel, Föret och Lovund ligger runt GU.
Men finns det någon annan plats som man skulle kunna tänka? Jag har nämnt Limfjorden. Men Skutån i Jämtland tror jag inte på för ett ögonblick. Åreskutans baksida. Jag har åkt skidor där. Fjällbjörksmark. Antagligen ruggigt sankt sommartid.

Fö skulle du se lite närmare på Skuttunge i Fornsök. Jag har inte räknat fornlämingarna med Wikipedia säger 45 järnålderstida gravfält i socknen. Sååå obetydlig var nog inte just denna Skutån...


Självklart syftar historien till att föra tillbaka ättelängden långt i tiden, och självklart framträder Uppsala, inget snack om det. Men inte desto mindre så måste man se varje rad för sig. Som Thomas nu "avslöjat" så framgår det ju att detta nämnda Vendel enligt Snorre inte ligger i Uppland....  Man kan alltså inte ropa Vendel och sen utan att läsa ordentligt sätta en prick på kartan....


Angående SOFI, ursäkta det uteblivna svaret.  Du kanske missat att använda dig av %-tecken innan och efter stavelsen så du får med betydligt fler alternativ ?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Ynglingasagan ett citat..
« Svar #104 skrivet: maj 22, 2013, 20:30 »
Som Thomas nu "avslöjat" så framgår det ju att detta nämnda Vendel enligt Snorre inte ligger i Uppland....  Man kan alltså inte ropa Vendel och sen utan att läsa ordentligt sätta en prick på kartan....

Jag känner till sagan om kråkan. Men oaktat det så är det ju ett märkligt sammanträffande med Ottar Vendelkråka, Vendel och Vendsyssel. Skulle kunna förtjäna en egen tråd, inklusive betydelsen av "vend".


Angående SOFI, ursäkta det uteblivna svaret.  Du kanske missat att använda dig av %-tecken innan och efter stavelsen så du får med betydligt fler alternativ ?

Tack. Nu fick jag 374 svar!
Nästan alla ortnamn avser dock fortfarande Örbyhus härad, och angränsande härader (typ Vendelsjön, Vendelsån, Vendelvägen), eller Vendelsö söder om Stockholm. Lite kittlande är namnet Vendelshem i Mörrum men jag finner ingen information om det. Har bortsett från Vendelbergsvägen, Vendelstorp, etc.
 

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Ynglingasagan ett citat..
« Svar #105 skrivet: maj 22, 2013, 21:04 »
Varför tror ni att skutån är ett platsnamn?. En skutå är väl en å som utmärks för att man frekvent använder den för sjöfart! Exempelvis Göta älv. I YT står det bara "á bedi skutu". Dvs "på skutans bädd". Texten handlar ju om hur en kung bränns på sin bädd på ett brandskepp.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Ynglingasagan ett citat..
« Svar #106 skrivet: maj 22, 2013, 21:50 »
Enligt YT dödades Ottar av Danskar.

Enligt YS hände detta vid Vendel vid Limfjorden.

Ottarshögen hette tidigare Utters Hög om jag minns rätt.

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ynglingasagan ett citat..
« Svar #107 skrivet: maj 22, 2013, 22:54 »
Jag känner till sagan om kråkan. Men oaktat det så är det ju ett märkligt sammanträffande med Ottar Vendelkråka, Vendel och Vendsyssel. Skulle kunna förtjäna en egen tråd, inklusive betydelsen av "vend".


Tack. Nu fick jag 374 svar!
Nästan alla ortnamn avser dock fortfarande Örbyhus härad, och angränsande härader (typ Vendelsjön, Vendelsån, Vendelvägen), eller Vendelsö söder om Stockholm. Lite kittlande är namnet Vendelshem i Mörrum men jag finner ingen information om det. Har bortsett från Vendelbergsvägen, Vendelstorp, etc.


Absolut intressant det där med Vendel, det kan man nog spekulera länge om!


Ja du ser, där är dom ju. Det blir iallafall tiotals kvar eller hur?  Vendelstorp är ett gränsfall. Det kan vara en avledning från ett försvunnet Vendel-namn. Det kan också så klart varit efter Vendela som bodde där!  ;D













" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ynglingasagan ett citat..
« Svar #108 skrivet: maj 22, 2013, 22:58 »
Varför tror ni att skutån är ett platsnamn?. En skutå är väl en å som utmärks för att man frekvent använder den för sjöfart! Exempelvis Göta älv. I YT står det bara "á bedi skutu". Dvs "på skutans bädd". Texten handlar ju om hur en kung bränns på sin bädd på ett brandskepp.


Ja som påtalat kan det ju vara precis det man menar.  Ortsnamnsforskare Vikstrand har gjort det lite lätt för sig genom att krasst förutsätta att det är en plats tror jag, och sen givetvis applicerat det på en plats i Uppland.  Ibland lyser ambitionerna igenom....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Ynglingasagan ett citat..
« Svar #109 skrivet: maj 22, 2013, 23:13 »
YT har förmodligen blivit lite förvanskad av Snorre på grund av språkliga skillnader men annars är det bestickande att just YT inte har någon som helst information som kopplar svear till Mälardalen. Utan YS framstår det snarare som det mesta i YT:s skilfingaskildring rör sig söder om Vänern.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ynglingasagan ett citat..
« Svar #110 skrivet: maj 22, 2013, 23:29 »
YT har förmodligen blivit lite förvanskad av Snorre på grund av språkliga skillnader men annars är det bestickande att just YT inte har någon som helst information som kopplar svear till Mälardalen. Utan YS framstår det snarare som det mesta i YT:s skilfingaskildring rör sig söder om Vänern.


Njae, jag håller inte riktigt 100 med om det.  Om Olov sägs att han var kung av svearna och att han drog från Uppsala. Uppsala kan man nog orda mycket om men nog är begreppet Uppsala också kopplat till Mälardalen.



" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Ynglingasagan ett citat..
« Svar #111 skrivet: maj 22, 2013, 23:37 »
Varför tror ni att skutån är ett platsnamn?. En skutå är väl en å som utmärks för att man frekvent använder den för sjöfart! Exempelvis Göta älv. I YT står det bara "á bedi skutu". Dvs "på skutans bädd". Texten handlar ju om hur en kung bränns på sin bädd på ett brandskepp.

Elof Hellquist:
skuta = fsv. = isl. skuta, da. skude, enl. Falk Wörter u. Sachen 4: 96 tidigt
lån från mlty. schute, av germ. *skutiön; besl. med skjuta. Snarast ett
denömi-nativum, jfr no. skut m., framspringande klippa (se Åreskutan); i så fall väl:
spetsigt fartyg. Dock äro även andra grundbetydelser tänkbara. Samma
av-ljudsform föreligger väl urspr, i skutta.


Regelmässigt brukar skeppen kallas just skepp, eller benämnas med kenningar i sagorna. Men just här och bara här så skriver man skuta? Inte omöjligt, men jag är inte övertygad.


Bädd i betydelsen säng är antagligen senare än så.

Etymologin kring Skutån kan vi bara gissa oss till, men det är rimligt att anta att det finns en direkt koppling till Skuttunge

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Ynglingasagan ett citat..
« Svar #112 skrivet: maj 23, 2013, 00:29 »
YT har förmodligen blivit lite förvanskad av Snorre på grund av språkliga skillnader men annars är det bestickande att just YT inte har någon som helst information som kopplar svear till Mälardalen. Utan YS framstår det snarare som det mesta i YT:s skilfingaskildring rör sig söder om Vänern.

Eh, nu nämns ju Uppsala tre gånger i YT, mer än någon annan ort i dikten. Att det handlar om Gamla Uppsala stärks ju ytterligare av att Aun både beskrivs som sittande i Uppsala, och som "austrkonungr"' alltså typ "österns konung".

Det verkar ju som att tråden kommit fram till att den sannolikaste tolkningen av "à bedi skutu" faktiskt är "Skutans (flod)bädd", det verkar även vara den vanligaste översättningen.

"Vendli" är ju utan tvekan problematiskt. De två mest sannolika platserna är nog Vendsyssel i Danmark (som Snorre pekar ut i YS) och Vendel i Uppland, som arkeologiskt uppvisar helt rätt miljö för en sådan händelse. Vilket som menas kommer nog alltid var svårt att säga med någon säkerhet.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Ynglingasagan ett citat..
« Svar #113 skrivet: maj 23, 2013, 07:48 »
Det Uppsala som räknas upp i YT kan ju ligga var som helst. Inget binder det till Uppland. Austrkonung är ju en beskrivning i förhållande till Norge och Island. Spelar ju ingen roll var i Sverige du är så är du lik förbannat öster om Norge.
Som sagt man kan tolka á bedi skutu på olika sätt. Känner man till en plats dom man gärna vill identifiera med dikten så pressar man gärna fram en sådan uttydning. Något hållbart argument saknas. Vendel ska väl.ha betytt vatten en gå gång i tiden? Inte heller säkert att det är ett ortnamn. Fyris refereras till i skaldetal i samband med härtåg mot götar. Dessa fyrisvallar beskrivs som fjällen vid Älven. Normalt är det ju Göta älv som avses med älven. Det går ju inte så därför tycker man att det är en kenning. Återigen är det avskrifterna av YS som spökar som en obändig mall som allt ska anpassas efter.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Ynglingasagan ett citat..
« Svar #114 skrivet: maj 23, 2013, 08:23 »
Jag tror nog att gamla Uppsala kan ha varit en sorts svearnas centrum periodvis men det finns så mycket som tyder på att mycket annat försiggått. I YT framskymtar en äldre och annorlunda historiebild än den Snorre levererar. I de gamla berättelserna drar man på tåg till sveakungen för att hämta guld (vilket denne har gått om tydligen). Skeppen lämnar man vid fyris (Det är tydligen stopp där; vattenfall?). Man tar sig över fyrisvalla (som beskrivs som fjäll invid älven).. Tidsmässigt rör vi oss främst i folkvandringstid men sedan återanvänds berättelserna som kenningar  när ex Håkon Jarl och Styrbjörn starke härjar.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ynglingasagan ett citat..
« Svar #115 skrivet: maj 23, 2013, 10:12 »
Eh, nu nämns ju Uppsala tre gånger i YT, mer än någon annan ort i dikten. Att det handlar om Gamla Uppsala stärks ju ytterligare av att Aun både beskrivs som sittande i Uppsala, och som "austrkonungr"' alltså typ "österns konung".

Det verkar ju som att tråden kommit fram till att den sannolikaste tolkningen av "à bedi skutu" faktiskt är "Skutans (flod)bädd", det verkar även vara den vanligaste översättningen.

"Vendli" är ju utan tvekan problematiskt. De två mest sannolika platserna är nog Vendsyssel i Danmark (som Snorre pekar ut i YS) och Vendel i Uppland, som arkeologiskt uppvisar helt rätt miljö för en sådan händelse. Vilket som menas kommer nog alltid var svårt att säga med någon säkerhet.


Intressant bevisföring  Österns konung pekar alltså exklusivt på Mälardalen?


Och vi var verkligen inte överens om Skuta, det är du som vidhållit de med viss support av Skoglar, men inte med några som helst argument mer än att det ligger i Uppland och har gravhögar. Alltså kriterier som ni själva satt upp. ATt ni tror att det är så har jag inga synpunkter på, men det sannolikt du nämner är återigen subjektivt.


Gällande Vendel och rätt arkeologisk miljö så ges i YT inga antydningar om i vilken miljö Ottar hamnade i, och YS säger att han las ut till kråkorna. Din arkeologiska koppling saknar helt stöd i både YT och YS.



" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Ynglingasagan ett citat..
« Svar #116 skrivet: maj 23, 2013, 11:08 »
Det Uppsala som räknas upp i YT kan ju ligga var som helst. Inget binder det till Uppland.

Ingenting annat än 1500 år eller mer av kontinuitet i bebyggelse och fornfynd i drivor...

Som sagt man kan tolka á bedi skutu på olika sätt. Känner man till en plats dom man gärna vill identifiera med dikten så pressar man gärna fram en sådan uttydning. Något hållbart argument saknas.

Jag säger inte att orden måste betyda vid Skutåns bädd, även om en sådan tolkning inte förefaller orimlig med tanke på fyndförekomster. Men du får väl hålla med om att beläggen för en begravning meddelst brinnande "skuta" inte är ett dugg starkare?  Kanske rentav "frampressat"? ;)

Vendel ska väl ha betytt vatten en gå gång i tiden? Inte heller säkert att det är ett ortnamn.

Kan vara "vindlande". Kanske "vind"? Hur som, Lantmäteriet och SOFI är nog ganska övertygade om att Vendel är ett ortnamn. Faktiskt det enda ortnamnet i Sverige som har fått namnge en hel epok.

Dessa fyrisvallar beskrivs som fjällen vid Älven.

Vallen är nog knappast ett fjäll!. Vallen är ett fält, gräsmark, betesmark. Wolds på engelska, Wald på tyska.

Normalt är det ju Göta älv som avses med älven.

Inte helt korrekt Även Klarälven kallas älven, vill jag minnas. Och Elbe... Antagligen även ett stort antal andra vattendrag. Den äldsta namnbildningen är ofta ytterst enkel; Berget, älven, slätten, åkröken, kullen, lägret, röjningen, sänkan, mynningen. Det är först senare som man fått behovet av individuella namn för att skilja olika vattendrag/platser åt. Googla på Avon eller Afon (bet. vattendrag) och se hur många vattendrag som heter så på de brittiska öarna.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Ynglingasagan ett citat..
« Svar #117 skrivet: maj 23, 2013, 11:24 »
Intressant bevisföring  Österns konung pekar alltså exklusivt på Mälardalen?

Det gör det inte, men man kan komma ihåg att danernas namn på svear lär ha varit östermän. Antagligen för att man seglade österut (från Själland räknat) för att komma till dem.

Och vi var verkligen inte överens om Skuta, det är du som vidhållit de med viss support av Skoglar, men inte med några som helst argument mer än att det ligger i Uppland och har gravhögar. Alltså kriterier som ni själva satt upp. Att ni tror att det är så har jag inga synpunkter på, men det sannolikt du nämner är återigen subjektivt.

Låt oss se på alternativen, vad Skutans bädd betyder

1. Skutån norr om Uppsala. Inga belägg. Ån ligger dock nära det Uppsala som (högst troligt) beskrivs i YT och området kryllar av fynd från järnåldern.
2. Skutån norr om Åreskutan. Inga belägg och bara en dåre kan tro att man släpade upp en kung ända dit för att elda upp honom.
3. Skutån Dalarna. Yngwe, jag har inte hittat den...
4. Gravbädd ombord på en skuta. Inga belägg.
5. Låt höra... :)

Vi kommer aldrig att få veta, men min gissning är som bekant alt. 1. Någon som vill komplettera eller ändra min lilla lista?

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Ynglingasagan ett citat..
« Svar #118 skrivet: maj 23, 2013, 11:40 »
Det Uppsala som räknas upp i YT kan ju ligga var som helst. Inget binder det till Uppland. Austrkonung är ju en beskrivning i förhållande till Norge och Island. Spelar ju ingen roll var i Sverige du är så är du lik förbannat öster om Norge.

Visst, på någon filosofisk nivå så kan förstås Uppsala i Ynglingatal ligga "var som helst", precis som Skiringsal, Limfjorden och alla andra platser som nämns inte säkert kan sägas ligga vid sina nuvarande platser. Men är det sannolikt? Så du argumenterat för att det är en slump att det faktiskt finns en plats med arkeologisk kontinuitet som centralplats tillbaka till romersk järnålder/folkvandringstid och som heter Uppsala men som då absolut inte behöver vara det Uppsala som nämns tre gånger i samband med personer ur samhällets elit?

Ingenting "binder" något ortnamn någonstans. Ändå har du inget problem med att säga att YT pekar på Ynglingarna kan knytas längre söderut. Hur fungerar det om vi inte kan veta vilka platserna är man talar om? Eller gäller det bara Just Uppsala?

Intressant bevisföring  Österns konung pekar alltså exklusivt på Mälardalen?

Nu var det ju verkligen inte det jag sa. Jag sa bara att om vi vill placera Uppsala i YT geografiskt så har vi faktiskt ett väderstreck i texten som visar att Uppsala ligger i öst, vilket ju passar bra med Uppsala. Om det låg i tex Skåne eller längs västkusten hade det väl snarare hetat "söderns" konung eller någonting liknande. Nu ligger ju Uppsala så långt österut man kan komma på skandinaviska halvön, vilket dessutom passar bra med beskrivningarna av estniska krigare.

Och vi var verkligen inte överens om Skuta, det är du som vidhållit de med viss support av Skoglar, men inte med några som helst argument mer än att det ligger i Uppland och har gravhögar. Alltså kriterier som ni själva satt upp. ATt ni tror att det är så har jag inga synpunkter på, men det sannolikt du nämner är återigen subjektivt.

Nu menade jag inte att vi var överens om att Skuta stod för Skutån i Uppland (jag har ingen illusion av att vi kommer övertyga någon om det), utan att det blivit ganska tydligt i tråden utifrån de källor som lagts fram att "Skutans flodbädd" nog är den mest sannolika tolkningen av texten, då betydelsen "säng" eller "bår" är senare, och ordet "skuta" för båt inte förekommer någon annanstans i källorna vid denna tid. Jag har inte sagt någonting om gravhögar.

Gällande Vendel och rätt arkeologisk miljö så ges i YT inga antydningar om i vilken miljö Ottar hamnade i, och YS säger att han las ut till kråkorna. Din arkeologiska koppling saknar helt stöd i både YT och YS.

Att kalla det för en "arkeologisk" tolkning är nog att sträcka på begreppet... Vad jag menade är att Ottar sägs ha dött på en plats som heter Vendel ("Vendli"). Vi har två goda alternativ - Vendsyssel i Danmark, och Vendel i Uppland. Vendel i Uppland uppvisar en aristokratisk miljö, vilket ju inte gör det mindre sannolikt att man placerat in en aristokratisk person i denna miljö. Om vi betänker tidens krigsföring, bestående av mindre räder riktade mot aristokratiska miljöer (för referens, läs tex Herschends arbeten), så är det sannolikt att det handlar om ett anfall mot en hallbyggnad/hallbyggnadskomplex (om vi nu ska tala om det som en verklig händelse).

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Ynglingasagan ett citat..
« Svar #119 skrivet: maj 23, 2013, 11:42 »
Vallarna är förmodligen grässlätterna vid bergen ja. Grejen är att det står att fyrisvallarns ligger vid fjällen vid älvens strand. Se thorvald Hjaltesson och även Håkons saga.