Det er tydeligt at Snorris arbejder bærer præg af en kompilation af Ari þorgilssons slægtsforskning og digtet Ynglingatal, der anvendes som skelet for Ynglingasagaen.
Innehåller en "underliggande tolkning" som knappast vilar på bevis.
Fakta ger till hands att YT och YS är nära befryndat - och tillhör samma språk-, samhälls- och kulturkrets. Att Snorres version vilar på Snorres "kompilation" av Are och YT är därermot en konstruerad tolkning - av processer vi inte riktigt känner til, eller har komplimentära källor till.
Men, vi vet vad Snorre själv skrev, om sitt arbete - som citerat här ovan. Det ger en ganska annan bild av hans förfarande - och berättar i klartext att hans saga i utgångspunkten vilar på helt andra källor än dikten alena. I såfall skulle han ju drivit ren tolkning själv och alltså ha spunnit fram hela YS - och den kringstående "världshistorie" ("Kringla Heimsins") för egen maskin?
Den som inte uppfattat att en sådan process var och vore utesluten, har noll koll på dom många andra - och självständiga - källor, som i rader av detaljerade sammanfall bekräftar att kungsagorna - i princip - vilar på värkliga gestalter. Här finns en rejäl geografi, en påvisbar demografi, en påvisbar, historisk kulturform, en proimncippiell kronologi, en fullständig kosmologi och rader av konkreta episoder och detaljer - som bekräftas av helt andra källor än Snorre. Man behöver bara läsa Victor Rydbergs gamla studier -
till exempel - för att uppfatta en sådan förutsättning som
omöjlig.
Sen har modern arkeologi och relaterat foskning redan bevisat till övermått att här fanns nära band mellan Medelhavets och Östersjöns kulturer, redan under bronsåldern. Det ger ju en ännu en premiss till hands, som inte fanns där sisst en svensk historiker gjorde en analys av YT/YS.
Den berättar-tradition som förmådde tradera YS till Island anno 1250 fanns redan - efter hela Norges kust - redan dengång Harald Hårfagre valdes till gemensam kung för den samlade norska ledungen. Dom rader som bevarats genom Ynglingatal törs alltså vara
betydligt äldre än så - om man tolkar källorna rent logiskt, utan tilliggande eller underliggande spekulationer av modern karaktär.
Den kunnskapsmängd som utleds genom YS har dock en informationsbas som är
mycket bredare än Are Torgils, HN och YT allena. YS har levt sida om sida med båda dessa sagor, fast genomgått en förändring som den fastanalkade ramsorna i YT inte tillåter. Där kan man spola bort en värs eller tio, men att ändra ett fornydislag är inte möjligt - utan att sabotera dets logiska innebörd.
När Snorre förklarar YS använder han en rad
referenser. Det är i denna kategori YT hör hemma, i hop med bl.a. HN, Islenningabok, Morkurskinna, Fagrskinna, Agrip, Konnungs Skuggsjå och Eddorna. Men häller inte alla dessa tilsammans kommer i närheten av den informationsmängd som behövs för att göra den kompilation som blir Heimskringla.
Numer finns en väsentlig del av dom samlat digitalt:
http://heimskringla.no/wiki/Tekstoversigt#Kongesagaer_I