Man skulle ju kunna lockas att koppla till en etablering i Finland. Frågan är bara vilken, den skandinaviska närvaron i Finland är ju lång. Rent spontant så tänker jag på den förenade kyrkan-kungamaktens etablering, och där kan man ju få en ungefärlig tidpunkt...
Jovisst.
Det är just därför man vid flera tillfällen fått återvända till 1050-talet, som en vattendelare mellan gammal och ny kultur, jämte gamla och nya konstitutioner.
Sen ser man att Baltikum, Finland och gamla Kvenland kommer sist in i leden när det nya, katolska Europa - med 'katolskt' anpassade lagar och dito regeringsformer.
I dom mellanliggande två sekler finns det fortfarande motsättningar kvar, fast då enbart på "hemmaplan", som inbördes strider mellan social-politiska fraktioner. När dessa nya landslagar skrivs ser man fler exempel på hur finnarna fortfarande stigmatiserades, som "trollkunniga", "svekfulla", etc. I dom nya lagarna definieras dom skandinaviska kungadömen först och sist som "kristna". I Norges första och värsta "kristenlag" beskrivs det även explicit att det är förbjudet - och förbundet med dödsstraff eller landsförvisning - att handla med, uppsöka eller samvara med finnar - "och söka deras råd".
När man omsider får löst dom stora och instigerande konfliktlinjerna i norr - mellan gammalt och nytt - förmår man alltså modifiera dom första kristenlagar - och göra en rejäl, politisk lösning mellan den nya kyrkan och hennes makt - och den inhemska adeln och dom gamla lagtraditioner. Därmed kan man ikring 1250 göra fred mellan öst- och väst-kyrkan och, inte minst, mellan norrmän och kvener, svenskar och finnar, skandinaver och balter, katoliker och otrodoxa.
Resultaten är bl. a. att det rika och rätt självständiga kungadömet i väst - "Stor-Norge" - nu kan återskapa en egen skriftkultur och låta sina lärde miljön konservera kontentan i det om finns kvar av gamla berättar-traditioner - och ge det en skriftlig form. Att kunskapsmiljön på Island blev ett huvudsäte för denna process är faktisk inte speciellt märkvärdigt.
Öarna ute i havet hade best undan dom värsta stridigheter och förintelser som ramade Danmark och Fenno-Skandia under 1000- och 1100-talen - varför dom hade den större mängd kunskaper kvar efter hedenhös.. En enkel och klar parallell hittar man i norra Finaand och Karelen, där man så sent som på 1800-talet kunde höra runsångare recitera dikter, ramsor och berättelser i flera dagar - efter minnet. Under sina sommarliga resor kunde distriktläkaren Lönnro i Kajaani samla inöver 20.000 verslinjer - med material nog "till sju olika versioner Kalevala".
Det ger ju en möjlighet att förstå både rikedomen och den sociala utbredning av Nordens gamla kunskaps-traditioner. Sammanfattat ger det också en bakgrund som kan förklara
orsaken till dom väsentliga skillnader mellan YS I och YS II.