Författare Ämne: Vilka var först? (gällande popark 3/2005)  (läst 327839 gånger)

Utloggad Savon

  • Avslutat konto
  • Medlem
  • Antal inlägg: 97
SV: Vilka var först? (gällande popark 3/2005)
« Svar #340 skrivet: mars 28, 2007, 09:44 »

Hej tty!

Adam av Bremen
"Jag förmodar att det är Adam av Bremen du tänker på. Han säger dock inte att dcet var skridfinnar utan ett annat okänt folk norrifrån."

 Det vore kul om du ville göra ett sådant där fint citat från Adam av Bremen där han skriver något sådant i orginal. Jag och några av mina vänner har haft utomordentlig nytta av ditt orginal(?)citat från Ottar i tråden om kvänerna.


Lagskrivande
"Som en förklaring borde det kanske tilläggas att Norge inte hade några landskapslagar utan var indelat i ett antal tingsförbund med varsin lag som alltså vardera gällde i ett antal fylken."

Sedan är det ju intressant det sista du skriver om fylkena och lagarna, har då var och en sina egna lagar? Om det är en lag som gäller enbart det fylke, eller de fylken som svarar mot Bohusläns område i Norge, varför skulle de då bry sig om att ta upp "finnarna" dvs samerna? Om samerna skulle varit lika sällsynta i Bohuslän som rapphöns i Lappland? Dessa exempel är ju från skilda tider med helt annorlunda kontakter och resmöjligheter mellan landsändarna.


Vad skrivs egentligen om tänder?
"Har samer verkligen sinodonta tänder? Det brukar betraktas som ett typiskt ostasiatiskt/amerikanskt drag. Jag kan inte erinra mig att jag någonsin sett sinodonta tänder i Sverige utom just på ostasiater (de mellersta övre framtänderna har en mycket karaktäristisk skovellik form som lätt att känna igen)."

Jag tror inte P-A påstår att de har samer har sinodonta tänder. Jag tror heller inte att så är fallet, samer har lika tanduppsättning som europeer i övrigt har.


Ortsnamn eller gårdsnamn?
"Det märkliga med svenska ortnamn är just att det inte går att urskilja några klart icke-germanska namntyper (utom i finnbygderna och Lappland)."

Därvidlag anser jag att du har fel. Jag har tidigare tagit upp några namn och jag upprepar dem nu som hastigast, gården "Gatan" på Onsala och Kåtebol (tror jag i närheten av Trollhättan). Jag tror inte att namnen kommer från "fägata", utan från Goatti, kåta, om det sedan är ett indoeuropeiskt ord ska jag låta vara osagt, men germanskt är det inte (utan äldre). Det finns fler exempel, jag brukar roa mig med att läsa ortsnamn samiskt när jag kör bil mellan norr och söder i landet.

National Geographic-siten
"Apropå den där National Geographic-siten så är den med förlov sagt fullständigt koko. Får man tro den så kom indianerna till både nord och sydamerika för 50,000 år sedan vilket är ungefär 35,000 år för tidigt. Problemet är att den avbildar en haplogrupp vid den tidpunkt då den uppstod, men visar hela den expansion som skett sedan dess som om den skedde ögonblickligen."

Vad säger de själva. Går de ut med att detta är vetenskapligt eller säger de att det enbart är popvet, för att roa läsare etc? (Jag förstår inte riktigt hur Du menar med ögonblicklig...?)
(Indianernas invandring är ju intressant eftersom den kom i flera vågor. Om man vågar tolka blodgrupper, så är alla de första "blodgrupp" O och den sista "blodgrupp"  A, (lär vara "Kråkfotsindianerna"), men det där vet säkert Du bättre.)

Och så P-A, jag tänker att du raljerade med "vilka var först" igår? 8)


Utloggad P-A

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 144
SV: Vilka var först? (gällande popark 3/2005)
« Svar #341 skrivet: mars 28, 2007, 10:35 »
Hej, visst raljerade jag lite, om Samer kan vara spanjorer torde spanjorer kunna vara samer, så att säga ;). Det jag tror jag var grunden för detta med megaliteras "invånare" kan vara nya tankar om det Gropkeramiska komplexet,

http://forskningsfronter.vr.se/main.asp?page=main&type=proj&classid=38&projectid=3757

/P-A

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Vilka var först? (gällande popark 3/2005)
« Svar #342 skrivet: mars 28, 2007, 21:50 »
Citera
Sedan är det ju intressant det sista du skriver om fylkena och lagarna, har då var och en sina egna lagar? Om det är en lag som gäller enbart det fylke, eller de fylken som svarar mot Bohusläns område i Norge, varför skulle de då bry sig om att ta upp "finnarna" dvs samerna? Om samerna skulle varit lika sällsynta i Bohuslän som rapphöns i Lappland? Dessa exempel är ju från skilda tider med helt annorlunda kontakter och resmöjligheter mellan landsändarna.

Jag tror du missförstår mig. I Norge gällde *samma* lag i flera landskap under medeltiden. Bohuslän hade ingen egen lag. Jag är inte helt säker, men det bör ha varit Borgartingslagen som gällde, eftersom den gällde i Östfold.
En bestämmelse i Borgartingslagen behöver alltså inte nödvändigtvis vara tillämpbar i Bohuslän även om den gällde där. Den kan ha funnits där därför att den var aktuell någon annan stans i det område där lagen gällde. Härav mitt exempel om rapphönsjakten. Om du vill ha ett mera näraliggande och medeltida exempel så finns det i Lödöses stadslag en hel del bestämmelser om seglation på Norrland vilka bör ha varit av mycket ringa intresse i Lödöse, men som finns med därför att lagen kopierats från Stockholms stadslag, Bjärköarätten.

Citera
Ortsnamn eller gårdsnamn?
 Därvidlag anser jag att du har fel. Jag har tidigare tagit upp några namn och jag upprepar dem nu som hastigast, gården "Gatan" på Onsala och Kåtebol (tror jag i närheten av Trollhättan). Jag tror inte att namnen kommer från "fägata", utan från Goatti, kåta, om det sedan är ett indoeuropeiskt ord ska jag låta vara osagt, men germanskt är det inte (utan äldre). Det finns fler exempel, jag brukar roa mig med att läsa ortsnamn samiskt när jag kör bil mellan norr och söder i landet.

Här anser jag, om du ursäktar, att du är ute och cyklar. "Gat(a)-" är ett mycket väl belagt och vanligt namnelement i svenskan. Dess betydelse är väldokumenterad och det förekommer i sammanhang och sammansättningar som bekräftar betydelsen. "Skurugata" och "Trollegater" till exempel. Det finns ett antal gat-namn med medeltida belägg och där finns det inte en antydan till former som liknar "goatti".

Jag skulle lika gärna kunna tycka till att "jaur" liknar "göl" rätt mycket (växlingar r/l är språkhistorikt vanliga). Nog måste väl Uddjaur gå tillbaka på  "Uddgölen" och vara ett gammalt svenskt ortnamn? 

När det gäller "Kåtebol" vill jag inte uttala mig om etymologin utan att ha kontrollerat eventuella äldre former, men det finns som bekant ytterligare ett ord "kåt" i svenskan.

Kåta är förresten troligen inte något indoeuropeiskt ord, utan ett lån från finska "kota". Det är för övrigt mycket märkligt att medan det finns en del gamla finska lånord i svenskan så finns det överhuvud taget inga samiska sådana.



Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Vilka var först? (gällande popark 3/2005)
« Svar #343 skrivet: mars 28, 2007, 21:51 »
Citera
Det vore kul om du ville göra ett sådant där fint citat från Adam av Bremen där han skriver något sådant i orginal. Jag och några av mina vänner har haft utomordentlig nytta av ditt orginal(?)citat från Ottar i tråden om kvänerna.

Det aktuella avsnittet finns i Bok 4:25:

"(Sven Estridsen)..har berättat för mig att det från bergstrakterna till slättlandet brukade komma ned människor som var småväxta men som svenskarna hade svårt att hålla stånd mot på grund av deras kroppskrafter och snabbhet. Varifrån de kommer är osäkert. Han sade att de dyker upp helt plötsligt, ibland en gång om året stundom vart tredje år. Om man inte med alla krafter hindrar dem, förhärjar de hela landskapet och drar sig sedan tillbaka igen"


Utloggad Savon

  • Avslutat konto
  • Medlem
  • Antal inlägg: 97
SV: Vilka var först? (gällande popark 3/2005)
« Svar #344 skrivet: mars 29, 2007, 10:37 »
Hej tty!

Nu fick jag mig ett gott skratt. Vilket kom först göl eller jaur? Du skojar?
Du blandar blåbär med lingon, men här är inte platsen att ta upp en språkvetenskaplig diskussion.

Vet du jag kan tipsa dig om en mycket bra bok, du som är intresserad av allt ; "Segerstedts samling, Skogsfinnarna i Skandinavien" , Finnsam och Finnbygdens Förlag , Falun 2006.

När man läser den så förstår man att en hel del av finnarna som kom till Sverige är av samisk härkomst, men finnifierats tidigare. Ibland blandar han också ihop gamla befolkningars namn med nyinkomna men rent allmänt är den intressant.
Egentligen borde jag skriva detta på kväntråden.

Men tack för Adam av Bremen citatet!

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: Vilka var först? (gällande popark 3/2005)
« Svar #345 skrivet: mars 29, 2007, 11:13 »
Citat från: Adam av Bremen
Förthenskul at wi nu mågom giöra en kort beskrifning öfwer Swerigc, så hafwer thet Götherna wester vt belägna samt sta­den Scara, norr vt Wermeland med Skritt Finnarna, hwilkas hufwudort är Helsingaland; på södre sidan sträcker thet sig lika långt med thet Beltiska hafwet, om hwilket wi tilförene hafwom talat, ther är then store staden Sigtuna: österut stöter thet in vppå the Ripheiska bergen, eller Riphällarna, hwarest äro stora ödemarker, diupa sniödrifwor och mycket kalt; ther äro ock wanskapelige menniskior, som följas åt vti hopar och förmena at ingen kan längre fram resa. Ther äro Amazonerne och folk, som sägas hafwa hunde-hufwuden, ther äro Resar, som hafwa ett öga vti pannan. Ther äro ock the som Soinus [Sven] kallar Himantopodes, hwilka han säger springa på en foot, och sådane som längta efter at äta menniskio-kiött lika som wille­bråd; hwilke som the förthenskull vndflys, så böra the ock med rätta förtigas. För mig berättade Konungen vti Danmark, hwilken af mig med wyrdnat bör ihogkommas, at ett slags folk plägar nederstiga af bergzhögden in vppå slätmarken, och är thet hel owist hwar ifrån the komma, och sker thetta en gång om åhret, eller hwart tridie åhr at the hastig infalla, och om man tå icke med krafft them emotstår, skiöfla the hela landet, och gå sedan straxt tilbaka

Ja, det ser ju vem som helst att det Adam skriver är sanningen och inget annat ;D
Var står det "småväxta" och "kroppskrafter och snabbhet"? Jag ser bara "ett slags folk"..
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Savon

  • Avslutat konto
  • Medlem
  • Antal inlägg: 97
SV: Vilka var först? (gällande popark 3/2005)
« Svar #346 skrivet: mars 29, 2007, 11:34 »
Tack Gandalf!
Savon


Utloggad P-A

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 144
SV: Vilka var först? (gällande popark 3/2005)
« Svar #347 skrivet: mars 29, 2007, 12:00 »
Ja, det ser ju vem som helst att det Adam skriver är sanningen och inget annat ;D
Var står det "småväxta" och "kroppskrafter och snabbhet"? Jag ser bara "ett slags folk"..

Uti nyöversättningen kap 24.
Citat från: Adam

Merllan Nordlandet och sveonernas land bor Värmlänningar, finnvediningar och andra folk. De är alla kristna och hör till  Skarakyrkan. Norrut i gränslandet mellan sveoner och nordmän bor skridfinnarna som påstås löpa fortare än vilda djur deras stora samhälle heter Helsingland........

Kap 25
Jag skall nu ge en krt beskrivning av sveonernas land: i väster innefattar det götarna och samhället Skara, i norr värmlänningarna med skridfinnarna som styrs från Helsingland [... ...] Den danske kungen, som jag ofta tänker på med tacksamhet på med tacksamhet, har berättat för mig att det från bergstrakterna till slättlandet brukar komma ned människor som var småväxta men som svenskarna hade svårt att hålla stånd mot på grund av deras kroppskrafter och snabbhet.......................

Denna nyöversättning fråm 80-talet har jag för mig, arbetades  fram av en grupp och i denna finns beskrivningar över olika handskrifter och deras inbördes olikheter etc, samt också hur man översatt mm. Jag vet inte om denna den fjärde boken på latin återfinns på nätet, då kan man kolla, men jag tror att denna sista är relativt trovärdig mot orginalet.

Att översätta skridfinnar med de som under medeltid kalls lappar är väl inte helt oävet, dvs boende ovanfför Adams Värmland och om de småväxta också hänför sig till dessa kan man väl bara gissa, men inte öavet är det också så. Oavsett så handlar det om en tämligen sydlig belägenhet för dessa skridfinnar.
/P-A

« Senast ändrad: mars 29, 2007, 12:03 av Micke »

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Vilka var först? (gällande popark 3/2005)
« Svar #348 skrivet: mars 29, 2007, 12:26 »
Bures !
När man talar om "trollen", så står de i farstun...  ;)
"Troll" är en gammal norsk/svensk benämning på samer, vilket övertygande har visats av Hermann Pålsson, professor emeritus vid University of Edingburgh, författare av många böcker om norröna traditioner, bl.a. Úr landnorđri (1997), en bok om samisk-isländska samband.
"Finn" är en gammal (främst norsk) benämning på samer och "lapp" en gammal (främst svensk/finsk) benämning på samer.
Det finns en uppsjö av ortnamn/stedsnavn på "Troll" i Skandinavien - ex. Trolltjärn, Trollforsen, Trollberget, Trollkyrkan osv. Trollheimen (sydsamiskt område i Norge)  skulle om man får tro Hermann Pålsson betyda "Sameheimen"... Det finns hur många exempel som helst.
Lisa Dunfjeld-Aagård skrev våren 2005 en hovedfagsuppgave i arkeologi vid Universitetet i Tromsø, betitlad "Sørsamiske kystområder - tolkning av fortidig samisk tillstedeværelse i Ytre Namdal." Några citat:
" ... i Kjetil Høngs saga er hovedpersonen sønn av Hallbjørn Halvtroll. Tilnavnet halvtroll er uttrykk som ble brukt om en som hadde norsk far og samisk mor (Pålsson 2002)". (Att halvtroll med samisk far och norsk mor icke är nämnda någonstans vad jag vet, berättar väl också någonting... min kommentar).
"Til Teplingfjellet og Folldalen knyttes også tradisjon om "trollmesser" som samene holdt i januari 1723 mot von Westen i forbindelse med hans misjonsreise (Skanke 1943:242, Jæger-Leirvik 1964, Bergsland 1995)."
"At dette ikke er noe seint tilkommet fenomen vises at allerede i sagaen om Olav Trygvasson nevnes Namdøla fylke og Hålogaland som områder der det fantes mer "trollgang og uvette" enn andre steder i landet. Det fortelles at da Trygvassons menn gikk iland om natta så de "troll" sitte rundt bål opp i fjella. Trolig henspeiler dette på samer, da omtale om dem som troll også kjennes fra andre kilder. (Sandnes 1965:222-223, Pålsson, 2002).
Än i dag envisas svenskarna med att kalla den samiska trumman GOVADAS (ett instrument att framkalla bilder med) för "trolltrumma"...
Så Kåteböl ("goahti" kan härledas tillbaka till protosamisk-finskugrisk säger språkforskarna) ligger i närheten av Trollhättan. Intressant.
Förresten har jag fått höra att samer har hale (svans) ...   :o
Návdi

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vilka var först? (gällande popark 3/2005)
« Svar #349 skrivet: mars 29, 2007, 13:22 »
Så om trollen var samer, vilka var då jättarna? Och vem var skogsrået (huldran)? Och vilka var diserna (som så påminner om de grekiska nymferna)?

Att härleda olika sagoväsen ur existerande folkslag tycker jag låter en aning vanskligt.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Vilka var först? (gällande popark 3/2005)
« Svar #350 skrivet: mars 29, 2007, 13:35 »
Bures Piankhy !
När det gäller ordet "troll" är det gott belagt att det har brukats om samer - och brukas än i dag i t.ex.
ordet "trolltrumma" och ligger bak "tanken"  ::) att samer skulle ha svans ...
Läs Hermann Pålsson.
Návdi

Utloggad P-A

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 144
SV: Vilka var först? (gällande popark 3/2005)
« Svar #351 skrivet: mars 29, 2007, 13:46 »
Hej,
en intressant länk som handlar om språk, språkbyte men också lite om DNA, utifrån kunskap  runt mitten på 1990-talet.

http://www.algonet.se/~elert/SVH4V2FG.html

/P-A

Utloggad P-A

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 144
SV: Vilka var först? (gällande popark 3/2005)
« Svar #352 skrivet: mars 29, 2007, 13:48 »

Citat från: tty
Det märkliga med svenska ortnamn är just att det inte går att urskilja några klart icke-germanska namntyper (utom i finnbygderna och Lappland).

Jag vet inte relavnsen ett dyft men stötte på denna uppgift, en artikel av Torsten Andersson som har skrivit en artikel om förgermanska ortnamn i Sverige. Vad artikeln handlar om vet jag inte med m,er än att det uppenbarligen finns så mycket substans att man kan skriva 3 -4 sidor om problematiken. Relevansen eller bristen av beror på att jag inte läst artikeln
P-A


Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vilka var först? (gällande popark 3/2005)
« Svar #353 skrivet: mars 29, 2007, 14:00 »
Hej Návdi!

Berättelser om troll finns på många platser. Här i sydsverige har de nog aldrig haft något som helst samband med samer.
En del av de norska trollsägnerna avser förövrigt varelser som vi här snarare vill kalla jättar. Dessa berättelser är också svåra att knyta till samer.
Som sagt var det är ytterst vanskligt att koppla sagoväsen till aktuella folkslag. Hårddrar man sådana resonemang hamnar man till slut hos de som tror att berättelser om troll och liknande varelser är en sorts minnen från cro-magnonmänniskornas möten med neandertalare.

Många av våra sagoväsen får också ses i ett större geografiskt och tidsmässigt sammanhang med lån och spridning och korsbefruktning. Det gör det ännu svårare att härleda berättelser om ett visst väsen till att vara en sorts förtäckta berättelser om ett visst folkslag.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad P-A

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 144
SV: Vilka var först? (gällande popark 3/2005)
« Svar #354 skrivet: mars 29, 2007, 14:41 »
Berättelser om troll finns på många platser. Här i sydsverige har de nog aldrig haft något som helst samband med samer.

Utifråm etnologiskt perspektiv finns det väl lite olika trolltider ;). Under 1800-talet sker väl själva trolluppsvinget och inte minst genom  både sagoförfattare och tecknare, handlar det inte om romantiken och naturvurmen. Sedan finns det ett äldre skikt som finns i Sagatraditionen. I Sighvat skalds dikt "österfärds visorna" har han en farofylld färd över en å, med en anskrämlig farkost. När han lyckligt kommer över ber han "trollen" ta båten. Vad han då avser för troll vet vi inte, men om ån är  nuvarande Göta älv, som alltså rinner genom Trollhäättan och dessutom kallades Trollhättan blir frågan än knepigare.  Finns det andra konkreta exempel på vad Troll avser i Sagatraditionen.
/P-A

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Vilka var först? (gällande popark 3/2005)
« Svar #355 skrivet: mars 29, 2007, 17:02 »
Bures Piankhy !
När det gäller ordet "troll" är det gott belagt att det har brukats om samer - och brukas än i dag i t.ex.
ordet "trolltrumma" och ligger bak "tanken"  ::) att samer skulle ha svans ...
Läs Hermann Pålsson.

Apropå troll, så är myter och sagor om dem en global och gammal företeelse. Många mytforskare anser att troll som myt går tillbaks till människans äldsta tid när vi hade kontakt med andra människotyper, typ neandertalare under paleolitikum.

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Vilka var först? (gällande popark 3/2005)
« Svar #356 skrivet: mars 29, 2007, 17:22 »
Piankhy och Herulen !
Jag kan bara rekommendera läsning av
Hermann Pálsson: Úr landnorðri. Um Sama og ystu rætur íslenskrar menningar. Studia Islandica. Íslensk fræði. 54. hefti. Ritstjóri Vésteinn Ólason. Reykjavík. Bókmenntafræðistofnun Háskóla Íslands.


Návdi

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vilka var först? (gällande popark 3/2005)
« Svar #357 skrivet: mars 29, 2007, 17:33 »
Låter som en intressant skrift (är den på isländska? Min isländska är inte så bra). Men jag tycker ändå att man måste placera in trollen där de hör hemma, bland folktrons och sagans väsen.

Dessutom har betydelser skiftat så att det som är troll på en plats kan heta jättar på en annan plats och vättar/vittra, goblins m m på en annan plats. Som nämnts så ändrar ju också trollberättelserna karaktär under olika tider beroende på vilka berättelseelement som tillkommit.

Faktum är ju att trollberättelser fortfarande sprids med litteratur och film. Ett bra exempel på det är ju alla troll och dylika varelser i Tolkiens böcker. Så man kan säga att trollen hela tiden byter skepnad och nyskapas. De går absolut inte att binda till ett visst folk.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Savon

  • Avslutat konto
  • Medlem
  • Antal inlägg: 97
SV: Vilka var först? (gällande popark 3/2005)
« Svar #358 skrivet: mars 29, 2007, 17:52 »
Men hörni!

Jag tycker inte att det låter som någon motsättning. Som socialantropolog får man ju lära sig att folks myter och berättelser kan ha en verklighetsgrund och tvärtom.
Tvärtom låter kanske kryptiskt. Vi har ju faktiskt fått en JÄTTE oss tilldelad av åtminstone Olaus Magnus. Högst upp vid Ishavet står den fruktansvärde Starcaterus i händerna har han dessutom stavar med GÖTISKA bokstäver....troll och jättar. Ibland kallade man stenar som var heliga för jättar, och så skapade man berättelser om att jättar slängt stenar, samerna har flera sådana stenar.

Vi har i hela världen, lite här och där tre-brödraberättelser. Sem, Ham och Jafet... Oden, Tor och Frey (mer symboliskt), i norra Sverige finns en om bröderna Natanael, Jeremias och Uhlat(mer osäkert att han hette så) skapade byarna i Gällivare skogsland...

Filmen om Tjuderna, (Vägvisaren, Gaup) innehöll också flera mytelement. Goliat och David...finns fler...
Allt är bara var på tidsaxeln?!

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Vilka var först? (gällande popark 3/2005)
« Svar #359 skrivet: mars 29, 2007, 18:29 »
Bures Piankhy !
Du missförstår. P-A och Savon har förstått. Forskare som Hermann Pálsson och andra talar om
att samer faktiskt har blivit kallade "troll" och "halftroll". Detta handlar om URSPRUNGET  till föreställningarna om "troll". Har en engelsk översättning av Pálsson nånstans. Kanske jag finner den...
Läs mitt första inlägg en gång till.
Návdi