Vilken fantastisk sommar det har varit/ÄR!
Jag skrev tidigare att jag kanhända inte är same eftersom jag inte har mt-DNA U5b1b1a. Lappoid höll med mig, att jag inte är same.
Jag har varit med i ett projekt
Dodecad Ancestry Project. Det är inget vetenskapligt project men den man som står för det har fått ett erkännande för sitt arbete i vetenskapliga tidskrifter.
Resultatet är verkligen kul, jag vet ju att vi bott länge i Lappland, de finns registrerade från slutet av 1400-talet, mina släktingar. Vi anser ju att vi har funnits där mycket längre än så, vi var kallade lappar förr...
I Dodecad fick jag som resultat: 1) Svensk, 2) Norsk, 3) FIN, 4) Irländsk, 5) Brittiska öarna...
Han hade också en mixad historia, och där är jag: 1) 8% Koryak+92% Svensk, 2) 86% Norsk+14% Selkup,
3) 9% Nganassan+ 91% Norsk, 4) 8% Chukchi+92% Svensk, 5) 12% Dolgan+88% Norsk...
Så där fortsätter det, jag kollade k=30. Norsk och svensk och så alla de där sibiriska folken finns med Evenk, Buryat, Yukagir, Yakut, Altai, Chuvash, Mongol, Oroqen, Tuva och finländare och tom faktiskt, lite grekiskt (20%+80% finskt (där var det, 17:e plats)).
Jag har andra spännade drag, jag har tex på
23andme (där jag köpt mitt DNA-kit) nära släktskap med amerikanska indianer, och jag har deras blodgrupper, som också är vanliga i ursprungsbefolkningar i både Europa och Nordöstra Asien. (Man antar att Cro Magnonfolken haft dessa blodgrupper, såg jag häromdagen, tyvärr minns jag inte källan).
Det kanske är vår tids astrologi, men det fnns mycket vetenskapligt arbete inom detta område och hur är det med det?
Vem kom nu först? Kanske var det "mitt" folk och inte samer eller germaner?
Jag medger att jag nog inte är same, men att jag kommer från renskötande folk är då säkert, om man kan studera gener på detta sätt. Jag läser just en bok "The Reindeer and its Domestication", av Berthold Laufer. Intressant att läsa om vilka folk man studerat som har haft renskötsel, och de mest utsprdda är faktiskt Samojederna från ett område till andra platser.