Skojar du?
Du tillhör en majoritetsbefolkning på drygt 9 miljoner. Samerna i Sverige är ca 18.000. Det går alltså 500 Svenskar på 1 Same. Majoriteten av oss Svenskar har troligen aldrig ens sett en same – men alla har en uppfattning om Samerna. Oftast är denna uppfattning romantisk, men ibland är den rent av hatisk – och alla andra uppfattningar finns mellan dessa två uppfattningar.
Gustav Vasa införde aldrig någon stordrift av renar – vad har du fått det ifrån?!
Förr, och inte för allt så länge sedan, bedrev Samerna intensiv renskötsel. Det innebar att man hade en liten tam renhjord som man skötte om dagligen, mjölkade osv. man följde renarna mellan högfjällen och ”renskogen” under årets årstider. Ungefär så levde samtidigt våra förfäder, fast de var bofasta, de mjölkade sina kor och getter och skötte om sina djur i ett självhushåll. Nå, självhushåll höll inte längre för oss – och inte heller för samerna.
Så Samerna gick över till extensiv renskötsel, alltså den renskötsel som bedrivs idag (och som mig veterligen) är den enda typ av renskötsel som finns idag.
För att få en så god ekonomi som möjligt måste man använda modrena hjälpmedel, som fyrhjulingar, skotrar osv. På samma sätt använder våra bönder traktorer, skördetröskor osv. Jag kan inte se något fel i detta. Vår kultur utvecklas och förändras – och det är mig helt främmande att försöka påverka en annan kulturs förändringar – de försöker ju bara överleva – precis som vi försöker överleva. Så var är problemet?
Våra bönder får statliga bidrag, EU-bidrag osv. Jag accepterar fullt ut att jag personligen betalar 22 kronor i extra skatt per år för att ge samerna en chans att överleva. Gör inte du? Det blir bara 1 krona och 83 öre per månad. Det är faktiskt dessa ”enorma” belopp du ondgör dig över – och enligt min uppfattning – sprider fördomar omkring.
Länken du hänvisade till ÄR för mig mycket förhatlig eftersom den yrkar på att vi skall utföra ett folkmord här i mitt land – och det nekar jag i sten att tillåta. Vi har, tilläckligt ofta, använt vår grundlag som ett vapen mot samerna. I vår grundlag har alla Svenskar fått ett personligt skydd genom att vi ”är lika inför lagen”. Detta skydd har använts som vapen MOT samerna många gånger. Vi använder alltså den lag som skyddar oss som vapen mot ett annat folk, vår egen minoritetsbefolkning. ”Lika rätt åt alla” låter skitfint - om man inte använder hjärnan. Om lika rätt för alla (altenativt att ”alla är lika inför lagen”) används kommer vår kultur att ta död på den samiska kulturen/folket. Inte idag, inte i morgon heller, men i framtiden.
Folkmord är inte enbart var Nazisterna utförde mot Judarna. Folkmord innebär att ett folk försvinner helt. Detta kan ske momentant med avrättningar och gasning – men det kan även ske genom att man under 200 år, sakta men säkert, försvårar för en kultur/folk att överleva. Man försvårar att deras språk lever vidare (vilket vi gjort), att deras försörjningsförmåpga minskar (vilket vi gjort), att deras landområde förminskas (vilket vi gjort), att vi omyndigförklarar dem (vilket vi gjort) – osv, osv, osv. Tillslut finns inga Samer kvar – och vi har då begått ett folkmord. Ingen slogs ihjäl, ingen same avrättades – men inga Samer finns kvar.
Visste du att fram till 1942 stod det i lagen att: same skall kunna räkna till 100, skriva sitt namn och kunna läsa katekes? Mer fick en same, enligt vår lag, inte lov att lära sig. Gör det dig stolt över din kultur?
Thomas