Författare Ämne: Vilka var först? (gällande popark 3/2005)  (läst 378488 gånger)

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vilka var först? (gällande popark 3/2005)
« Svar #460 skrivet: april 28, 2011, 15:25 »
Man säger väl nu att européer var först i Amerika(?) - då kan man ju med dagens syn på ursprungsbefolkningar hävda att Européerna enbart tog tillbaks det som var deras när de intog indianernas land..?
Om man alltså skall tillskriva tusentals år gamla gravar, fynd och skelett etnicitet och kulturer.

I mina ögon är detta vansinne - konsensus, samverkan och gemenskap måste prägla ett samhälle. Nu går vi mot ett helt annat håll.

Apropå kultur: då är det alltså ok för mig att ibland vistas på sätern och då kräva pengar av de som orsakat att jag längre inte kan bedriva "denna kultur"? ;)

Utloggad Ájlis

• Stammis
  • Antal inlägg: 160
« Svar #461 skrivet: april 28, 2011, 15:38 »
Vad du gör skiter jag totalt i.
Det var mycket barnsligt av mig att överhuvudtaget svara på dina trollinlägg, du var ju ute för att djävlas. Men håll till godo, och hoppas att du nu riktigt får njuta!

OCH naturligtvis ska det stå "etnicitet" där!  ;D

Utloggad Návdi

• Veteran
  • Antal inlägg: 587
« Svar #462 skrivet: april 28, 2011, 16:01 »
Bures Ájlis !

Eftersom jag är mycket intresserad av både historia och arkeologi anser jag mig ha rätt att skriva på detta forum (eller läsa, vilket jag gjort hittills).

Särskilt intressant tycker jag att frågan om kusttrakterna runt Bottenviken, Bottenhavet, Östersjön och också trakterna tvärs över Sverige och Norge mot Atlantkusterna är.
En mycket intressant bok är "Lapps and Labyrinths. Saami Prehistory, Colonization and Cultural Resilience" , Noel D. Broadbent , 2010. Han skriver om: "...Saami Prehistory from 5000 B.C. to A.D. 1500 along 500 kilometers  of the Bothnian coast in northern Sweden...."

Några andra intressanta böcker på det temat är:
¤ Christer Westerdahl: "Sydsamer - från Bottenhavet till Atlanten
¤ Margareta Bergvall/Peter Persson: Västernorrland - Sameland (Tidsspår 2004).
¤ Margaret Bergvall/Ola George: Forntidsvärld och gränslöst kulturarv (Tidsspår 2001)
¤ Kalle Sognnes: Det levende berget.

MVH
Návdi
Návdi

Utloggad Herulen

• Veteran
  • Antal inlägg: 624
« Svar #463 skrivet: april 28, 2011, 16:05 »
Ja tänk, jag skulle då sannerligen inte vilja bo i kåta, leva på jakt och fiske, på ett alltmer försvinnande "naturligt" sätt. Jag skulle vilja ha inkomster från mitt lands naturresurser, vattenkraften, skogen och malmen, men vart går de inkomsterna? Vart gick inkomsterna från den mycket omfattande pälshandeln på 1500-talet? När skogarna var tömda, då tvingade svenskarna fram den extensiva renskötseln, varför? Kött och hudar till militären.
Jag vill också gå i skola, få ett bra yrke, ha lön, inte leva som en tiggare, bara för att jag hävdar min etnicitet.

Det moderna idealet är att vi med hjälp av förnuftet, logik och rationellt tänkande kan förstå världen. Samtidigt har vi enats om vad olika begrepp ska stå för och betyda för att göra samtal möjliga. Håller man sig inom de här gränserna spelar det ingen roll vilken bakgrund man har: alla står på samma nivå. Allt detta är ett jämställt och demokratiskt sätt att föra ett samtal på.

Av ovanstående anledningar är det mycket förbryllande om en person har en egen version av vad som är logiskt, använder begrepp såsom det passar det egna syftet. Du använder ordet kolonialism i den här diskussionen. Med det förstås väl att Sverige och svenskarna utövar en kolonialmakt över samerna idag. Ser vi till samernas situation idag skulle knappast begreppet kolonial passa om man ser till det moderna vetenskapliga idealet att använda ordet. Sedan är det mycket svepande med ordet svenskar: vilka menar du? Inräknas också invandrare, barn, åldringar … eller gravt utvecklingsstörda? Om inte, varför då i så fall? Kom ihåg att även utvecklingsstörda betalar skatt, är arbetsledare genom sin egen assistans som i sin tur bekostas av den skatt som Vattenfall och andra naturresursägare i Norrland betalar till den svenska staten.

Johan inledde denna tråd med detta: ”Vidare är jag tveksam till att kalla dessa tidiga invandrande människor i norr för samer. Känns lika fel som att kalla dem som vandrar in från söder för Germaner.” Ur ett vetenskapligt perspektiv anser jag att han rätt. Att dagens samer kan känna sig förbisedda av svenska staten rättfärdigar inte att det gemensamma förhållningssättet till hur ord ska användas sätts ur spel.

Utloggad Ájlis

• Stammis
« Svar #464 skrivet: april 28, 2011, 17:50 »
Bures Ájlis !

Några andra intressanta böcker på det temat är:
¤ Christer Westerdahl: "Sydsamer - från Bottenhavet till Atlanten
¤ Margareta Bergvall/Peter Persson: Västernorrland - Sameland (Tidsspår 2004).
¤ Margaret Bergvall/Ola George: Forntidsvärld och gränslöst kulturarv (Tidsspår 2001)
¤ Kalle Sognnes: Det levende berget.

MVH
Návdi

Gijjto girjes!

Jag har läst mycket av Christer Westerdahl, men de andra har jag inte läst. Det finns så mycket att läsa om man verkligen vill veta, att det är ett folk som samer som lever i samma land som de som numera kallar sig "svenskar".

Citat från:  Herulen

Det moderna idealet är att vi med hjälp av förnuftet, logik och rationellt tänkande kan förstå världen. Samtidigt har vi enats om vad olika begrepp ska stå för och betyda för att göra samtal möjliga. Håller man sig inom de här gränserna spelar det ingen roll vilken bakgrund man har: alla står på samma nivå. Allt detta är ett jämställt och demokratiskt sätt att föra ett samtal på.

Av ovanstående anledningar är det mycket förbryllande om en person har en egen version av vad som är logiskt, använder begrepp såsom det passar det egna syftet. Du använder ordet kolonialism i den här diskussionen. Med det förstås väl att Sverige och svenskarna utövar en kolonialmakt över samerna idag. Ser vi till samernas situation idag skulle knappast begreppet kolonial passa om man ser till det moderna vetenskapliga idealet att använda ordet. Sedan är det mycket svepande med ordet svenskar: vilka menar du? Inräknas också invandrare, barn, åldringar … eller gravt utvecklingsstörda? Om inte, varför då i så fall? Kom ihåg att även utvecklingsstörda betalar skatt, är arbetsledare genom sin egen assistans som i sin tur bekostas av den skatt som Vattenfall och andra naturresursägare i Norrland betalar till den svenska staten.

Johan inledde denna tråd med detta: ”Vidare är jag tveksam till att kalla dessa tidiga invandrande människor i norr för samer. Känns lika fel som att kalla dem som vandrar in från söder för Germaner.” Ur ett vetenskapligt perspektiv anser jag att han rätt. Att dagens samer kan känna sig förbisedda av svenska staten rättfärdigar inte att det gemensamma förhållningssättet till hur ord ska användas sätts ur spel.

Vad nutida svenskar kallade sig före 1300-talet ungefär vet vi ju inte. Ur min kunskapssynvinkel så kan man ju också säga att den "svenska" kolonialismen startade då, fick en mycket grym period under den tid "svenska" kyrkan, på 1600-talet bestämt sig för att kristna de "djävulsdyrkande" samerna.
Under många års tid fördes en "paternalistisk" politik över samerna, betraktade från den nu svenska maktmetropolen som ett folk av annan etnicitet än svenskarna. Bägge dessa saker kan man mycket väl betrakta som kolonialistiska, särskilt också med tanke på att svenskarna
tillägnade sig ett territorium de inte hade ägt tidigare. De hade inte haft norra Skandinavien. ( numera kallat Sverige och Finland).

I övrigt JAG sätter inga ord ur spel, jag förstår inte vad du talar/skriver om.

Utloggad Heinrich H

• Stammis
  • Antal inlägg: 100
« Svar #465 skrivet: april 28, 2011, 20:14 »
Ájlis; När lever du, nu eller då ? Om hämnd är människans rätta natur så kan man fortätta i evighet som du  gör. Du förnekar ju alla andras rättigheter.
Sorgligt !

Utloggad Ájlis

• Stammis
« Svar #466 skrivet: april 28, 2011, 21:09 »
Ájlis; När lever du, nu eller då ? Om hämnd är människans rätta natur så kan man fortätta i evighet som du  gör. Du förnekar ju alla andras rättigheter.
Sorgligt !

Ursäkta, nu har jag skrattat så tårarna runnit. Hur står det till med mina svarare här? Hämnas, ja, möjligen... kanske för oförskämdheterna som ni levererat idag. Men jag tror att det är ni som vill hämnas någonting?

Jag hoppas att ni läser igenom era inlägg själva!

Vad beträffar att samerna vann överklagandet i HD, så gäller frågan ingenting annat än rätten att få fortsätta låta renarna beta på områden de betat på enligt "Urminnes hävd". De gäller inte ens någon egendomsrätt, fastigheterna tillhör med alla rättigheter de nutida fastighetsägarna. Samerna hindrar ingen från att fiska, plocka bär eller fälla skog eller vad de nu vill göra på markerna.

Finns det inga samer i er värld? Missunnar ni dem att låta renarna få beta? Ska det bara få finnas "svenskar"? Hur ska ni få till det? Kanske samerna bör begå kollektivt självmord, rena landet från samiska element?

Det är faktiskt en sak till som domen betyder, nämligen ett erkännande för oss alla samer att vi funnits i kustlandet länge, i Skandinavien. Det är mycket roligt.

Vi är faktiskt klassade som urbefolkning.

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #467 skrivet: april 28, 2011, 22:22 »
Ursäkta, nu har jag skrattat så tårarna runnit. Hur står det till med mina svarare här? Hämnas, ja, möjligen... kanske för oförskämdheterna som ni levererat idag. Men jag tror att det är ni som vill hämnas någonting?

Jag hoppas att ni läser igenom era inlägg själva!

Vad beträffar att samerna vann överklagandet i HD, så gäller frågan ingenting annat än rätten att få fortsätta låta renarna beta på områden de betat på enligt "Urminnes hävd". De gäller inte ens någon egendomsrätt, fastigheterna tillhör med alla rättigheter de nutida fastighetsägarna. Samerna hindrar ingen från att fiska, plocka bär eller fälla skog eller vad de nu vill göra på markerna.

Finns det inga samer i er värld? Missunnar ni dem att låta renarna få beta? Ska det bara få finnas "svenskar"? Hur ska ni få till det? Kanske samerna bör begå kollektivt självmord, rena landet från samiska element?

Det är faktiskt en sak till som domen betyder, nämligen ett erkännande för oss alla samer att vi funnits i kustlandet länge, i Skandinavien. Det är mycket roligt.

Ok, här i mellansverige finns det bevis för samisk verksamhet - jag har nyligen tittat på lite "offerringar" (eller rester av...) på ett berg. I bygder som absolut ingen förknippar med samer. Men det finns muntliga traditioner nedskrivna som beskriver hur "lappar offrade på detta berg".

Då är det alltså så att, med ditt resonemang och denna dom, så ska en sameby kunna flytta hit och helt enkelt hävda urrätt - skogsbolagen ska börja mata renar.

Fantastiskt.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #468 skrivet: april 28, 2011, 22:26 »
Vi kan väl slå fast, en gång för alla, att renen var här långt före oss människor. Visst saknar vi bevis för detta – men vi skriver ju i vår historia att de första av ”oss” som invandrade till Sverige för 12.000 år sedan var renjägare – då bör renen ha varit här först – eller var vi så enormt korkade att vi stack hit och satt och väntade på att renen skulle invandra till Skåne - lite senare?

Skall vi då prata Norrland så var absolut renen där före oss. Troligen tusentals år före oss. Den har alltså betat där långt innan någon människa hade papper på att han ägde mark där. Renen var alltså där redan ens papper var uppfunnet!

Renen flyttar, då som nu, mellan högfjällen och skogslandet beroende på årstider och ”skördar” landet den passerar under sin årliga flyttning. OM renen trampar ned och förstör skog – så skulle alltså ingen skog finnas i Norrland eftersom renen var där före skogen. Den skulle alltså inte haft en chans att en slå rot!

Renarna har inget papper på att de äger marken de skördat i tusentals år. Det ser jag som naturligt eftersom de inte kan varken skriva eller läsa. Det kunde inte Samerna heller när de invandrade - dessutom hade de uppfattningen att landet ligger här för evigt – och människan är bara här en kort tid – så det är alltså landet som äger människorna – och då behövs inga papper –ägarförhållandena är ju så att säga självklara.

I alla fall till en viss punkt, (för inte så länge sedan faktiskt) – sa en Svensk till en same att ”du får inte vara här – för detta är min mark, det har jag papper på”! ”Jaha” sa Samen, ”vem har skrivit det pappret då”? Det har jag, sa Svensken och log brett.

Så Ajlis har helt rätt, Renarna vann! Med all rätt!

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Herulen

• Veteran
  • Antal inlägg: 624
« Svar #469 skrivet: april 28, 2011, 22:31 »

Anser samer att "svenskar" är urbefolkning?

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #470 skrivet: april 28, 2011, 22:39 »
Vi kan väl slå fast, en gång för alla, att renen var här långt före oss människor. Visst saknar vi bevis för detta – men vi skriver ju i vår historia att de första av ”oss” som invandrade till Sverige för 12.000 år sedan var renjägare – då bör renen ha varit här först – eller var vi så enormt korkade att vi stack hit och satt och väntade på att renen skulle invandra till Skåne - lite senare?

Skall vi då prata Norrland så var absolut renen där före oss. Troligen tusentals år före oss. Den har alltså betat där långt innan någon människa hade papper på att han ägde mark där. Renen var alltså där redan ens papper var uppfunnet!

Renen flyttar, då som nu, mellan högfjällen och skogslandet beroende på årstider och ”skördar” landet den passerar under sin årliga flyttning. OM renen trampar ned och förstör skog – så skulle alltså ingen skog finnas i Norrland eftersom renen var där före skogen. Den skulle alltså inte haft en chans att en slå rot!

Renarna har inget papper på att de äger marken de skördat i tusentals år. Det ser jag som naturligt eftersom de inte kan varken skriva eller läsa. Det kunde inte Samerna heller när de invandrade - dessutom hade de uppfattningen att landet ligger här för evigt – och människan är bara här en kort tid – så det är alltså landet som äger människorna – och då behövs inga papper –ägarförhållandena är ju så att säga självklara.

I alla fall till en viss punkt, (för inte så länge sedan faktiskt) – sa en Svensk till en same att ”du får inte vara här – för detta är min mark, det har jag papper på”! ”Jaha” sa Samen, ”vem har skrivit det pappret då”? Det har jag, sa Svensken och log brett.

Så Ajlis har helt rätt, Renarna vann! Med all rätt!

Thomas

Men, och detta är inget litet men, varför skall den av Gustav Vasa pålagda storrendrift av samerna klassas som "kultur"?
Återgå till den rennäring som bedrevs innan, och som fortfarande bedrivs av renägare på andra ställen på jorden - av människor som lever av och på naturen - UTAN skotrar, fyrhjulingar, nattliga lastbilstransporter av renar och annat "kulturellt"...

Eller: fortsätt för all del med dagens rennäing - men isf utan att vi andra skall betala detta, av "småsamer" hatade projekt:
http://sadnesvuohta.se/?p=215

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
« Svar #471 skrivet: april 28, 2011, 22:56 »
Eller: fortsätt för all del med dagens rennäing - men isf utan att vi andra skall betala detta, av "småsamer" hatade projekt:

Nu vet jag inte om ett par hundra miljoner till rennäringen är så mycket att hetsa upp sig över - vi betalar alla långt större belopp till diverse jordbruksstöd i olika europeiska länder, via EU förstås, många gånger till typer av jordbruk som faktiskt är rätt tveksamma ur miljösynpunkt.

/Mats

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #472 skrivet: april 28, 2011, 23:06 »
Nu vet jag inte om ett par hundra miljoner till rennäringen är så mycket att hetsa upp sig över - vi betalar alla långt större belopp till diverse jordbruksstöd i olika europeiska länder, via EU förstås, många gånger till typer av jordbruk som faktiskt är rätt tveksamma ur miljösynpunkt.

/Mats

Det är ju en helt riktig iakttagelse som är svår att argumentera emot. :)

Utloggad Lera

• Medlem
  • Antal inlägg: 79
  • Skål, handbyggd.
    • Mitt nuvarande arbetsprojekt
« Svar #473 skrivet: april 28, 2011, 23:14 »
Jag håller med Mats och Carl Thomas.

Vilka som var först, varför vill man veta detta?? Är det så viktigt?

Bra att de där "markägarna" fått bassning av HD.  Man kan inte äga mark.
Vi äger inte jorden,  det är den som äger oss.
Vi är inte störst.
Vi var inte först.
Vi blir inte heller de sista.

Hade alla människor varit samer, så hade, troligtvis,  inte jorden varit så förstörd som den är idag.

De Lapsus Resurgam!

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #474 skrivet: april 28, 2011, 23:27 »
Skojar du?

Du tillhör en majoritetsbefolkning på drygt 9 miljoner. Samerna i Sverige är ca 18.000. Det går alltså 500 Svenskar på 1 Same. Majoriteten av oss Svenskar har troligen aldrig ens sett en same – men alla har en uppfattning om Samerna. Oftast är denna uppfattning romantisk, men ibland är den rent av hatisk – och alla andra uppfattningar finns mellan dessa två uppfattningar.

Gustav Vasa införde aldrig någon stordrift av renar – vad har du fått det ifrån?!

Förr, och inte för allt så länge sedan, bedrev Samerna intensiv renskötsel. Det innebar att man hade en liten tam renhjord som man skötte om dagligen, mjölkade osv. man följde renarna mellan högfjällen och ”renskogen” under årets årstider. Ungefär så levde samtidigt våra förfäder, fast de var bofasta, de mjölkade sina kor och getter och skötte om sina djur i ett självhushåll. Nå, självhushåll höll inte längre för oss – och inte heller för samerna.

Så Samerna gick över till extensiv renskötsel, alltså den renskötsel som bedrivs idag (och som mig veterligen) är den enda typ av renskötsel som finns idag.

För att få en så god ekonomi som möjligt måste man använda modrena hjälpmedel, som fyrhjulingar, skotrar osv. På samma sätt använder våra bönder traktorer, skördetröskor osv. Jag kan inte se något fel i detta. Vår kultur utvecklas och förändras – och det är mig helt främmande att försöka påverka en annan kulturs förändringar – de försöker ju bara överleva – precis som vi försöker överleva. Så var är problemet?

Våra bönder får statliga bidrag, EU-bidrag osv. Jag accepterar fullt ut att jag personligen betalar 22 kronor i extra skatt per år för att ge samerna en chans att överleva. Gör inte du? Det blir bara 1 krona och 83 öre per månad. Det är faktiskt dessa ”enorma” belopp du ondgör dig över – och enligt min uppfattning – sprider fördomar omkring.

Länken du hänvisade till ÄR för mig mycket förhatlig eftersom den yrkar på att vi skall utföra ett folkmord här i mitt land – och det nekar jag i sten att tillåta. Vi har, tilläckligt ofta, använt vår grundlag som ett vapen mot samerna. I vår grundlag har alla Svenskar fått ett personligt skydd genom att vi ”är lika inför lagen”. Detta skydd har använts som vapen MOT samerna många gånger. Vi använder alltså den lag som skyddar oss som vapen mot ett annat folk, vår egen minoritetsbefolkning. ”Lika rätt åt alla” låter skitfint - om man inte använder hjärnan. Om lika rätt för alla (altenativt att ”alla är lika inför lagen”) används kommer vår kultur att ta död på den samiska kulturen/folket. Inte idag, inte i morgon heller, men i framtiden.

Folkmord är inte enbart var Nazisterna utförde mot Judarna. Folkmord innebär att ett folk försvinner helt. Detta kan ske momentant med avrättningar och gasning – men det kan även ske genom att man under 200 år, sakta men säkert, försvårar för en kultur/folk att överleva. Man försvårar att deras språk lever vidare (vilket vi gjort), att deras försörjningsförmåpga minskar (vilket vi gjort), att deras landområde förminskas (vilket vi gjort), att vi omyndigförklarar dem (vilket vi gjort) – osv, osv, osv. Tillslut finns inga Samer kvar – och vi har då begått ett folkmord. Ingen slogs ihjäl, ingen same avrättades – men inga Samer finns kvar.

Visste du att fram till 1942 stod det i lagen att: same skall kunna räkna till 100, skriva sitt namn och kunna läsa katekes? Mer fick en same, enligt vår lag, inte lov att lära sig. Gör det dig stolt över din kultur?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #475 skrivet: april 28, 2011, 23:36 »
Jag håller med Mats och Carl Thomas.

Vilka som var först, varför vill man veta detta?? Är det så viktigt?

Bra att de där "markägarna" fått bassning av HD.  Man kan inte äga mark.
Vi äger inte jorden,  det är den som äger oss.
Vi är inte störst.
Vi var inte först.
Vi blir inte heller de sista.

Hade alla människor varit samer, så hade, troligtvis,  inte jorden varit så förstörd som den är idag.

Så... man kan inte äga skog menar du?

Och - hade alla människor varit samer så hade alla fjäll haft dessa vansinnigt fula "motorvägar" orsakade av fyrhjulingar- jorden hade gått under pga att alla hade satt ekonomi framför natur - att skjutsa fiskesugna tyskar med helikopter är liksom inte riktigt naturligt...Precis som det inte är naturligt med dessa otroligt stora renhjordar som äter upp allt på fjällen.
Sen tror jag att våra sjöar skulle få lite problem om alla skulle ägna sig åt det samiska nätfisket.

Men framförallt skulle ju alla naturälskande storstadsbor inte få se ett enda rovdjur i Sverige - då dessa skjuts innan de hunnit äta en halv tugga av nåt djur. (numera flygs de iofs i viss mån till de "kulturlösa" i mellansverige)

Eller - menar du att samer inte lever så?

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #476 skrivet: april 28, 2011, 23:55 »

Folkmord är inte enbart var Nazisterna utförde mot Judarna. Folkmord innebär att ett folk försvinner helt. Detta kan ske momentant med avrättningar och gasning – men det kan även ske genom att man under 200 år, sakta men säkert, försvårar för en kultur/folk att överleva. Man försvårar att deras språk lever vidare (vilket vi gjort), att deras försörjningsförmåpga minskar (vilket vi gjort), att deras landområde förminskas (vilket vi gjort), att vi omyndigförklarar dem (vilket vi gjort) – osv, osv, osv. Tillslut finns inga Samer kvar – och vi har då begått ett folkmord. Ingen slogs ihjäl, ingen same avrättades – men inga Samer finns kvar.

Visste du att fram till 1942 stod det i lagen att: same skall kunna räkna till 100, skriva sitt namn och kunna läsa katekes? Mer fick en same, enligt vår lag, inte lov att lära sig. Gör det dig stolt över din kultur?

Thomas

Så då ska jag för all framtid ha mindre rättigheter än samer? Pga vad den svenska staten gjorde mot dem?
Att mina förfäder blev avlurade hem och gårdar av "svenska staten/järnbolag" är helt ok antar jag? Och att de mer eller mindre blev slavar under dessa bolag var väl enbart mysigt. Dessa människors föräldrar blev tvingade en vandring över halva norden pga "svensken" - de röjde och brände skog, skaffade sig ett liv i vildmarken. Men blev bestulna på allt och deras religion förbjöds av kyrkan.

Men de är ändå en del av det som du kallar "svenskar". De är mina förfäder, min och många svenskars historia.

Jag ska alltså skämmas lite också?

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #477 skrivet: april 29, 2011, 00:53 »
Jag kan garantera dig att ingen Same har tvångsförflyttat dina förfäder – detta eftersom Samerna varit satta under förmyndare (som på den tiden var Kommerskollegium). Om förmyndarna tvångsförflyttat någon, eller några, så har några Samer inte varit med och fattat det beslutet.

När det gäller tvångsförflyttning kan jag berätta för dig att jag känner många Samer, som mot sin absoluta vilja, blivit tvångsförflyttade många gånger under sina liv. Varje gång förlorade de sina bostäder, de flesta av sina renar och de tvingades flytta till för dem helt okända områden där det redan bodde andra Samer som inte ens talade samma språk – och allt utan någon ersättning alls. Inte ett öre! En same jag kände var tvångsförflyttad fem gånger under sitt liv.

När det gäller religion så förbjöds Samernas religion av Staten – några Samer avrättades genom att brännas levande på bål under kristningsprocessen som alltså gick ganska hårdhänt till. Så folk har blivit hårdhänt hanterade i alla tider, några blir det än idag.

Varför vill du ha samma rättigheter som samer? Är du same?

Staten, eller rättare sagt, majoritetsbefolkningen, ”gjorde” – och gör fortfarande, ”saker” mot Samerna. Det var det jag beskriv lite om i mitt tidigare inlägg. Det började för väldigt länge sedan – och det pågår fortfarande. Man vill assimilera Samerna in i det Svenska samhället. Enligt Genèvekonventionen är assimilering, mot folkets vilja, att betrakta som folkmord. Du är ju helt och klart delaktig i detta med de åsikter du framför. Men hittills har du inte haft rätt i ett enda påstående om samerna, alltså vet du mycket lite om Samerna – och det du framför, tycker jag, är rena rasistiska fördomar.

Om du skall skämmas eller ej - är helt upp till din moral, etik och din empatiska förmåga.

Och nej, samerna lever inte så som du beskrev. Största tätheten av Samer finns i Stockholm.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad sockerfri

• Stammis
  • Antal inlägg: 452
« Svar #478 skrivet: april 29, 2011, 05:28 »
Varför vill du ha samma rättigheter som samer? Är du same?

För att vi lever i ett land som hävdar att ingen ska ha speciella rättigheter baserat på ursprung?

Personligen tycker jag dessa privilegier som ges till en del samer kan liknas vid de gamla klassiska raslagarna. Att sedan subventionera den massiva förlustaffären som renskötseln innebär är bara idioti, oavsett vilka som bedriver den.

Utloggad Lera

• Medlem
  • Antal inlägg: 79
  • Skål, handbyggd.
    • Mitt nuvarande arbetsprojekt
« Svar #479 skrivet: april 29, 2011, 07:23 »
> Supergeten

Nej jag anser inte att vi småkryp kan äga den jord vi lever på.  Det är rent löjligt hela det seendet, att någon säger sig äga skog, mark eller andra människors dna eller receptet på HIV-medicin.
Om det inte vore så destruktivt så skulle man kunna skratta.

Hade alla människor varit samer, så hade samerna inte fått idén att börja prata "svenska" och köra runt i fyrhjuling. Följdaktligen hade inget av det du skriver hänt.

Jag är också norrlänning. Min fars släkt tvingades flytta till Finland pga svält, sen flyttade min far tillbaka till norrland när han var ung.  En del av min mors släkt är från Ukraina, som också flydde
politiskt förtryck och svälttider och hamnade i sverige.  Min morfar har flottat timmer och levt på lax 7 dagar i veckan för att arbetsgivaren tog upp gratis mat ur älven.

Faktum är att de flesta människor som levde förr hade hårda förhållanden och många dog i förtid pga svält och umbäranden och brist på sjukvård. Många fick flytta hit och dit av olika orsaker,  en del blev illa hanterade av staten på olika sätt.  Vi sitter alla i samma båt.

För mig har denna historia bakåt lärt mig att människor klarar sig bättre om de samarbetar och hittar en värdegemenskap. Det kan man göra med samer också,  om man vill.

För övrigt är väl "svenska" bönder i norrland precis lika glada att skjuta varg och lo.  Inte är det några samer som skriver hatsånger i forum om vargen, int.

De Lapsus Resurgam!