Jag lade inga personliga värderingar i min frågeställning, och håller helt med er om att detta är oerhört intressant och spännande - men egentligen är det ju enbart en förlängning av rasbiologin(?). Men väldigt mycket i historien har ju använts och kommer att användas felaktigt.
Lite småknivig fråga egentligen antar jag.
Om ens register enbart rör sej i en dimension - mellan svart och vitt - så blir det givetvis kniivigt att hitta en balans. Man kan liksom inte vara 'lite' eller 'bara nästan' gravid. När man så börjar definiera svart som 'dom' + 'onda' och vitt som 'god' + 'oss' - så går givetvis sanningen förlorad i obskyra emotioner av suggestiv karaktär. Addera en smula politisk auktoritet och - voila - så är vi rakt tillbaks i den rotlösa socialpsykopatins hemtvister.
Just därför argumenterar jag för en historisk vetenskap som inte rör sej efter linjer som har politiska karaktärsdrag, typ 'acceptabla' vs. 'oacceptabla'. Eftersom vi efter senaste världskrig lever i ett egalitärt samhälle, där pluralism, artsrikedom och biologisk mångfald är hedersord, bör det vara passè att fortsätta politiseringen av vetenskapliga begrepp. T,ex. kan man vara en högljuda anti-rasist utan att förstå att man implicit stöder rasismen. (Försök att inte tänka på blått. Vilken färg tänkte du just på - om inte blått?)
Endera tycker tydligen om att fortsatt problematisera 1890-talets rashygien och socialdarwinism. Därmed kan dom re-cirkulära synen på sej själva som 'vita' och nån annan som 'svarta'. Nu är det enkelt att politisera med att rashygien är omänskligt. Dets förespråkare har ju förlängst förlorat alla krig och popularitets-sökande vetenskapare kan nu slå mynt på deras undergång utan att risikera ett ända öre. Det är enbart pinsamt.
Ett långt större problem är att detta tjat om gammal orättvisa och 'metodfel' lägger rök och dimma över dagsaktuella diskussioner om vår egen rättvisa, etik och moral. Sen börjar man även fiffla med språkets normala semantik, där allt tal om ras och raser skall stämplas 'oacceptabelt'. Till sist blir politiseringen av språket närmast abnorm, när barnen får lära sej att 'negrer' och 'negresser' från 'Niger' är fula ord! 'Negress' är ju numer oerhört förbjudet - eftersom det även avslöjar att underarten i fråga tillhör en art som förmerar sej genom könlig fortplantning. Hur fånig får man bli - och fortfarande sitta i eRiksdagen?
Att fortsätta besvärja genetiken som gammal ondska gör nu mer skada än nytta. Vill vi utveckla en fri och fullständig socialvetenskap - som effektivt kan värka mot att våldet, förtrycket och diskrimineringen skall återuppstå - är det bättre att låta dom upplysningar som hursomhelst finns få sin chans, i öppna rum och forum. Det viktiga är att beskriva kulturhistoriens mångfald och djup, samt förankra forskningen i en fri och fördomsfri socialbiologi.
Vi önskar alla att bättre förstå oss själva, BÅDE som art OCH underart, är den primära drivkraften bakom alla historiska ämnen att styrka varje individs specifika känsla av rötter, identitet och tillhörighet. Då behövs åtminstone tre dimensioner i registret, samtidigt. Utan fördomar, eller anti-fördomar.
Vi människor tillhör dom mest utvecklade bland alla flock-djur. Utan varandra är vi ingenting. Enbart i ett menangeri av varianter, former och färger kan vi applicera framtiden med en medveten tanke om å göra världen driv-värdig i ännu några generationer till. Men då får vi lämna kriget vi vann och glömma att det var 'vi' som vann det. Sen får man plocka fram ALLA former för forskning - hursomhelst - medan vi jobbar på, närsomhelst, för att 'vinna' den fred, frihet och välstånd som våra förfäder och morsmödrar kämpade fram. Vad hjälper det att dom vann kriget, om våra suddiga begrepp och svamliga identiteter får våra barn att förlora friden?