Joo, förrsten,
när jag ändå är här. Micke! Du resonerar med mycket känsla, och jag gjorde dig nog arg?
Bättre och bättre... för att retas, joo. Jag tycker att den samiska kulturen, livsstilen, tankesättet, jojken är mycket bra och det är så lyckligt att få känna delaktighet. Men vad mera är, jag tror att fler i Skandinavien är av samisk härkomst, men lämnat det, "moderniserats" i flera omgångar. Lär er samiska, var med i kulturen, även om man inte blir same, så finns det säkert rötter ändå bakåt!!!
En känsla för det förflutna. Jag antar att det är det som driver många till att läsa arkeologi eller andra "kulturämnen"? Det är ju inte för att bli rik pekuniärt, mer rik andligt?
Savoi
Ps. När jag postade detta ,såg jag Leifs inlägg. Jag håller med dig om att det är svårt att bevisa något från hällmålningar, men att det är så mycket av vetenskapliga arbeten som i själva verket är tolkningar, styrda av ett sammanhang. Man VILL gärna att det ska vara objektivt.
Däremot anser jag att man kan jämföra, SKA jämföra, det är en PLIKT, tycker jag. Vända på stenarna. Inte avfärda något, tex för att ens peergrupp är överens om EN tolkning. Jag hörde på radion, den mannen som hittat Lucy berätta om sina upplevelser av att sätta sig upp mot alla överenskomna resultat/regler.