Gotland var väl den del av 1000-talets Norden som handlade mest österut, längs floderna i nuvarande Ryssland.
Ur minnet, så har 70-75% av allt Nordiskt silver från tiden 700-1060 väl hittats på Gotland. Detta trots alla danagälder etc. Ser man på perioden uppdelad, så är silver daterat till första halvan av perioden övervägande östligt, medan från andra halvan jämnare fördelat mellan Västeuropa och öst. T o m kanske något övervägande för Västliga ursprung.
Några sliutsatser borde kunna dras av detta.
Hur var det med den den östliga ortodoxa missionen? Utan att veta så mycket om saken så kunde kanske den ryskortodoxa kyrkan kunnat påverka gutarna mer än både den engelska och den tyska? Kan detta ha påverkat Adams "tystnad" i frågan?
Jag tycker det är rimligt. Man vet att Västkristna missionärer reste ända till Kiev för att missionera, så varför skulle inte det omvända vara möjligt. En annan detalj är att de östkristna längs Volchov och fram till Kiev fortsätter ända in i 1200-talet med att gravlägga sina döda under högar, större eller mindre. Högarna kan dock anläggas bredvid en kyrka, till en början av trä. Inom SV Finland har gårdsgravfält visat sig innehålla en mix av gravhögar och flatmarksgravar. En del av dessa bägge typer har ansetts vara kristna gravläggningar. Datering när jag läste notisen före 900 och enstaka nära 800. Notera att de flesta gravarna är icke kristna, så man får inte överdriva. Men det kan vara en indikation på att man borde vara mer observant och öppen för vilken typ av gravläggningar som förekommer inom närliggande Mälarområdet.
F ö så har vi ju gravarna i Varnhem (ca 800), kyrkan med gravar i Björned ca 950, men jag vet att Grundberg hade ett manus, som sade ca 900, varvid han avråddes av sin handledare eftersom inget i Mälarområdet daterats i närheten. Inget kan ju hända i Norrland innan det är en företeelse i Mälarområdet. Alla förstår förståss att tanken är "Bullshit". Likaså finns en grav i Vangsta, Härnösand, vars rekonstruktion otvetydigt påminner om en kista med stenväggar eller att stenkonstruktionen byggts upp runte en kista. Enda daterbara fyndet var en glaspärla, som brukar anses för 700-tal, så äldre bör den inte vara, men hur mycket yngre?
Vidare. Jag har för mig att den ryskortodoxa kyrkan var närvarande i Finland innan de svenska invasionerna på 1200-talet.
Första invasionen innebärande tvångskristnande var ca 1150 anses det. Sedan var det uppror på uppror i det inre Finland i varje fall till ca 1250. Bl a var ju Birger där och slog ned uppror. Det finns bara 2 religioner som motsätter sig tvångsomvändelse så intensivt att en befolkning nästan måste utrotas och det är islam resp kristendom. Vetenskapligt finns f n inga källor, inte ens arkeologiska, som styrker kristendom i inlandet innan tvångskristnandena.
När nuvarande Lettland kristnades, så fick tyska orden nästan utrota befolkningarna för att hålla dem kristna, dock att de flesta flydde till Littauen och assimilerades in där, med resultat att grunden för en stormakt uppstod.