Författare Ämne: Foteviken och jämställdhet  (läst 3520 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Foteviken och jämställdhet
« skrivet: mars 13, 2013, 14:40 »
Blogg från Linnéuniversitetets Kulturmiljöprogram om Foteviken. Även en bok om Foteviken omnämns i bloggen.

Bland annat diskuteras jämställdhetsfrågor.

Citera
Efter att ha läst Bodil Peterssons ”Foteviken- kungarike i upplevelsernas
tid” så började jag fundera på dessa historiska byar och jämställdhet.
 I texten så nämner Bodil i förbifarten om hur varken kvinnor eller barn har någon offentlig roll i denna vikingaby, att de 3 grundarna och manliga verksamhetsledarna har utvecklat byn ur ett tydligt manligt perspektiv. Detta inkluderar vissa aktiviteter, maktpositioner och den militära delen av byn.


Citera
Jag vill se mer ställningstagande och åsikter om deras kvinnosyn på hemsidan och pedagogiken, mer utbildning om kvinnorollerna, barn av båda kön får testa på och uppmuntras till olika aktiviteter. Mer skillnader av kvinnosynen nu och då, så att barnen verkligen förstår att detta tänk hör till historien

Foteviken och jämställdhet


Vad tycker ni som jobbar på Foteviken, och de som besöker er?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Foteviken och jämställdhet
« Svar #1 skrivet: mars 14, 2013, 08:53 »
Vad tycker ni som besökt foteviken som turister, eller i andra sammanhang?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Foteviken och jämställdhet
« Svar #2 skrivet: april 03, 2013, 23:18 »
Nja, helt rättvist är inte denna betraktelse. Vi har haft ett antal kvinnliga guider,och av sommarjobbare är det oftast majorit av flickor i 15-17 årsåldern.
Vår affish visade två vikingaflickor - inte som tidigare en krigare i hjälm och med draget svärd.
Visst,mera en en kvinnlig arkeolog har fasnat i administration och butik under min tid på Foteviken.(Fyra som jag kommer ihåg på rak arm)
Barn har tidvis ställt upp på sin sommarlov några dagar.
Vi har ett problen här - dels har vi problemet att det ofta är män som startar projekt typ Foteviken. Av intresserade arkeologistunder som kommer hit är c:a 90 % manliga enligt min kolega.
Vi har ett historisk fokusproblem - som vi behandlat tidigare härpåforumet - att vikingatiden förr fokuserade på kungar,hövdingar och krigare. När jag exempelvis skulle skriva om vikingaflickor i ett av våra informationshäften hittade jag inte många källor eller ens modern litteratur.
Som ps
; foteviken har redan en drottning, Sussi - och ett förslag tillny chef efter Björn var en kvinna.