Skoglar!
Sedan angående Blekinge så tycks det som om landskapet har levt ett eget liv vid sidan om det danska Skåne, i det att Blekinge har "tillskrivits" både svear och daner.
Jag har funderat på uppgiften om att Knut den Store efter slaget vid Helge å blev kung över "en del av svearna". Det skulle inte vara helt orimligt att denna "del" var de svear som levde i Blekinge?
Det går inte att bevisa via bevarade texter, såvida ingen kan hitta bevarade privatbrev från äldsta tider, men.....
Jag menar att Blekinge inte är ett landskap i grunden. Landskapet tillkom som förvaltningsområde åt danske kungen så småningom. Ursprungligast menar jag att Ö Blekinge är en tredje treding av Möre. V Blekinge är istället format runt den viktigaste utförselleden från Värend, vilket var "Helga å", d v s nuvarande Mörrumsån. Det var också sannolikt här, som slaget stod ca 1026, vilket f ö slutade oavgjort om man bedömer händelserna efteråt, d v s något som stödjer att de kuster, som kallas Blekinge stod under fortsatt kontroll av svearna efter slaget. Lister har en problematisk ställning i texter och sagamaterial, som måste granskas närmare. Knuts stora vinst 1026 var att han därmed hade motat svearnas stöd åt den skånska kungasläkten, som därmed för gott blev degraderad till en vanlig högadlig släkt. Dock att ibland jarlar utsågs ur släkten och Knuts släkt gifte in sig i skåne-släkten för att neutralisera ännu mer.
Nuvarande "Helge å" var möjligen en av 2 utförselleder för Finnveden och möjligen var stora delar av NÖ Skåne ursprungligen en del av Finnveden. F ö finns i kyrkorna inom Ö Skåne kulturella drag, som pekar på starkt inflytande av "svear" (även Bornholm har jag för mig).
Det är ett stort misstag av vår tid att anta att Skåne före 1100-talet var samma geografiska område, som vi avser i nutid. Den tidens Skåne var bara SV Skåne. Det är ingen slupmp att SV udden heter Skanör efter ett urgammalt begrepp Scandia. Men även detta områden har varit uppdelat i ett flertal småkungadömen innan det så småningom enades. Skåne har varit uppdelat i 5-6 autonoma kungadömen utöver de områden som så småningom blir (SV) Skåne. Det är bara att följa var det finns koncentrationer av storhögar, så kan man förstå hur uppdelat dagens Skåne ursprungligen var. En annan ingång är att studera var de första "stadsbildningarna" uppstår, så ser man var en småkonung försökt skapa ekonomi för att behålla makten i ett nästa utvecklingssteg. Då ha utvecklingen dock tagit några steg närmare att någon överherre har kontroll. Att överherrar har kontroll innebär inte att en region är "erövrad", utan att regionledaren "utrikespolitiskt" har blivit beroende av överherren. Internt skötte man sina egna affärer.