Boreas, varken arkeologi eller genetik säger någonting om gränser för riken i Sverige. Någon litteratur som berättar hur vår tidiga historia såg ut finns inte heller. Våra första källor är från 1000 talet.
ÖG och VG var styrda av var sin Kung, senare hade de en gemensam Kung. Det är det jag kallar för enande.
I Norge fanns det småkungar, fylkeskungar osv på samma sätt som det fanns i Sverige. Halvdan Svarte enade många fylken enligt sagorna, alltså, ett fletral fylken hade ennoch samma Kung. Samma sak ser vi i alla andra länder, de går från "småkungar" med små landområdennunder sigbtill allt större Kungar med allt större landområden under sig.
Enandet av ÖG och VG inträffade på 1100 talet. Halvdan Svarte levde på 800 talet enligt sagorna om jag minns rätt. När ÖG och VG enades bildades det jag kallar för Sunnanskog, alltså ettvstörre landområde sommstyrdes av en enda Kung.
Nordanskog var då ett separat "rike". Sunnanskog och Nordanskog enades ca 1260. Före detta enande fanns en union eller konfederation. Nordanskog och Sunnanskog levde i fred och man ägde land i varandras riken, gifte sig över gränser osv.
När Gutarna förhandlade med Sveakungen (Suia Cunungr) så fanns alltså två "riken" i Sverige styrda av var sin Kung. Någon Götakung nämns inte i Gutasagans text, däremor nämns Suiarikis Cunungr (singular obestämd form) och Uppsalakungen (upsala kunungi).
Gutasagan nämner alltså: Suia Kunung, Suiarikis Cunungr och upsala Kunungi. Dessa tre olika kungatitlar har tolkats som en och samma Kung - eftersom man tolkat att det bara fanns en enda Kung och att detta var Uppsalakungen som styrde över alla landskap. Då blir det ju omöjligt att se tre olika Kungar = grundsynen blir ett hinder för tolkningen.
Jag ser det som tre olika Kungar i min hypotes. Min hypotes är enkel och logisk men lite annorlunda eftersom den omfattar landskapskungar, Sveakungar och så småningom en enda Kung över Sverige. Den beskriver ett rike som växer fram och hypotesen finns figurer som Sveakungar, en sorts folkets Kung som saknar rike vad som gäller landområde, men som bland annat styr över alla landskapslagar, en sorts tidig " ombudsman" eller högsta domstol.
Sveakungen finns nämnd i källorna. Hur man ser honom, och hans funktion i samhället, beror på vars och ens grunduppfattning.
Några källor från 500 talet finns inte om Sverige.
Thomas