Marty: Det är tydligen så att frågan som tråden ställer, kan besvaras med ett ja.
Kan det då ändå vara så att den "gamla" skolan, vilken aktivt lyfter fram svearna som allt och alla, inte längre finns bland oss, även om det emellanåt dyker upp de som av förbiseende och/eller ointresse låter som forna tider sveaskolister. I vart fall hoppas jag att att det är så.
Javisst är det så. Allt gammalt är inte fel, och allt som framkommit inom en "skola" är inte heller fel. Det jag tycker man måste visa försiktighet med, och som jag också tycker det brister i då och då, är risken att förlita sig på etablerade tolkningar och uppfattningar. Man kan faktiskt relativt ofta finna att de trots allt bara är etablerade inom en viss grupp.
Yngwe: Haken är väl ändå att i viss mån måste vi faktiskt förlita oss på "etablerade sanningar och uppfattningar".
Det finns i Sverige 23 ortnamn Skara (ensamstående eller som förled), fördelade på åtta olika län. 59 Stockholm och 23 Kalmar. Ändå förlitar jag mig på att källorna som nämner Skara alltid avser staden längs E20 med den gamla kyrkan. Motsvarande med Stockholm och Kalmar. Och gissningsvis så gör du det också.
Jag har roat mig med att läsa i ett par gamla trådar du har startat. Dels ”Vikingatidens svear – faktaunderlag” och sedan ”Och götarna då...vilka var dom?”
Sveatrådens fokus på fakta, visade hur svagt faktaunderlaget är avseende svearna, men samtidigt gäller det att hålla i hatten.
Allt faktaunderlag från perioden är som bekant ganska svagt.
Du formulerade en mycket bra och ”förutsätttningslös” start på Götatråden, men den utvecklades ändå ganska snabbt mot frågan kontakter mellan götar och kontinentens goter och annat.
Jag såg inte så många inlägg som ifrågasatte huruvida götarna var en stam. Inte heller ifrågasattes det om västgötarna faktiskt bodde i slättlandskapet söder om Vänern. Kanske ett exempel på att ”… förlita sig på etablerade tolkningar och uppfattningar”?
Jag tycker inte att man bör ifrågasätta just detta om götarna. Jag köper de antagandena. Men man bör vara ungefär likvärdigt benägen att acceptera respektive ifrågasätta de gamla ”sanningar” som finns.
Jag ska fundera lite mer över detta. Kanske kommer jag tillbaka i ämnet, men i så fall inte i denna tråden.