Ser du verkligen inte skillnaden??? I det ena fallen förhåller vi oss till det vi med empiri faktiskt kan förvänta oss fanns, i den andra förhåller vi oss till en påhittad kung! Vilket tycker du känns mest vetenskapligt?
Men det andra fallet handlar ju inte bara om en hjälm i isolation. Det handlar ju om att man tittar på ett större arkeologiskt material, ser att det finns ett antal gravfält i samma region där individer har begravts med hjälmar och vissa typer av föremål (vissa typer av svärd, sköldar, personlig utrustning osv) som tillhör ungefär samma "samhällsnivå" (föremålen är av samma material, med ungefär samma hantverkskvalité). Samtidigt kan man se att man har att göra med ett stratifierat samhälle, där dessa gravar inte utgör toppen, utan att det finns ett "högre" strata som representeras av ett annat föremålsinventarium (andra material, högre kvalité på hantverk, mer exklusiva importer osv). Detta högre strata representeras även av platser med andra sorters lämningar (i form av befolkningstäthet, monumentalisering, hantverk osv) än de gravfälten med hjälmarna förknippas med.
Vissa arkeologer har alltså försökt förstå hur dessa olika grupper har relaterat till varandra inom denna region. Genom att även titta på hur detta samhälle (yngre järnålderns Skandinavien) generellt var uppbyggt, har man kommit med en teori. Vad är ovetenskapligt i det?
Visst kan vi stanna vid att säga att "den här grejen tyder på rikedom och status", och låta det vara så. Men då blir ju arkeologin väldigt torftig. Självklart måste vi försöka gå vidare och faktiskt tolka det mönster av lämningar som vi har i material. Som du och flera andra gillar att peka ut så har vi faktiskt ett relativt väl känt arkeologiskt material i just denna region av landet, vilket ju betyder att förutsättningarna för att kunna komma med goda teorier är bättre i Mälardalen än i många andra områden. Om vi tex inte får ge oss på att försöka komma fram till hur alla dessa högstatusgravar relaterar till varandra, vad ska vi då ha arkeologin till? Sen har ingen sagt att frågan är löst bara för att det har lagts fram en teori.
Det känns som att det är orden "kung" och "Uppsala" som inte under några premisser får nämnas i samma mening. Om den här diskussionen hade handlat om någon annan plats, tex Lejre, undrar jag om det verkligen hade låtit på det här sättet.