Hej alla
Det är först helt nyligen som jag har hittat till Arkeologiforum. En otroligt spännande och lärorik sajt för en intresserad amatör som jag. Detta är mitt första inlägg så jag börjar med att utsätta mig för risken att "grupperas".
Användandet av Snorres skrifter som referensmaterial är högst selektivt. Det betyder inte att det är förbjudet eller ens fel att göra det. Men det innebär ju att man faktiskt grupperar sig med andra som också gör det
Jag vill inte gå in på frågan om sanningshalten i Snorres texter. Men jag tror vi alla är ense om följande:
1. Snorre fanns och han skrev, under 1200-talets första del.
2. Han gjorde bedömningen att sveakungarna var tillräckligt viktiga för att hedras med en berättelse. Sann eller osann.
Sedan följer ett antagande från min sida. Jag har bara läst Snorre översatt till svenska, ej i original. Men Ynglingasagan innehåller ett antal geografiska referenser vilka placerar sveakungarna i Mälardalen eller dess närhet: Uppsala med ett närliggande Fyrisvall, Attundaland, Tiundaland, Fjärdhundraland, Närke, Södermanland, Selaön.
Som jag ser det blir det svårt att
inte dra slutsatsen att Snorre (oavsett om han satt ihop ett rent falsarium eller inte) vill placera "sveakungarna" i Mälardalen, på den norra sidan. Det torde vara ganska besvärligt att bryta loss hela detta namnkomplex och förankra det i någon annan del av landet. Eller?
Landskapsnamn. Det finns säkert ett fackuttryck för detta, men landskapsnamnen Södermanland och Västmanland är ju till sin karaktär "makt"-baserade om ni förstår vad jag menar. Det är namnen på landskapen söder och väster om "oss". Detta håller förstås inte som bevis, men är väl ändå ett ganska gott indicium på att folk med säte norr och öster om dessa landskap vid något tillfälle (1100-talet eller tidigare) utökade en expanderande politisk makt, en makt tillräckligt övertygande och uthållig för att få namnen att överleva in i vår tid.
Slutligen. De flesta av oss lever och verkar i Sveariket (antar jag), inte i Götariket. Är det helt irrelevant när man ska ta ställning till den s.k. Sveaskolan?
Som sagt. Mitt första inlägg. Korrigera mig gärna om jag begått några nybörjarfel.