Författare Ämne: Klimatförändringar orsakade många av istidens utdöenden?  (läst 16090 gånger)

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Klimatförändringar orsakade många av istidens utdöenden?
« Svar #40 skrivet: januari 23, 2013, 23:12 »
Boreas!
Du tolkar resultatet fel. Du kände alltså hur smältande snö ger en kall yta runt smältan. Det beror på att den smältande blandningen SUGER åt sig värme. Du kände kylan därför att blandningen sög åt sig värme även från din hud. Men du har rätt i att processen blir våldsammare om salt tillsätts.
Min mor brukade i min barndom göra glass med hjälp av en sådan blandning. Då sög alltså saltblandningen upp värmen från den varmare glassblandningen vilken fanns i ett kärl nedstoppat i saltblandningen, och glassen frös alltså frös till sin fasta form. Eftersom luft isolerar så stod kärlet med blandningen i en kartong, vilket innebar att påverkan från omgivande varma luft blev jämförelsevis begränsad för att optimalt med värme skulle hämtas från glasskärlet.

Detta kände man f ö till i Egypten ca 1500 f kr, då Farao hade ett särskilt avtal med Hettiternas kung för att få hämta snö/is från deras land och göra glass. Farao hade någon typ av kurirkedja för transporten och man visste hur isolering skulle fungera för kärlen. Receptet på glass var skrivet i samma text.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Klimatförändringar orsakade många av istidens utdöenden?
« Svar #41 skrivet: januari 24, 2013, 00:19 »
Boreas!
Du tolkar resultatet fel. Du kände alltså hur smältande snö ger en kall yta runt smältan.

"Tolkar"? Skrev jag inte att just vi mätte temperaturen under hela proceduren - till ett jämnt snitt av minus 21 *C?

Varför läser han inte mer än hälften av vad jag skriver?

Sen förstår jag inte hur han skiljer på smältande snö som 'avger köld' kontra dito snö som "suger åt sej värme". Förövrigt får han väl lära sej att en materie som "suger åt sej värme" på samma tid "utsondrar köld".

Att smältande snö eller is kräver värme och producerar kyla borde inte vara ett diskussionstema bland vuxna mänskor. Det var därför jag tidigare undrade på den egentliga orsak till att du fortsätter procedera sådana löjligheter - inimellan dina mer vettiga och till dels mycket intressanta kommentarer.

Därmed står vi fortfarande utan så mycket som en tesked is att börja istiden med. Förstår han det?
 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Klimatförändringar orsakade många av istidens utdöenden?
« Svar #42 skrivet: januari 24, 2013, 01:37 »
Boreas!
Jag läser väl som du.

Ett föremål som avger värme BRÄNNER du dig mot.

Ett föremål som känns kyligt SUGER ÅT sig värme.

Dessa båda processer kan kopplas samman via tekniska konstruktioner och då får vi t ex kyl/frys alternativt om vi vänder på processens nyttjande någon typ av värmepump.

Emellertid bör du läsa en sansad artikel om istid enligt länk https://www.dropbox.com/s/1ks2omidbnjga3g/ISENS%20HISTORIA%20P%C3%85%20JORDEN.doc
Artikeln besvarar inte alla fysikaliska frågor du ställer om istid, men du kanske känner igen det mesta av vad jag beskrivit. Och än en gång. istidsvetarna har ännu inte tagit till sig arkeologernas mätningar längs norra halvan av norska västkusten resp Nordkalottens kuster, samt norra halvan av Nordkalotten. Då skulle de börja ompröva delar av sina teorier om i varje fall senaste istidens faser och förlopp. Förnuftet tror lättare, precis som under 1800-talet, att om det var istid fram till Hamburg resp London, så måste det vara så många gånger kallare längst i norr. Men nu vet vi att här finns data som pekar på annat i varje fall f n från ca 25000 f kr.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Klimatförändringar orsakade många av istidens utdöenden?
« Svar #43 skrivet: januari 24, 2013, 01:39 »
Boreas!
Du skriver att du mätte. Det innebär väl att du noterade mätdata i en tabell? Visst. Vad gjorde du sedan med mätdatan? Tolkade resultatet? Eller?
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Klimatförändringar orsakade många av istidens utdöenden?
« Svar #44 skrivet: januari 24, 2013, 02:36 »
tty!
Vi diskuterade hur klimat och fauna i dagens öknar såg ut bakåt i tiden. Jag hittade en av artiklarna jag läst i frågan som är relativt sansad och saklig.
https://www.dropbox.com/s/vwoanpr1eeft1ls/Nya%20fynd%20kan%20skriva%20om%20m%C3%A4nniskans%20historia.doc

Fynden är alltså tekniskt daterade till ca 125000 f kr, men liksom i Kaukausus bör nog forskarguppen hitta ytterligare ett lika fyndplats, för att bevis skall föreligga. Det nämns även att h.s.sapiens ca 100000 f kr fanns i Mellersta Östern, bl a Israel, men att de verkar dött ut. Detta ifrågasätts dock numera av att man i en grotta i Kaukausus gjort ännu äldre fynd av h.s.sapiens. Likaså har nyligen några artiklar kommit om att man kunnat mäta fram en grottmålning på "stora modern" i Australien till 70-60000 f kr och legenden bland olika stammar bland aboriginéerna säger uttryckligen att just stora modern kom norrifrån över havet (I länkens artikel nämns andra tider). Även ett TV program om detta.

Men "ut ur Afrika" måste nog modifieras en del inom kort. Själv anser jag det självklart att tidiga människor ständigt i genetiskt tillräckligt starka grupper rörde sig i sökande efter trygg tillgång på mat. Framräknat i en simuleringsmodell erfordras en grupp om 12-15 par för att en optimal social resp genetisk miljö skall föreligga. Över 30 par bör innebära inre social oro, vilket splittrar gruppen i 2 och det är just denna splittring som anses varit motorn i h.s.sapiens snabba spridning över klotet.
Amatör! Skåning i Norrland!