Författare Ämne: synsättet på platser 25 år tillbaks kontra nutid. + lite funderingar ..  (läst 2021 gånger)

Utloggad Stenkil

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
skulle vilja ha förklarat för mig hur nutids forskningen ser ut ..
är det samma trångsynthet som var då man läser vad som skrevs för låt säga då vagga debatten stod som hetast?
jag tycker att det som Dag stålsjö framförde som amatör har fått ett lite mer accepterad mottagande,,
jag har tänkt mycket då man som glad amatör suttit å läst å sen funderat.
tex det här med anvisningar om tex vart Birka låg.. det var si å så många dagsetapper dit med antingen att gå eller rida.. det ges en antydan om vart det skulle ligga..si å så långt från upsol.. det jag fundrat på är hur man kan
då säga att de som skrev måste haft fel.. då platsen inte stämmer med det "birka" som hittats .
det jag funderat på är varför är det ingen som funderat på är..när inte platsangivelser stämmer ..är det verkligen det birka vi hittat som är det som nämns? hette inte linköpings tift Birka stift innan ?? naturligtvis så är det väl så att den platsen utpå björkö måste väl vara nåt .. sen att det låg nära sigtuna eller sithun som det benämns ,,
en tanke som slagit mig betyder inte sithun tunet vid sjön?? det finns ett Tun vid vänerns strand . med storhög och allt ,1 km bort heter det Såtenäs ,bara namnet låter ju spännande..på andra sidan kållandsö ..med Jarlehhus ..å avspärrningskedjor.  där ligger kinnekulle med sitt Gum , husaby ,skälvum .. på ekonomiska kartan Svia rike och gamla Riket ...om det var nu härifrån som man tog sin färd mot birka.. att vatten nivåen måste sett annorlunda ut än nu är högst troligt, då bara nån km bort från mig finns en plats som kallas båtsberg..där åkte skeppen in i en lagun .å ankrade till.. det är 1 mil dit från vänerstranden nu.. en gång så var ju göta älv naturlig,, och vättern är ju en enormt stor vik i norrgående rikting upp mot linköping å birka stift..hur skulle det se ut om man höjde vatten nivån låt säga 4 meter...vi ser ju här på vintrarna då vänern svämmar över vad som händer med 80 cm högre vatten...finns det nån studie på hur vattennivåerna förändrar kartan stegvis ..1, 2, 3 4 meter
nu är ju vänern reglerad oxå..så nu blir det ju bara plutt översvämmningar.. studien jag tänker på skulle vara hela götaland upp till stockholm...det skulle va intressant att se hur mycket land som blev kvar om man höjde vattennivån,,å så gå bak tills till ansgars dagar..

säkert så kommer ni ha synpunkter på detta..å det ska bli kul att se vad ni säger..

mvh åke



Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
Själv tycker jag att Adams uppgifter om var Birka låg passar alldeles utmärkt in på Björkö.