Författare Ämne: Svärdet och spiran  (läst 2528 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Svärdet och spiran
« skrivet: december 21, 2012, 21:16 »
"Svärdet och Spiran"från 1100-talet visas på TV 8. Tyvärr orkar jag inte följaserien. Har någon på forumet sett den?

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Svärdet och spiran
« Svar #1 skrivet: december 23, 2012, 12:06 »
Ja, två gånger. Passar bra in eftersom jag just lägger sista handen vid min nästa bok som handlar om just stenkyrkobyggande vid mitten av 1100-talet i Norge. Är imponerad över alla detaljer i filmen som man varit noga med när det gäller tidigmedeltida stenbyggeri, dvs. när man för inspelningen skaffat riktig rekvisita. Otroligt synd bara att när man lämnat över till de som tillverkat katedralen i 3D-teknik inte alls behärskat ämnet. När kvadermurarna rasar är de t.ex. bara en block breda!!! Inga katedraler har så tunna väggar - allra helst inte på 1100-talet. Tidsperspektiven är också lustigt: "Vi måste slå valv i kyrkan men vi har bara två månader på oss. Det hinner vi." Eller: "Fienden attackerar vår stad om två dagar. Då bygger vi en stenmur runt staden - det hinner vi men muren blir inte så bra."

Det här med 3D-teknik tillsammans med bristande historiska kunskaper träffar man på rätt så ofta i filmer. I arkeologiutbildningen borde ingå, om det inte gör det redan, en längre kurs i just hur man bygger och animerar i 3D. Skulle bli en troligtvis mycket användbar yrkesplattform för många kommande arkeologer.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Svärdet och spiran
« Svar #2 skrivet: december 23, 2012, 13:42 »
Just såna detaljer kan jag blunda för om det inte förtar helheten. Minns att Stockholmsarkeologerna analyserade sönder en visning av Gladiator, som trots sina oriktigheter var en mycket bra film i mina ögon. Svärdet och spiran har jag också sett två gånger, men trots att jag läst både konstvetenskap och en smula byggnadshistoria har jag inte tänkt på det där med blocken. Jag får väl se den en gång till.....
 
God Jul o Gott Nytt År!
Hell thir regin donaraz!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Svärdet och spiran
« Svar #3 skrivet: december 25, 2012, 12:25 »
Boken den bygger på är hyfsat väl researchad rent historiskt och arkitekturhistoriskt. Många av de fel som har nämnts här beror nog på tv-mediets omständigheter. Såg nu i helgen att det visst även gjorts en miniserie på forsättningen "En värld utan slut", vilken kommer visas på TV3 27-30 december.