Författare Ämne: Den 8:e internationella orientalistkongressen i Stockholm  (läst 3440 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Den 8:e internationella orientalistkongressen i Stockholm
« skrivet: december 05, 2012, 11:18 »
Jag håller på att samla material om den 8:e internationella orientalistkongressen i Stockholm/Christiana september
1889. Huitième congrès international des orientalistes var det officiella namnet.
Här fanns forskare från Turkiet,Egypten, Indien, USA, Storbritannien, Frankrike,Italien, Tyskland, Österrike-Ungern
nordiska länderna m fl, dessutom skickade lärda sällskap och dylika organisationer egna delegater.
Många duktiga, berömda forskare i historia,arkeologi, språkforskare med mera samlades här.
Är det till äventyrs någon på forumet som känner till detta och har mera info?Själv har jag tillgång till Svenska Dagbladets bevakning och de tryckta föredragen, bland annat några om vikingar(på franska,tyska och italienska)
Imponerande är även deras resa,några kom med färja från Stralsund till Malmö, övernattade på hotell Kramer och fick åka specialtåg till Stockholm.
Jag känner mig nästan lite svartsjuk, det var länge sedan vi hade en sådan samling kända arkeologer,egyptologer och historiker i Sverige!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Den 8:e internationella orientalistkongressen i Stockholm
« Svar #1 skrivet: december 05, 2012, 23:28 »
För att inte tala om hotell Kramer i Malmö vid Stortorget. Skulle gärna ha velat vara med där på kvällen i sådant orientaliskt vetenskapssällskap, många måste ju ha varit på resa i veckor bara för samlas upp på Kramer inför det specialhyrda tåget till Stockholm nästa dag. Kan vara intressant att kolla Kramers incheckningslistor - jag tror de kan finnas kvar.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Den 8:e internationella orientalistkongressen i Stockholm
« Svar #2 skrivet: december 07, 2012, 10:20 »
Antalet delegater var 422 utlänningar,44 norrmän och 83 svenskar,enligt Svenska Dagbladet. Gåvorna till kongressen ställdes ut i Riddarhuset.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Den 8:e internationella orientalistkongressen i Stockholm
« Svar #3 skrivet: juni 22, 2013, 10:19 »
Jag har nu roat mig med att skriva en längre artikel om denna kongress på Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_8:de_internationella_orientalkongressen

KarlFredrik - du visade mig ett antal böcker som var ett resultat av denna kongress och som du hittat vilka var okända för mig. Det hade varit bra om dessa kommit med på Wikipedia som källor eftersom få känner till detta material. Du liksom jag var ju förvånade över vilket enormt arbete som lagts ned bakom kulisserna för denna kongress. Vad hette boksamlingen som du hittade vid dina efterforskningar?

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Den 8:e internationella orientalistkongressen i Stockholm
« Svar #4 skrivet: juni 22, 2013, 16:08 »
Jag har materialet på Foteviken - jag är där på lördag jag kan plocka fram det då!