Jag kan inte se någon anledning att göra avgörande skillnader mellan klan och nation i aktuel tid, det är ju uppenbart att dagens nationsbegrepp inte går att applicera.
Du skriver att gutarna sannolikt helst vill använda västra Dvina för att ta sig till Svarta havet. Den sannolikheten är en subjektiv uppfattning och tar inte ställning till det akuella läget. Det kan ju rent hypotetiskt ha varit så att deras "favotitväg" för tillfället var blockerad. Det är också så att denna resa utgår från Dagö, vilket kan ha påverkat vägvalet. Dessutom är det inte givet att lämpligaste väg för en handelsresa är samma väg som är lämpligats för en folkvandring med en tredjedel av gutarnas befolkning.
Vilken av Bjarmernas städer kan härledas till 400-talet?
Sen återgår du till en högst begränsad beskrivning av tillgängliga leder. Jag är överens om att skiftande oroligheter påverkar tillgängliga vägar, men jag ser fortfarande din geografiska uppfattning som högst begränsad. Om hypotetiskt Volga är stängd från Bulgar och neråt, och Dnepr från Kiev och neråt, och dessutom Donau är blockerad, finns det inga andra alternativ då? Wisla -San - Dniester då? Och hur är det med Donets och Don?
Och varför anser du Oder - Donau vara den viktigaste och de ryska floderna sekundära? Vad har du för underlag för det? Oder är ju betydligt mer krävande att ta sig upp för, Stigningen är ju flera gånger högre än för Dnepr som exempel, och dessuom passerar den genom ett nålsöga till vilket det inte finns några som helst alternativ.
Sen får du givetvis gärna beskriva den gamla vägen du hänvisar till. Jag mostäger mig inte att där funnits vägar, tvärtom, men man får allt redvisa och styrka dom.
I rusernas rike så är trots allt vattenvägen absolut dominerande, och det förhållandet håller i sig länge. När mongolerna kommer österifrå finns det ingen väg till Novgorod... Okunnigheten är stor om detta i Sverige, här har de lärde påtalat omöjligheten i att färdas med båt genom landet, totalt ignorerande det faktum att det är väl dokumenterat att det var så det gick till ända tills järnvägen gjorde sitt intrång