Författare Ämne: äldsta staden i Norden?  (läst 33741 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: äldsta staden i Norden?
« Svar #60 skrivet: december 03, 2012, 20:20 »
Lund var uppbyggt på ett liknande sätt som Uppåkra i sin tidiga etableringsfas. Den tidigt medeltida definition som Andreas använder präglar Lund under mitten av 1000-talet och efteråt.

Intressant är att med Andreas definition uppstår det en stad mellan Bjärred och Borgeby, Bjärredsboplatsen(RAÄ 6 & 9) samt Flädie(RAÄ 8) från 700 ekr till slutet av 900 ekr.

Finns ingen entydig och erkänd definition av vad en stad är utan arkeologerna krigar internt utifrån sina lokalpatriotiska perspektiv. Ingen skillnad mellan Uppåkra och Birka!

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: äldsta staden i Norden?
« Svar #61 skrivet: december 03, 2012, 23:57 »
Lund var uppbyggt på ett liknande sätt som Uppåkra i sin tidiga etableringsfas. Den tidigt medeltida definition som Andreas använder präglar Lund under mitten av 1000-talet och efteråt.

Och hur var Uppåkra uppbyggt?  Jag har fortfarande inte hittat några arkeologiska data om Uppåkras struktur under någon fas av platsens brukningstid som centralplats. De centrala delar som har undersökts förefaller ganska glesa rent bebyggelsemässigt, och ytorna har varit för små för att belägga någon tydlig struktur, även om en sådan förstås finns. Att därmed sätta likhetstecken mellan Uppåkra och det tidiga Lund förefaller förhastat.

Intressant är att med Andreas definition uppstår det en stad mellan Bjärred och Borgeby, Bjärredsboplatsen(RAÄ 6 & 9) samt Flädie(RAÄ 8) från 700 ekr till slutet av 900 ekr.

Vad jag förstår, bland annat utifrån denna rapport, bestod Bjärredsboplatsen av en stor järnåldersbebyggelse, som på den undersökta ytan kunde delas upp i fem tydliga gårdsenheter som avgränsades av diken och hägnader. Om detta borde ses som mer än en stor järnåldersboplats kan förstås diskuteras. Det stora grophusområdet i närheten av boplatsen är dock mycket intressant, och jag har faktiskt hört platsen kallas för "Sveriges häftigaste yngre järnåldersbebyggelse efter Birka" (for the record - detta utlåtande kom från en skånsk arkeolog som är verksam i Mälardalen).

Finns ingen entydig och erkänd definition av vad en stad är utan arkeologerna krigar internt utifrån sina lokalpatriotiska perspektiv. Ingen skillnad mellan Uppåkra och Birka!

Vilka arkeologer krigar utifrån "sina lokalpatriotiska perspektiv"? Några exempel?

Skillnaden mellan Uppåkra och Birka är att vi faktiskt vet ganska mycket om Birka, och väldigt lite om Uppåkra.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: äldsta staden i Norden?
« Svar #62 skrivet: december 04, 2012, 22:29 »
Andreas

Citera
Att därmed sätta likhetstecken mellan Uppåkra och det tidiga Lund förefaller förhastat.

Du läxar upp publicerad forskning kanske av många goda skäl men du får väl göra en Eriksgata ner till Lund och övertyga forskarna där. Jag kan bara citera vad jag har läst. Tanken om att Lund liknar Uppåkra under slutet av vikingatiden har jag läst i flera publikationer.

Citera
Vilka arkeologer krigar utifrån "sina lokalpatriotiska perspektiv"? Några exempel?

Har du själv kommit till några andra slutsatser än att Mälardalen slår allt i hela Skandinavien? Det brukar vara din slutsats?

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: äldsta staden i Norden?
« Svar #63 skrivet: december 04, 2012, 23:07 »
Har du själv kommit till några andra slutsatser än att Mälardalen slår allt i hela Skandinavien? Det brukar vara din slutsats?


Jag har aldrig sagt någonting sådant. Några exempel på var jag skulle ha sagt någonting ens i närheten av vad du just skrev?

Att jag mest skriver om Mälardalen beror förstås på att det är det område som jag är verksam inom, och kan bäst. Men jag har aldrig vad jag vet förminskat någon annan del av landet eller Skandinavien.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: äldsta staden i Norden?
« Svar #64 skrivet: december 05, 2012, 00:04 »
Nog är väl Ribe den starkaste kandidaten till  "Nordens äldsta stad".     Och den är ju fortfarande stad!