Författare Ämne: Varför brändes Uppåkra?  (läst 21928 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #60 skrivet: november 23, 2012, 18:23 »
KarlFredrik: Har du skriften "Uppåkra-Lund före Lund"(Lars Larsson, Birgitta Hårdh, Föreningen Gamla Lund, 2007)?

Om kulthuset på sidan 54: "Inte heller för någon av byggnadens stadier finns lämningar som antyder att det bränts ner"

Thomas I

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #61 skrivet: november 23, 2012, 19:28 »
OK- du har angett din källa. Tidigare fanns hypoteser om att Uppåkra förstörts och bränts av fiender, kanske spökade Uppsalatemplets öde.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #62 skrivet: november 23, 2012, 21:23 »
Är det inte hallbyggnaden som brunnit ner under folkvandringstid som kanske spökar? Den med innebrända människor?

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #63 skrivet: november 24, 2012, 21:24 »
Hallbyggnaden blandades ibland ihop med templet då några trodde att hyallen hade en religiös funktion

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #64 skrivet: november 24, 2012, 22:04 »
Jag kämpar också med beskrivningar av vilka byggnader man har grävt ut och som bränts.

Det har funnits flera hallbyggnader runt kulthuset om uppgifterna i årets Uppåkra-folder stämmer.

Här finns det en översiktskarta med hus relaterade till kulthuset. på sidan 7.

www.uppakra.se/backup/docs/rapport.pdf

Eftersom rapporten är från 2007 har det grävts mer och väster om kulthuset har vi Vifothuset eller den stora hall där tältet har stått under de senaste säsongerna.

Thomas I

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #65 skrivet: december 03, 2012, 16:57 »
I inledningen på Lenntorps text framgår det att flera av templets närliggande hus bränts ner, så en tidig feltolokning att även templet bränt är väl inte så märklig.
Frågan kvarstår, var bränderna olyckshändelser eller avsiktliga, troligen av fiender?
Tydligen var den våldsammaste perioden 500-600-talen. Tyvärr har vi inga skriftliga källor om denna tid i skåne, utom korta notiser från Saxo.
Ett annat mysterium är,varför nämner inte missionärerna Uppåkratemplet`? Om det funnits kvar vid deras ankomst borde detta ha omnämnts. Jämför Otta av Bambergs många besök i slaviska hednatempel. Även Dlugosz:
Historia Polonia ger många detaljer om hednatempel (hur sanna är de?)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #66 skrivet: december 03, 2012, 20:28 »
Karlfredrik. Jag har inga andra källor än vad jag har läst. Vifothuset har funnits under 1000 år i tio versioner och har bränts eller eldhärjats flera gånger.

Fanns en hall till intill kulthuset där man hittade de tre innebrända kropparna.

Kulthuset har säkert påverkats men jag har inte läst att det har bränts och Lars Larsson samt Birgitta Hårdh verkar tydliga, 2007, om att det inte skett.

Thomas I

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #67 skrivet: december 03, 2012, 20:57 »
Karlfrdrik!
Templet kanske har fått en ny funktion och blivit en kristen kyrka vid tiden för att Lund anläggs?
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #68 skrivet: december 03, 2012, 21:03 »
KarlFredrik: Leta efter en bok av Frands Herschend. Han har skrivit om Vendeltiden i Uppåkra.

Thomas I

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #69 skrivet: december 04, 2012, 09:20 »
Tack för tipset -är det boken med titteln "Late iron age" ?

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #70 skrivet: december 04, 2012, 10:26 »
Karlfredrik:

Jag vet inte vilken titel boken har så du får beställa allt han har skrivit om järnåldern. Har för mig att det handlar om centralplatser i Skandinavien.

Thomas I