Författare Ämne: Uppsala öd och Hus(a)byar  (läst 12486 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Uppsala öd och Hus(a)byar
« skrivet: maj 10, 2004, 21:30 »
Husbyar är ett begrepp som diskuterats en hel del genom åren. På flera ställen har har jag läst att begreppet är förknippat med Uppsala öd. Men Uppsala öd och Husby kan bara förknippas med varandra på ett ställe mig veterligen, nämligen i ett diplom från 1345 (DS 3888). I detta diplom byter Magnus Eriksson bort tre Husby i Uppland och de tilbytta godsen "från och med nu och för evigt böra kallas och räknas såsom Uppsala öd". Detta kan tolkas som en lös direkt koppling men också som en indirekt, de bortbytta godsen behöver inte ha något med Uppsala öd att göra.

Någon som vet någon mer källa där Husby och Uppsala öd förknippas med varandra?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Uppsala öd och Hus(a)byar
« Svar #1 skrivet: maj 23, 2004, 22:22 »
Ett exempel är t ex Tomas Lindkvist " Plundring, skatter och den feodala statens framväxt" 1995:30f.

Man bör väl snarast se den Uppsla öD som synonymt med Husaby, med det undantaget att nyttjandet av namnet Uppsala Öd, endast sker i Uppsala. dvs att man betraktar dem som centran för eller i en kunglig förvaltning, en del av en stomme inom vilket det kungliga godsinnehavet. Möjligen kan man se Uppsla öd som något större dvs ett samlings namn för det kungliga godsinnehavet, dvs alla husabyar, de gods som följer kungamakten och inte ätterna.

Annars är tidskriften namn och bygd trevlig läsning.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Uppsala öd och Hus(a)byar
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2004, 22:38 »
I Hälsingelagen från 1320-talet förekommer 5 egendomar som tillhör Uppsala Öd, så det verkar vara en ganska spridd företeelse. Frågan är om dessa har ersatt Hus(a)byarna eller om de samexisterade? Om så är fallet, hade de samma funktion? Intressant ämne, jag rekomenderar boken: En bok om Husbyar - red. Michael Olausson. Många trevliga artilkar i den publikationen.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Uppsala öd och Hus(a)byar
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2004, 00:33 »
Jag tror snarare att Husabyarna, eventuellt tillsammans med vissa andra typer av ägor, utgör Uppsala öd, dva att Uppsala öd är ett samlingsnamn för de marktillgångar som hör till kungamakten. Dvs en egendom som tillfaller en kung oavsett ätt. Tittar man på var de tidiga kungarna kommer ifrån, i huvudsak öster- och västergötland, vilket är områden där de sedan tidigare äger stora markområden. De har dock, åtminstonde inte från början, några större tillgångar i Uppland eller Mälardalen och möjligen utgör därför de cirka 50 Husabyarna i detta område en "grundplåt" av mark inom detta område.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Uppsala öd och Hus(a)byar
« Svar #4 skrivet: maj 24, 2004, 08:08 »
Det låter ju rimligt. Fast man måste ju ändå beakta att Husbyarna börjar försvinna (mister sin funktion) på 1200-talet. Fanns Uppsala öd då eller har vi att göra med någon sorts kontinuitet (maktkontinuitet)? Har du nån koll på när Uppsala öd dyker upp i källorna för första gången?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Uppsala öd och Hus(a)byar
« Svar #5 skrivet: maj 25, 2004, 01:42 »
Jag tror att Uppsla öd dyker upp i någon av landskapslagarna första gången så det är 1200-tal, möjligen 1100-tal.

Husabyarnas första fas är rimligen inte så lång, då kungamakten väl börjat att stelan under 1200-talets andra hälft faller husabyarnas ursprungliga funktion, helt faller det väl kanske inte förren kungamakten helt går i arv. Men dess primära del ligger ändå under perioden innan Sverige blir Sverige dvs när man kan beakta Öster- och Västergötland som ett land och Svealand som ett, där kungarna tränger in.

Husabyarna har sedan återupptagits på 13-1400-tal tror jag, när kungamakten utnyttjar namnet för att befästa maktpositioner norrut i landet

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Uppsala öd och Hus(a)byar
« Svar #6 skrivet: maj 26, 2004, 13:04 »
Tyvärr har det ju inte grävts så många Husbyar och i många fall så har de föregåtts av tidigare bebyggelse, så en arkeologisk datering kan vara problematisk.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Jesper

  • Medlem
  • Antal inlägg: 77
Uppsala öd och Hus(a)byar
« Svar #7 skrivet: april 18, 2006, 17:23 »
Sitter och tittar på en karta över Nordens husabyar (bl a. i "En bok om husbyar" 2000 red. Olausson M.). I Västergötland finns två husabyar markerade. Det kända Husaby på Kinnekulle och något österut ytterliggare en. Vilken är detta? Någon som vet?

/Jesper.

Utloggad Tyr

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Uppsala öd och Hus(a)byar
« Svar #8 skrivet: april 18, 2006, 18:04 »
Det är den i Forsby socken.
Forsby är en mycket intressant plats.
i]En gång ska du vara en av dem som levat för längesen[/i]
Pär Lagerkvist

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Uppsala öd och Hus(a)byar
« Svar #9 skrivet: april 18, 2006, 19:47 »
Jag tyckte väl att jag kände igen namnet Forsby. Det är ju där man har hittat en mässkjorta i ett sockenmagasin.

Artikel i Kyrkans Tidning

Tillägg: Forsby kyrka från 1135 är enligt FMIS byggd på en gravkulle som är 40-45 m i diameter, och Huseby gård ligger 875 m NNV om kyrkan.


Bengan

Utloggad Tyr

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Uppsala öd och Hus(a)byar
« Svar #10 skrivet: april 18, 2006, 20:36 »
Helt rätt Bengan, kyrkan står på en storhög.
Det finns en inskription i kyrkan som säger att den invigdes
1135 vilket gör den till Sveriges äldsta daterade kyrka.
Guldringen från Skattegården och östlandskitteln från Hallum Västergården
etc....

I mitt tycke är vapenfynden och eldslagningstenarna intressantast
tillsammans med Brudmannahöljen vid Ösan.

Du kan läsa mer om det i " Romartida rikedom runt Billingen" av
Eva Bergström Hyenstrand kap.8 (Forsby och Varola)
i]En gång ska du vara en av dem som levat för längesen[/i]
Pär Lagerkvist

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
Uppsala öd och Hus(a)byar
« Svar #11 skrivet: april 20, 2006, 23:14 »
Husby i Haninge är en vikingatida/medeltida kungsgård . Det är en mycket intressant plats med stora gravfält och annat intressant. På vikingatiden fanns en djup vik som nådde nästan ända fram till Husby. Den är nu försvunnen p.g.a. landhöjningen. Tyvärr ligger där nu en golfbana.

Några hundra meter från Husby ligger den gamla vikingatida stormansgården Hässlingby med ett mycket imponerande gravfält. Några av högarna är närmare 20 meter i basen.

Ytterligare några hundra meter bort ligger Österhaninge kyrka, som Gustav Vasa ofta besökte.  Den är väldigt gammal.

Det storslagna stora Jordbrogravfältet  från senare delen av äldre järnåldern är  en verkligt mäktig upplevelse som rekommenderas.

Jag har undersökt Haninges historia ganska grundligt och jag blev förvånad över av vad som framkom. Måste säga att denna kommun är osedvanligt intresssant ur historisk synpunkt. Här finns en av allt att döma obruten kontinuitet från jägarstenåldern ända fram till modern tid.

Kommunen kryllar av fornminnen. Haninge är väl värt att upptäcka för den forntidsintresserade !

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Uppsala öd och Hus(a)byar
« Svar #12 skrivet: april 21, 2006, 15:04 »
Citat från: "miklagard"
Jag har undersökt Haninges historia ganska grundligt och jag blev förvånad över av vad som framkom. Måste säga att denna kommun är osedvanligt intresssant ur historisk synpunkt. Här finns en av allt att döma obruten kontinuitet från jägarstenåldern ända fram till modern tid.


Med risk att låta lite besserwisseraktig så är mitt intryck att man kommer fram till denna slutsats oavsett vilken kommun i sydsvensk centralbygd man än studerar bara man arbetar ihärdigt nog....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
Uppsala öd och Hus(a)byar
« Svar #13 skrivet: april 24, 2006, 14:11 »
Leif, det är ingen fara med besservisseraktigheten. Det ligger mycket i vad du säger. Detta handlar ju om urgamla kulturbygder.

Betr. Haninge tycker jag ändå att det är väl värt att titta närmare på. Amrosiani har ju för många år sedan undersökt detta område och pekar speciellt på den då djupa havsvik (han kallade den Husbyviken) som skar djupt in i landet. På bronsåldern gick den ända in till Västerhaninge. Vidare vek den urgamla sjöhandelsleden mot öst av ut mot havet just här.  Tyska orden hade också sitt svenska säte vid denna vik. Med stor sannolikhet en väldigt strategiskt viktig plats vid denna tid.

Vidare finns en halvcirkel av fornborgar grupperade runt viken. Vid inloppet finns en plats som heter Stegsholm, vilket kan peka på en pålspärr. Många gravfält ligger grupperade runt viken. Personligen är jag väldigt nyfiken på den plats som idag kallas Beteby som på vikingatiden låg längst in i viken. Där finns ett perfekt hamnläge med två gravfält på en liten yta. Husby /Hässlingby ligger i nära anslutning. Där önskar jag att man skulle gräva.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Uppsala öd och Hus(a)byar
« Svar #14 skrivet: april 24, 2006, 14:18 »
Citat från: "miklagard"
Där önskar jag att man skulle gräva.


Du kan ju alltid försöka locka ner Magnetometer-Glenn för en ickedestruktiv ytprospektering (om länstyrelsen nu tycker att det är ok, tror att man kanske bör kolla med dem för säkerhets skull).....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
Uppsala öd och Hus(a)byar
« Svar #15 skrivet: april 24, 2006, 14:46 »
Jag håller med om att en magnetometerundersökning är det första logiska steget. En sådan första undersökning ger heller inga skador i marken.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Uppsala öd och Hus(a)byar
« Svar #16 skrivet: april 24, 2006, 15:09 »
Intressant men Off topic, återknyt gärna till ursprugsfrågan (kopplingar mellan Uppsala Öd och Husabyar).

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
Uppsala öd och Hus(a)byar
« Svar #17 skrivet: april 24, 2006, 21:27 »
Ber om ursäkt   :oops: