Kallmurning på Öland skiljer sig en hel del från kallmurning på andra platser där man murat med annan stenart.
Självklart. I stora delar av landet så är det ju granit eller gnejs man använts sig av, inte lätthuggen sandsten.
Dessutom, jag vet ingen borg på fastlandet som varit kallmurad med så höga murar som på t.ex. Eketorp. Men jag är inte så påläst när de gäller fornborgar.
Vad jag sett är kortare mursträckor som varit kallmurade. Namnge gärna någon fornborg på fastlandet som jag kan titta närmare på när det gäller kallmurningsteknik i rent studiesyfte.
Jag är inte tillräckligt bevandrad i fornborgar för att kunna ge dig några höjder på murarna på rak arm, men det finns många mycket fint byggda fornborgar på fastlandet, med "vaktrum" vid portarna och plattform för försvarare innanför murens krön.
Ett exempel på en fin och ganska välbevarad fornborg på fastlandet är Lundboborg i Uppland, med en idag 2,5 meter hög och 5 meter bred kallmurad ringmur runt ett bergskrön. Och den råkar jag bara vara bekant med för att den ligger nära mina föräldrars hem. Det finns många fler lika fina.