Ehh,
Du är nog lite felinformerad om det här. Ge mig ditt salivprov och en adekvat databas så kan jag tala om i vilka socknar dina förfäder böka omkring för femhundra år sen. Skulle du trots det hävda att jag hade fel så så skulle statistikens lagar ge mig tolkningsföreträde gentemot möjligheten att ditt släktträd inte är korrekt. I det här fallet skulle en autosomal profil av offren garanterat ge besked om de var från andra sidan Östersjön eller Norrland samt ge en bra indikation om de var från västkusten eller kontinenten.
Ja, nu råkar jag då vara arkeolog som dessutom har två år biomedicinska studier bakom mig, så lite insatt år jag. Menar du på allvar att du skulle kunna identifiera mina förfäders socknar för 500 år sedan genom DNA? Det är, ursäkta uttrycket, rent skitsnack.
Vi är för det första inte ens nära till att ha den sortens upplösning på det moderna referensmaterialet - vi har inte DNA-material från alla socknar (om ens en handfull), och det material vi had är främst nationellt och i vissa fall regionalt (de som givit DNA kan visa eller säger sig ha alla fyra farföräldrar med svensk eller regionalt ursprung). Detta har givit oss en grov bild av hur olika haplogrupper är statistiskt fördelade i landet i nutid eller någon generation tillbaka.
Det är dock problematiskt att projicera dessa resultat tillbaka i tiden. 500 år är osannolikt, 1500 år näst intill omöjligt. För det behöver vi väldigt bra referensmaterial från den tiden, vilket vi saknar. Än så länge så finns det endast enskilda individer analyserade från olika förhistoriska perioder och områden. Om man skulle utföra DNA-analyser på skeletten från Sandbyborg så skulle man kanske kunna se att de delar haplogrupper med analyserade individer från andra områden. Frågan blir då vad detta representerar. Hur förhåller sig detta med resten av befolkningen på Öland? Det vet vi inte. Hur var frekvensen av dessa haplogrupper i olika områden? Det vet vi inte. Varje individ är bara ett nedslag och utan ett stort referensmaterial är det svårt att tolka det.
Strontiumnivåerna varierar väldigt mycket beroende på lokal och kost, det krävs alltså en väl utvecklad expertis för att kunna tolka resultaten. Då detta saknas blir ofta tolkningen att de kom från nått annat ställe, man bör därför bortse från dessa analyser om man vill vara på den vetenskapliga sidan.
Eh, hela idén med strontiumanalyser är ju att de varierar med lokal och kost. Strontium är en isotop som finns i grundvattnet. Olika områden har olika strontiumnivåer beroende på dess geologiska attribut. Alla som lever i ett specifikt område kommer få i sig en viss mängd strontium genom maten han/hon äter och vattnet han/hon dricker. Detta går inte att undvika. Denna nivå lagras sedan i benen och tänderna, och om förhållandena är rätt så kan vi mäta dessa nivåer och på så vis få en indikation på var personen växt upp (genom tänderna) och var den tillbringat sina sista 10 år (på ett ungefär).
Självklart utförs denna analys av experter. Sådana finns faktiskt på ganska många universitetslab runt om i världen. Precis som med DNA och C14 skickar man sina prover till experter. Annars utför man dem förstås inte, då de är väldigt dyra.