Nicklas tyreso har en intressant aspekt eftersom våra liv är idag en hel del ”tvärtom” mot våra förfäders liv. Förr överlevde folk på gammal kunskap de fick från sina föräldrar och sin omgivning. Hur man gjorde upp eld, hur man knackade fram redskap av olika slag, hur man tillverkade ett spjut och en pilbåge, hur man jagade, osv. Det var själva grundförutsättningen för att överleva.
Idag fungerar inte denna överlevnadsteknik alls, jag överlever inte om jag bara har den kunskapen i vårt samhälle –eftersom vi byter typ av samhälle hela tiden i rask takt - och jag måste hela tiden uppdatera mig, samt glömma det jag tidigare lärt mig så att jag får plats med mer nytt. Gammal kunskap är alltså en form av belastning
i vårt samhälle.
Jag började min bana med datorer med SPC programvara, sedan kom Windows med sina datorer på hela 30 MB hårddisk! Därefter har jag vandrat igenom alla windows olika programvaror fram till Windows 7 där jag befinner mig idag – och jag minns inte ens de tidigare versionerna, XP är redan för gammalt. Windows 8 kommer jag tydligen att ha på nästa dator. Jag vet inte, jag är helt enkelt inte uppdaterad längre när det gäller nya versioner av programvara. Köper jag en ny dator får jag med ett program och lär mig sedan det programmet – och när jag behärskar programmet är det redan för gammalt och minst två nya versioner finns som är snabbare, bättre, mer effektiva, osv.
Vi gick från bondesamhälle till industrisamhälle på 100 år. Vi gick från industrisamhälle till servicesamhälle på 50 år. Vi gick från servicesamhälle till datasamhälle på 25 år. Det tog sedan 12 år till multimediasamhället, sedan 6 år till nästa samhällstyp, sedan 3 år till nästa, sedan 1,5 år… Vi byter snart samhälle årligen.
Våra förfäder föddes, levde och dog i en för dem oföränderlig värld som de kände sig trygga i och alltid kände igen, deras värld förändrades inte nämnvärt. Det var lika bra – eller lika dåligt = livet var konstant. Det ger en stor trygghet – och det ger också möjligheter att utvecklas till en bättre jägare, bättre stenknackare osv.
Forntida människor kunde alltså "mäta" sitt liv och sin skicklighet mot referenspunkter som alltid fanns kvar. Det kan inte vi idag. Vi måste ständigt lära nytt.
Hur påverkar det oss?
Thomas