Författare Ämne: Vikingatidens svärd i Sverige och Danmark  (läst 4731 gånger)

Utloggad Jotuni

• Stammis
  • Antal inlägg: 356
Vikingatidens svärd i Sverige och Danmark
« skrivet: augusti 22, 2012, 07:39 »
Vet någon hur många vikingatidasvärd har man funnit i Sverige och Danmark och dess Petersen klassifikationen?

Jag vet att norsk Petersen klassifiserade norska svärd i början av 1900-talet och att i Norge man har hittat ungefär 2500 svärd från vikingatiden eller före.

Tack!

Utloggad Piankhy

• Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vikingatidens svärd i Sverige och Danmark
« Svar #1 skrivet: augusti 22, 2012, 08:21 »
Mikael Jakobsson skrev en gång en avhandling om vikingatida svärd i Sverige. Kanke det går att hitta en del matnyttiga uppgifter där.

Jakobsson, Mikael, 1992: Krigarideologi och vikingatida svärdstypologi. Stockholm.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Jotuni

• Stammis
« Svar #2 skrivet: augusti 22, 2012, 12:39 »
Tack Piankhy.

Tyvär avhandling är inte på netten. Och jag hittade ingen information om antalet vikingatids svärder.

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #3 skrivet: augusti 22, 2012, 17:47 »
Jag vet att norsk Petersen klassifiserade norska svärd i början av 1900-talet och att i Norge man har hittat ungefär 2500 svärd från vikingatiden eller före.

Om siffran gäller både vikingatid och äldre perioder så blir den ju dock väldigt missvisande. Hur många av dessa 2500 svärd är vikingatida?

En snabb sökning i historiska museets databas ger 237 föremålsposter för sökningen "svärd" och "vikingatid". Detta innefattar då både hela svärd och fragment av svärd (plus några doppskor), och vissa poster kan innehålla mer än ett svärd. Så ungefär 240 svärd verkar vara representerade i deras databas. Kom dock ihåg att alla svärd som finns på något annat museum i landet saknas.

Kan nämnas att om jag utökar sökningen till att omfatta hela järnåldern så har historiska museet 1177 föremålsposter. Denna sökning visar även att väldigt många svärd endast är daterade till "järnålder". 

Utloggad Jotuni

• Stammis
« Svar #4 skrivet: augusti 22, 2012, 21:16 »
AndreasE

Petersen hade olika svärdtyper från 600 till 1100 eKr dvs lite före vikingatiden till enda av vikingatiden. Jag vet inte hur många är vikingatida svärd av alla 2500 som man har hittat i Norge. Petersen analyserade 2027 svärden och 1062 svärden var i tillräckligt bra skick för att Petersen kunde bestämma typen. Det är ungefär hälften.

Jag tolkar din databasinformation att ungefär 240 svärd är daterat till vikingatiden av totalt antal av 1177 svärden på järnålder. Tydligen de flesta svärd är från vikingatiden. I varje fall jag tror så.

Utloggad Piankhy

• Gode
  • Antal inlägg: 2 463
« Svar #5 skrivet: augusti 23, 2012, 10:03 »
Jag tolkar din databasinformation att ungefär 240 svärd är daterat till vikingatiden av totalt antal av 1177 svärden på järnålder. Tydligen de flesta svärd är från vikingatiden. I varje fall jag tror så.

Kanske ett bra projektarbete, att gå igenom svärden  på historiska och försöka datera dem och avgöra vilken typ de tillhör.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Lars Croft

• Stammis
  • Antal inlägg: 104
« Svar #6 skrivet: augusti 23, 2012, 21:19 »
Jag börjar kandidatkursen i Arkeologi på måndag, vad säger ni som är bevandrade, är det Piankhy frågar efter för stort för en C-uppsats?

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #7 skrivet: augusti 23, 2012, 21:27 »
Nej, beroende på hur man avgränsar sitt ämne så skulle det nog kunna fungera (materialet är ju ganska stort, kan bli svårt att klämma in hela i en C-uppsats). Kan dock vara bra att även ha någon sorts teoretisk frågeställning kopplat till materialet. Rent sammanställande arbeten kan bedömas vara allt för enkla.

Men om du påbörjar din kandidat nu så är det ju minst ett år tills du ska börja skriva en C-uppsats. Bind dig inte vid något specifikt ämne så här tidigt, kan nog visa sig under A- och B-kursernas gång att det finna andra ämnen som intresserar mer.

Utloggad Lars Croft

• Stammis
  • Antal inlägg: 104
« Svar #8 skrivet: augusti 23, 2012, 21:49 »
Ok! Ska kolla vad handledarna tycker. Kändes som en bra spurt i arkeologvärlden att komma igång redan nu med något som efterfrågas ;)
Det är nu som C-uppsatsen ska skrivas, har läst arkeologi 1 och 2, skrivit b-uppsats.

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #9 skrivet: augusti 23, 2012, 21:56 »
Ok, blev förvirrad när du skrev att du skulle påbörja din kandidat. En kandidat innefattar ju grundkurserna, så jag tolkade det som att du skulle börja på A-kursen nu.

Jag har ingen aning om det här är någonting som efterfrågas. Som sagt, skulle rekommendera att du inte bara satsar på att klassificera en massa svärd, utan hittar en teoretisk frågeställning som en sådan klassificering kanske skulle kunna besvara eller belysa.