Hur menar du? Menar du att vi ska sluta med dem för att de inte drar in pengar? För det gör de definitivt inte eftersom att de är gratis. Däremot så kan jag meddela att i slutet av juli så hade vi haft över 2000 besökare, och det var innan vi började med 3 visningar om dan i augusti.
Siffran var tagen ur minnet och kanske överdriven, men inte särskilt mycket. Försöker hitta studien om det hela men hittar den inte just nu. Siffran kan ha varit för både 2:a världskriget och andra krig tillsammans.
Jag har ingen aning om varför det inte finns ett vikingamuseum i Sverige. Däremot så vet jag att Historiska museet har världens största samling av vikingatida föremål, och en förträfflig utställning som innehåller massor av vikingatid. Men oroa dig inte, snart så har vi ett helt vikingacenter i Fullerö utanför Uppsala...
Kostnadseffektiv, det betyder att man får ut så mycket som möjligt för varje spenderad krona. I praktiken, hur mycket sprids kunskapen i samhället per krona. Om vi spenderar x kronor och når ut till 2000, kan vi på annat vis spendera x kronor och nå ut till 20000? Eller 200000?
Hur många av dessa två tusen är individuella besökare? Alltså, kommer vissa människor flera gånger, och i så fall, hur många gånger? Hur ser besöksprofilen ut, vilka typer av människor, varifrån kommer dom? Är det människor som högst troligt skulle ha tagit del av kunskapen på annat sätt även om man inte höll visningarna? Har ni koll på det, eller räknar ni bara besökare per tillfälle?
Fullerö... ja du ser.... antikvarierna hissnar och ojar sig....dom är rätt bekväma som det är...saker i källare eller möjligen i glasmontrar ska det vara... och till det en stor skopa koncentrerad jantelag.
Ursäkta, men jag tror fatiskt att jag föredrar lite jippo, det gör ju åtminstone folk glada....