Författare Ämne: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige  (läst 23340 gånger)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« skrivet: augusti 13, 2012, 16:27 »
Det skulle vara intressant att få fram en hygglig tidslinje på våra olika huvudreligioner under de senaste 12.000 åren här i Sverige. (Kanske senare även hela Skandinavien).

När kom Asa-tron in i vårt land – och var det Kristendomen som efterträdde Asa-tron?

Under vilken tid dyrkade man Ull?

Under vilken tid dyrkade man solen?

Kan vi på något sätt ana hur stenålderns religioner såg ut?

När fick de första döda med sig offergåvor i vårt land? – och tyder det på en religion eller bara en tro på ett liv efter döden?

När vi fått fram våra större huvudreligioner – kan vi se någon förändring i dessa religioner under den tid huvudreligionen fanns? Kan vi se geografiska skillnader inom landet.

Kan vi koppla gravskick direkt till huvudreligioner – eller var gravskicket beroende på vilken Gud man tillbad i olika geografiska områden/landskap? T.ex. de som tillbad Tor begravdes på ett sätt, de som tillbad oden begravdes på ett annat sätt, osv?

Vi kan direkt koppla våra storhögar till en ganska smal tidsperiod – vad var själva orsaken till att man byggde storhögar just under denna tid?

Vad jag efterlyser är alltså en tidslinje med religioner. Att senare försöka se skillnader inom en religion. Senare placera ut gravskick i tidslinjen och förhoppningsvis se variationer av gravskick inom olika geografiska områden.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2012, 16:57 »
Jonathan Lindström försöker i sin bok De dödas tempel- Om arkeologi och jakten på stenålderns själ beskriva världsbilden hos stridsyxekulturens människor. Han laborerar bland annat med idéer om tankar på ett universum som på något sätt avspeglar ett hus, men även människans kropp. Detta syns också i gravskicket. Han har även funderingar på väderstreckens betydelse, vilket återspeglas i gravarna. Lindström tar även upp gravskicken bland annat inom trattbägarkulturen, den gropkeramiska kulturen och den tidiga bronsåldern. Han diskuterar även de norrländska skifferkulturerna och inflytande från olika håll, bland annat österifrån. I Lindströms bok får man intrycket att religion och gravskick inom en viss kultur följde vissa överordnade principer, samtidigt som de var uppdelade i olika lokala och regionala varianter. Mellan kulturerna var skillnaderna ändå större. En ganska komplicerad bild framträder.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2012, 21:58 »
Pianky, ja, det var ungefär så jag tänkte. Religionen, eller dess variant, ”bestämmer” gravskicket till hyggligt stor del, väderstreck kan vara en sådan post, gravgåvor en annan. Kanske kan man ana någon form av religion eller kult i de olika tidiga millennierna som gått.

Jag har inte brytt mig om religioner speciellt mycket – men försöker nu få en helhetsbild till att börja med. Den ser ut ungefär så här just nu:

Äldre Stenålder, okända religioner
Yngre stenålder, okända religioner
Bronsålder, Soldyrkan, Ull
Järnålder, Ull, Asatron kom in ca år noll (?)
Vikingatid Asatron  + Kristendomen börjar sitt intåg runt 7-800 talet
Tidig medeltid, Kristendom i form av katolicism, starkt avtagande Asatro
Sen Medeltid, Protestantism infördes av Gustav Vasa.

Inte mycket alltså – och för mig okända tidsgränser för när religioner verkligen kom in i vårt land – och när de verkligen ersattes med en ny religion/nya religioner.

(När helhetsbilden klarnat vill jag gå in djupare på de enskilda religionerna vi haft).

Tavk för tipset om boken "de dödas tempel"!

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #3 skrivet: augusti 14, 2012, 08:44 »
Hej! jag är ingen expert på förhistorisk religion men man kanske kan börja laborera lite med tidslinjen i alla fall.

Äldre Stenålder, okända religioner
Yngre stenålder, okända religioner

Stenåldern i norr: jaktmagi, eller totemistiska föreställningar, kanske djurrådare. Shamanism? Älgar viktiga (hällristningar och hällmålningar är fulla av dem). Väderstrecket söder viktigt (våren, värmen och flyttfåglarna kom därifrån).

Yngre stenålder i söder: världsbild där hus och hyddor är inblandade, symboliseras av stenkammargravar men kanske även av stridsyxekulturens gravar. Hus och gravar kan även ha haft en antropomorfisk symbolik. Gångrifter, stridsyxegravar och hällkitsor ofta orienterade i syd och norr, i stridsyxegravar har de döda ansiktet vänt mot öster. Även äldre bronsålderns skeppssättningar verkar ha en syd-nordlig orientering.

Bronsålder, Soldyrkan, Ull

Bronsåldern i södra Skandinavien: fruktbarhetskult (?), gudar kopplade till äring. Eventuellt också krigsgudar. Föreställningar om båtresor till andra dimensioner (dödsriket?).


Järnålder, Ull, Asatron kom in ca år noll (?)

Kanske Oden blev en allt viktigare gud under inflytande av romarriket. Idéer om kejsaren kan ha inspirerat tankar om en högsta gudom. Runor och andra kunskaper kom också från söder.


Ju äldre desto bättre.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #4 skrivet: augusti 14, 2012, 11:38 »
Tor, som åskgud och böndernas vän kan enligt mitt förmenande ha sina rötter i stridsyxekulturen och jordbrukets införande, eller åtminstone i bronsåldern, med tanke på att han färdas i en vagn. Underligt då att man har gjort Oden till Tors far; fast i Uppsalatemplet ska ju Tor ha haft den förnämsta placeringen.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #5 skrivet: augusti 14, 2012, 14:07 »
Tack, men kan vi försöka att sätta ungefärliga tidpunkter, alltså ”årtal” på dessa religioner.

Jag åtar mig att göra det hela överskådligt samt lägga in uppgifter jag får/hittar – det kan bli intressant att få en ”helhetsbild” som vi sedan kan tillföra allt mer detaljer.

Här kommer kanske gravskick in mer än något annat, i alla fall under vår tidiga historia. Kanske även hällristningar om vi nu kan datera dem hyggligt?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_historia

Kan jag använda tidsindelningen i länken ovan för vad vi diskuterar?

Min tanke är att lägga en tidsaxel i ett Excelark och sedan tillföra allt mer detaljerad information till varje enskild tidsperiod.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #6 skrivet: augusti 14, 2012, 15:13 »
 :)
Glöm bara inte bort att allt detta med tidiga religioner endast  är spekulationer. Först iom de skriftliga källorna börjar vi få namn och egenskaper på några av dessa tidiga gudar. Vad som fanns tidigare och hur de namngivna gudarna fungerade kan vi bara göra mer eller mindre kvalitativa gissningar om.
Det som Jonatan Lindström skriver om är bara rena gissningar från hans sida.

Sedan kan det ju vara roligt att göra tidslinjen ändå...

Qui tacet, consentit

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #7 skrivet: augusti 14, 2012, 15:46 »
Jodå, jag är medveten om den saken Gangrade.

När det gäller stenålder tror jag inte att vi kan få fram speciellt mycket – men jag tror (hoppas) att det går att få fram i alla fall indicier på t.ex. byte av religion.

När det gäller bronsålder ochj järnålder tror jag det går att få fram en del starka indicier på religioner och religionsbyten. Vio kanske inte kan spoka innehållet i de olika religionerna - men va kanske kan få fram en inriktning eller liknande - förhoppningsvis,

 Överskådliga helhetsbilder, där det samtidigt finns tillgång till många detaljer, tycker jag är ett bra arbetsmaterial att utgå ifrån när man funderar över ett ämne.

Ju mer överskådligt det är, och ju mer detaljer som finns - då brukar det växa fram ett mönster så småningom - vilket kan växa till en hypotes som kan testas.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #8 skrivet: augusti 14, 2012, 18:00 »
Kan det vara en idè att kolla in vad dom kvarvarande källorna från medeltiden berättar? Eller vet vi redan bättre?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #9 skrivet: augusti 14, 2012, 19:05 »
Hej

Jag kommer att anses vara värsta partydödaren och jättepessimist efter det här inlägget, ni får gärna visa att jag har fel. Jag hoppas jag har fel. Men...

Är inte käll-läget sådant i Sverige att före medeltiden vet vi knapp ingenting förutom att kristendomen ersatte något som i efterhand har kommit att kallas asa-tro. Utan att ha gjort några större efterforskningar vill jag tro att det äldsta vi kan hitta är att några germanska stammar hade namngivna gudar som kunde liknas vid romerska dito. Därutöver finns det väl någon hänvisning till att någon nordlig stam dyrkade moder jord (nerthus). Vad finns utöver det?
Resten är väl tolkningar av sagor från1000-1200-talet samt av ristningar?

Några frågor:
De äldsta runristningarna i skandinavien är väl från ca 200-talet. 800 år senare (?) tillskrivs runornas skapande Oden. Ytterligare 500 år senare tror alla svenskar (ledsen för bortgeneraliseringen av diverse minoriteter) att de/vi härstammar från Adam och Eva och någon gång har utvandrat från det heliga landet. Finns det några som helst bevis eller antydningar om att "asa-tron" funnits i Sverige, säg före 600-talet?

Inom asa-tron finns ett antal figurer som är Vaner - många av dem anses ha namn som antyder något som är äldre gudar, t ex solguden Ull. Kan man på något vis knyta dessa namn och gudar till Sverige så att man kan säga att dessa gudar är gamla svenska gudar? Följdfråga: Finns det några av "Vanerna" nämnda i Romersk litteratur från beskrivningarna av de kontinentala germanernas gudar, eller är gudabeskrivningarna så få att frågan inte är relevant?

Solgud på bronsåldern? Är inte det ett bara en tes som skulle förklara namn som t ex Ull? Någon form av cirkelresonemang som blivit en mer eller mindre vedertagen sanning? Och, om det nu är en gammal solgud nånstans långt bak, hur kopplas den till Sverige? Kan man t ex koppla solskivor till Sverige och vet man då att man verkligen dyrkade solen eller bara hade ärvt/kopierat symbolen från någon annanstans? Det finns t ex åtskilliga uppsatser och skrifter om kontakter med mellanöstern och alla symboler därifrån. Fick man också med sig en religion eller bara dess symboler?

Religion på stenåldern? Kan man göra något annat än att gissa? Hur vet vi att vi tolkar tecknen rätt? Fanns det en solgud redan då som man använde som riktningsvisare vid begravningar, eller var det bara "stenen Mumma" som viskat något i någons öra eller en meteorit som fallit åt ett visst håll? Hur kan man leda någonting så odokumenterat i bevis?

OBS, detta är inte menat som kritik eller personlig påhopp på någon. Jag är också jätteintresserad och skulle vilja veta allt om tidigare religioner etc, men jag tror att det är hopplöst. Snälla, visa att jag har fel.

Sedan, om vi hittar massor med information och framställer en tes, hur ska den kunna bevisas?

Dock, lycka till i jakten
Stefan
Qui tacet, consentit

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #10 skrivet: augusti 14, 2012, 19:37 »
Jag håller med dig i mycket, men några kommentarer:

Finns det några som helst bevis eller antydningar om att "asa-tron" funnits i Sverige, säg före 600-talet?

Ja. Det finns relativt gott om ikonografi som anspelar på figurer eller händelser ur "asatron" som är äldre än 600-talet. Se till exempel de många brakteaterna med tydlig Oden-ikonografi. Även många ortnamn med förled som syftar på asagudar förefaller vara äldre än 600-talet, även om sådana dateringar förstås är vanskliga.

Och, om det nu är en gammal solgud nånstans långt bak, hur kopplas den till Sverige? Kan man t ex koppla solskivor till Sverige och vet man då att man verkligen dyrkade solen eller bara hade ärvt/kopierat symbolen från någon annanstans? Det finns t ex åtskilliga uppsatser och skrifter om kontakter med mellanöstern och alla symboler därifrån. Fick man också med sig en religion eller bara dess symboler?

Den sista frågan är förstås svår att besvara, men solskivan är tillräkligt vanlig i bronsålderns ikonografi (se tex en väldig massa hällristningar) att man nog kan argumentera för att det inte bara handlade om importerade symboler utan faktiskt speglade aspekter av trossystemet.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #11 skrivet: augusti 14, 2012, 19:41 »
Sverige fanns inte förrän 1250 ekr så bör inte hela Skandinavien omfattas? Hur passar Svantevit in i bilden?

Vad som finns kvar är väl gravar och gravfynd samt andra fynd av 'konstföremål' som eventuell kan relateras till religion under forntiden. Frågan är väl också hur pass organiserad religionen har varit under forntiden.

Här i sydvästra Skåne har det hittats flera palissadkonstruktioner från Stenåldern. Vad de använt till är nog inte avgjort. Motala har stenålderskranierna på pålar.

Stora frågor!

Thomas I

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #12 skrivet: augusti 14, 2012, 19:48 »
Gangrade, en pessimist är en deppad optimist, det går över alltså…  ;)

Jag håller med dig i det du skriver – men jag gillar så kallade omöjligheter, det bara sporrar mig att gräva djupare.

Frågan är väl mer hur man lägger upp det hela, hur överskådligt det blir – och hur mycket detaljer man får med – och kan överblicka. Det kommer säkert att kunna tolkas på många olika sätt också – men kanske kan vi nå en konsensus om någon av tolkningarna?

Visst blir det svårtolkat, men det hela kanske pekar i någon riktning, kanske får vi aningar om hur en religion glider in i en annan och kanske till och med ungefär när?

Religionen får vi knappast någon hum om, men gravskick, gravgåvor, geografiska lägen och riktningar kanske pekar ut någonting vi inte kan se utan just en sådan överblick som jag försöker beskriva.

Vi vet ju inte förrän vi prövat på det…

AndreasE skriver kloka ord, visst "vet" vi lite om Asatron och att bronsålderns solgud har funnits. Vi har bara brottsycken naturligtvis och vi vet inte själva religionens innebörd...

Boreas, jag tycker att var och en tillför de deatljer han finner intressanta i sammanhanget, en sorts brainstorm alltså, i efterhand kanslke vi skall sortera bort en del om källor saknas eller är tvivelaktiga.

Tidsbestämda gravar ärt.ex. intressanta i sammanhanget likjsom gravgåvornas slag. Jag tror det är svårt att lägga in massor av enskilda gravar i modellen, men gärna länkar till beskrivningar och rapporter för de som vill gå in djupare.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #13 skrivet: augusti 14, 2012, 19:58 »
Thomas I, någonstans måste vi göra en avgränsning, jag föreslår att vi håller oss till nuvarande Sveriges yta – och att vi är medvetna om att Skåne och Blekinge kanske skiljer sig en del från övriga Sverige eftersom det tidigare var Danska områden – och kanske skilde sig religionen och kulturen åt?

Om Danska och Norska medlemmar i detta forum är intresserade av att skapa en likadan översikt kan jag ju göra tre sammanställningar likaväl som en eftersom jag arbetar med samma uppställning. Kanske kan vi senare förena dem till en modell och se vad det visar tidsmässigt?

Risken är ju att utan avgränsningar blir modellen inte längre överskådlig...

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #14 skrivet: augusti 14, 2012, 23:49 »

AndreasE skriver kloka ord, visst "vet" vi lite om Asatron och att bronsålderns solgud har funnits. Vi har bara brottsycken naturligtvis och vi vet inte själva religionens innebörd...


Vi "vet" inte ens om vi kan kalla Asa-tron" en religion, eller en livsfilosofi baserad på en historisk medvetenhet och en dito kronologi, till exempel. Vad som finns kvar av berättelser, från tiden före  "det stora sädskifte", har  överlevt enbart som symbolladdade omskrivningar och lite udda berättelser. Mängden källor är likväl stor nog till att beskriva den forn-nordiska mytologin som ett resultat av gamla berättar-traditioner som stått mycket högt i kurs inom den förkristna kulturens kungahus och adel. Minns jag inte fel beskriver väl en tidig frankisk krönika en "Wodin" som anfader till Merovingernas kungliga ätt.

Vi får alltså hålla möjligheten öppen för att den "forn-nordiska säd" inte var "religiös" till sin natur - men mer ett resultat av rationella kultur-traditioner. Den äldsta delen av detta historiska minnet i "Kringla Heimsins" - alltså "Historien om Folkhemmet" - framträder numer som en rad symbolmättade berättelser, kallad "mytologi". Skillnaden på 'religion' och 'mytologi' är m.a.o. närleken till den historiska verklighet. Myterna referrear i princip till jordiska varelser, medan religionen alltid refererar till det överjordiska när deras kosmos behöver förklaras...

Citera

Tidsbestämda gravar ärt.ex. intressanta i sammanhanget liksom gravgåvornas slag. Jag tror det är svårt att lägga in massor av enskilda gravar i modellen, men gärna länkar till beskrivningar och rapporter för de som vill gå in djupare.

Thomas

Övergången i gravskicket är ju tydligast i övergången från forn-nordisk till latinskt gravskick - då kremation förbjöds och kyrkliga kistgravar påbjöds. Enligt diverse fynd hör ändringen till övergången mellan hedendom och kristendom under vikingtidens slutskede, just som källorna förklarar. Mindre ändringar i gravgåvor och gravformer har givetvis mindre värde som indikation på ändringar i livsfilosofin eller dom grundläggande livsvärden...

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4229.msg34047.html#msg34047 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #15 skrivet: augusti 14, 2012, 23:52 »
Citat från: thomas
Boreas, jag tycker att var och en tillför de deatljer han finner intressanta i sammanhanget, en sorts brainstorm alltså, i efterhand kanslke vi skall sortera bort en del om källor saknas eller är tvivelaktiga.


Jag föreslår alltså att vi tillåter en närmare koll på dom källor som finns. En av dom är Sagan om Håkon Gode, där brytningen mellan "forn säd" och "den nya säd" beskrivs ganska klart.   

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1152.msg17321.html#msg17321

Asbjörn av Medalshus skiljer alltså kart mellan "Brännåldern" och "Högåldern".  Under "högåldern" gjordes alltså större monument (högar) över speciella personer och/eller deras livsöde. Landets större gravhögar tyder ju även på att här "regionala organisationer" när dom skulle resas. I stort bekräftar arkeologin vad käll-texterna redan beskrivit.

Man får kanske också beakta att man även under "högåldern" fortfarande kremerade den större andel av alla döda. Vårdträd, Domarringar och Skeppssättningar er också samtida varianter med gravhögarna. Traditionen att bränna sina döda är alltså tydlig i såväl texter som fynd. Arkeologin kan numer berätta att också brandgravar är mycket gamla. Troligen är dom från stenåldern.

Livsfilosofin som följde denna gravrit - var alltså en grundläggande del av den kulturella "identitet" som följer gamla, genuina och/eller historiskt verifierbara berättar-traditioner. Man får alltså beakta möjligheten för att dom ändringar som kan spåras i gravskicket inte representerar större filosofiska (eller ideologiska) ändringar, då häller politiska. Uppkomsten och spridningen av Treuddgravarna är ju redan diskuterad inom sådana ramar. 

Dom kulturer som etablerade sej ikring Östersjön - efter istiden - visar alla täcken på en hög grad av geografisk, topografisk och klimatisk medvetenhet. Det tyder på en tankekultur byggt på naturkunskap, socialkunskap och realism - häller än på tro, hopp, kärlek och mirakler.  Att dom sen flyttat sej i mellan och bytt både kvarts och koppar vet vi ju, men det finns inga större immigrationer - typ "migrationsvåg" - som skulle landat i Fenno-Skandia sen dess.

Man kan alltså uppfatta ändringen från "forn säd" till "den nya tid" till den första stora, ideologiska ändring i Skandinavien - när antikens vetenskapsideal byttes mot tron på det övernaturliga. 

Vikingatiden representerar i så fall slutfasen på ett gammalt, hednisk samhälle med rötter i bondestenåldern, möjligen tidigare. Genom en större del av denna tid hade även dessa samhällen en klass av "ämbetsmän och -kvinnor" - som inom ätter och familjer haft till uppgift att tillvarata och förmedla historien om forntiden och folkets ursprung - genom långa ramsor och invecklade historier. "Historien om oss" är ju nödvändig mär man vill dana eller utveckla en identitet - som kulturtradition och folk. Sen ser vi hur basen av deras livsvärden blivit förankrade i symboler från sten- och bronsålder - som under järnåldern supleras med sägen, rim och ramsor, vars ekon fortfarande finns.

Det är därför nödvändigt att skilja mellan dom historiskt baserade myter, legender och sägen om "Asa-folket" på den ena sidan - och myten om en omnipotens och världshärskare som inom religionerna beskrivs som "Gud" - på den andra. Skillnaden blir ungefär som mellan "kunskap" vs. "tro" - vilket framtvingar frågan om vilka premisser en bör lägga för diskurs och diskussion...   8)
 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #16 skrivet: augusti 15, 2012, 07:52 »
Som vanligt, ni begränsar sig till övre skikten inom "gudavärlden". Men det fanns ett myller av små gudaväsen
som gynnade eller skadade människor i vardagen. De är ganska väl dokumenterade i källor gällande ugriska, baltiska, slavoniska, keltiska och kontinentala germanens tro. När det gäller tidslinjer dock, man kan bara förmoda att de små väsen kommit till med schamanismen och existerar fortfarande för några få människor som ser sig själv som en del av Naturen.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #17 skrivet: augusti 15, 2012, 08:50 »
Inom asa-tron finns ett antal figurer som är Vaner - många av dem anses ha namn som antyder något som är äldre gudar, t ex solguden Ull. Kan man på något vis knyta dessa namn och gudar till Sverige så att man kan säga att dessa gudar är gamla svenska gudar? Följdfråga: Finns det några av "Vanerna" nämnda i Romersk litteratur från beskrivningarna av de kontinentala germanernas gudar, eller är gudabeskrivningarna så få att frågan inte är relevant?

Frågan är om Nerthus kan sammankopplas med Njärd/Njord på något vis? Nerthus nämns ju i Tacitus Germania.

Solgud på bronsåldern? Är inte det ett bara en tes som skulle förklara namn som t ex Ull? Någon form av cirkelresonemang som blivit en mer eller mindre vedertagen sanning? Och, om det nu är en gammal solgud nånstans långt bak, hur kopplas den till Sverige? Kan man t ex koppla solskivor till Sverige och vet man då att man verkligen dyrkade solen eller bara hade ärvt/kopierat symbolen från någon annanstans? Det finns t ex åtskilliga uppsatser och skrifter om kontakter med mellanöstern och alla symboler därifrån. Fick man också med sig en religion eller bara dess symboler?

Det här med solen verkar ju vara en komplicerad historia. Ibland förknippas ju solen med gudinnan Sunna, så frågan är ju om solen längre tillbaka i tiden sågs som ett manligt eller kvinnligt väsen? Däremot verkar det ju redan under bronsåldern finnas en ikonografi som kan tyda på soldyrkan, eller i alla fall att solen var ett viktigt inslag i kult och religion.

Religion på stenåldern? Kan man göra något annat än att gissa? Hur vet vi att vi tolkar tecknen rätt? Fanns det en solgud redan då som man använde som riktningsvisare vid begravningar, eller var det bara "stenen Mumma" som viskat något i någons öra eller en meteorit som fallit åt ett visst håll? Hur kan man leda någonting så odokumenterat i bevis?

Orienteringen av gravar, som stenkammargravar, stridsyxegravar (och Jonathan Lindströms dödshus) i vissa väderstreck, verkar så konsekvent genomförda att det troligen betytt något, men exakt vad vet vi ju inte.

När det gäller den norrländska stenålderskulturen är ju älgmotivet i klippkonsten så frekvent förekommande att det också bör ha betytt något. Om jag förstått det rätt så är också många av älgarna ristade eller målade i söder så man kan ju fundera på om inte det hängde ihop med vårens, flyttfåglarnas och de vandrande djurens ankomst från söder. Det verkar ju också som om de flesta älgarna som avbildas är älgkor, vilket väl kan ha sin betydelse i termer av fruktsamhet och bytesdjurens återväxt.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #18 skrivet: augusti 15, 2012, 09:17 »
Frågan är om Nerthus kan sammankopplas med Njärd/Njord på något vis? Nerthus nämns ju i Tacitus Germania.

Enligt Tacitus är ju Nerthus en gudinna, medan Njord, som vi känner honom, är en gud. Kanske var det frågan om ett syskonpar i likhet med Frej och Freja (vaner även de). Frejs binamn Ing kan sättas i samband med de västgermanska Ingveonerna som omnämns av Tacitus och andra romerska författare. Ing är ju även, vid sidan av Tyr (Tiwaz), den enda gud som fått en egen runa uppkallad efter sig.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #19 skrivet: augusti 15, 2012, 09:20 »
Glöm inte kelterna, som vi har betydligt mer gemensamt med än med romarna - som ju faktiskt lånat in sitt pantheon utifrån - när det gäller religiösa föreställningar. Lugh med spjutet och korparna, Dagda med klubban och Cerridwen med kitteln (Oden, Tor och Freyja) för att bara nämna några. Samhain och Disablot, indelningen i fyra samhällsklasser etc. etc. De skriftliga källornas detaljrikedom och komplexitet torde även tyda på en lång konsilideringsperiod, följt av en muntlig tradering över hundratals år, så jag är övertygad om att det vi kallar asatro idag har en betydligt längre historia än den gängse uppfattningen.
Hell thir regin donaraz!