Författare Ämne: Samisk järnframställning  (läst 22803 gånger)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Samisk järnframställning
« Svar #40 skrivet: augusti 27, 2012, 19:21 »
Jag tror att verkligheten ibland är mer underbar än dikten – jag tror också att skrönor är väldigt vanliga. Skrönor var ju delvis en tidigare förklaringsmodell till saker och ting. Ungefär som ordspråk.

Jag vet för lite om järnmalm och dess magnetiska förmåga i kombination med pilspetsar för att uttala mig – men varför inte? Ekorrjakt vet jag mera om –man använde t.ex inte järnspetsar vid ekorrjakt, man använde oftast en ”klumppil” helt i trä. Framtill fanns en helt platt yta av ca en 2-kronas storlek, den chockade ihjäl ekorren utan att skada skinnet. Men det var kanske en annan typ av jakt bonden var ute på?

Malm och järnfyndigheter fanns det säkert mycket berättelser (och skrönor) om - och människor som fann malmdepåer fick belöningar av staten – så folk letade troligen efter malmfyndigheter. Det var ju en Same som hittade Nasafjällsfyndigheten t.ex. Hans släkt hette därefter Gruvvisare och hans ättlingar lever än idag.

 Att leta malm var ett snabbt sätt att bli ”rik” – och alla gillar vi ju sådana sätt, numera är det väl Lotto som gäller förståss…

Folk förr i tiden var vana vid naturen, de såg när saker och ting inte såg ”normala” ut, t.ex. stenars färg, tyngd, osv. Några av våra äldsta järnfynd var väl tillverkade av meteoritmaterial? Alltså järn som ”föll från himlen”. Kanske det var dessa som kallades för ”åskviggar”? I folktron kunde de hittas där blixten slagit ned.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Kylarvende

  • Stammis
  • Antal inlägg: 367
SV: Samisk järnframställning
« Svar #41 skrivet: augusti 27, 2012, 20:27 »
Hej!
Jag tycker synd om ekorren oavsett jaktmetod. Tydligen fick de skattefrihet för sitt hjältemod, se nedan. Hursomhelst, googlade jag fram följande som ger en samisk aning, Lasu, Pesu, Mukka:

http://www.lapplandkulturbyra.se/Leader/Jubileumsbladet.pdf

"Invigning av Junosuando 373 år och Hemvändarfesten 2010. Junosuandos grundare Lars Larsson Lasu"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Junosuando

"men de av byns första nybyggare som har efterlämnat ättlingar till modern tid, Lars Larsson Pesu (stamfar för släkten Lasu) och Jöns Andersson Mukka, kom till byn först några år senare. Lars Pesu och Jöns Mukka fick livstids skattefrihet sedan de under en jakttur år 1640 upptäckt järnmalmen i Masugnsbyn."


Utloggad Tornedaling

  • Medlem
  • Antal inlägg: 28
SV: Samisk järnframställning
« Svar #42 skrivet: februari 11, 2015, 15:46 »
Hej!
Jag tycker synd om ekorren oavsett jaktmetod. Tydligen fick de skattefrihet för sitt hjältemod, se nedan. Hursomhelst, googlade jag fram följande som ger en samisk aning, Lasu, Pesu, Mukka:

http://www.lapplandkulturbyra.se/Leader/Jubileumsbladet.pdf

"Invigning av Junosuando 373 år och Hemvändarfesten 2010. Junosuandos grundare Lars Larsson Lasu"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Junosuando

"men de av byns första nybyggare som har efterlämnat ättlingar till modern tid, Lars Larsson Pesu (stamfar för släkten Lasu) och Jöns Andersson Mukka, kom till byn först några år senare. Lars Pesu och Jöns Mukka fick livstids skattefrihet sedan de under en jakttur år 1640 upptäckt järnmalmen i Masugnsbyn."

Ej samiska namn. Tornedalingar.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Samisk järnframställning
« Svar #43 skrivet: februari 12, 2015, 09:47 »
Hela ekonomin för Helsingländerna, fram till digerdöden, byggde på att samer framställde högkvalitétsjärn. T ex var bygderna i Härjedalen uppdelade på annat sätt än idag, när sörländska strukturer tagit över. En undersökning av Härjeåns dalgång avslöjade ett antal samlingar snarast 50-100 st, med järnugnar tillsammans med lika många boplatser (nåja, för majoritéten, då det i några fall enbart är samling av järnugnar utan boplats, resp boplats utan järnugnar). Som jag förstår det var det samiska boplatser. Riktigt säker kan man kanske inte vara förrän DNA tagits från närliggande gravar.

Slutsatsen är att dalgången varit uppdelad i hemmansmarker inom vilka varje gård framställde järn. Bebyggelsen har varit för tät för att jakt bör ha varit enda försörjningsbasen. Med stöd av terrängen, boplatsernas lägen och resp samling av järnugnar, så kunde uppdelningen i hemmansmarker bestämmas. Det finns "vissa luckor", men där antar man att detta beror på att man vid undersökningstillfället ännu inte hittat boplats eller järnugnar för luckan. Minns inget om dateringar, men har för mig att de för järnugnarna varierade från 4-500 fram till medeltid.

Allt är beskrivet i en uppsats alternativt avhandling, som jag inte har titel eller förf för. Undersökningar för Herjeån bör dock vara sällsynta, så den som vill veta detaljer kan säkert återfinna.

Liknande har antytts för andra järnframställningsområden inom det gamla Helsingländerna.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Samisk järnframställning
« Svar #44 skrivet: februari 12, 2015, 09:58 »
Citera
Jag tycker synd om ekorren oavsett jaktmetod. Tydligen fick de skattefrihet för sitt hjältemod, se nedan. Hursomhelst, googlade jag fram följande som ger en samisk aning, Lasu, Pesu, Mukka:
Menar du att jaga ekorre. Före 1364, så levererade Helsingländerna årligen en viss volym gråverk. Detta motsvarade vad ekorrstammen tålde.

Efter 1364, så drog staten åt kniptången skattemässigt för samerna. De skulle leverera mer skinn i skatt årligen än vad stammen tålde och fick inte betala sin skatt på annat sätt än med gråverk. Straffet för obetald skinnskatt var att gården togs i beslag, då en same inte skulle ägna sig jordbruk etc utan all tid skulle läggas på pälsjakt.

Ungefär 1500 så var bäver, hermelin, ekorre utrotade inom de samiska områdena. Djuren överlevde i de marker, som var söder om lappmarkerna (Dalarna-Uppland) och har sedan återvandrat från öster resp söder till vår tid. Den enda födkroken som återstod för samer var att ägna sig åt rendrift så långt från myndigheter och bygder som möjligt.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Samisk järnframställning
« Svar #45 skrivet: februari 13, 2015, 14:43 »
Finner att Vetgirig inte förstår komplikationen mellan kvän och lapp.......
Erik

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Samisk järnframställning
« Svar #46 skrivet: februari 13, 2015, 16:23 »
Kan du förklara så jag förstår bättre då? Går bra i privatmail dyl också, om du inte vill belasta forumet.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Samisk järnframställning
« Svar #47 skrivet: februari 15, 2015, 01:21 »
Hela ekonomin för Helsingländerna, fram till digerdöden, byggde på att samer framställde högkvalitétsjärn. T ex var bygderna i Härjedalen uppdelade på annat sätt än idag, när sörländska strukturer tagit över. En undersökning av Härjeåns dalgång avslöjade ett antal samlingar snarast 50-100 st, med järnugnar tillsammans med lika många boplatser (nåja, för majoritéten, då det i några fall enbart är samling av järnugnar utan boplats, resp boplats utan järnugnar). Som jag förstår det var det samiska boplatser. Riktigt säker kan man kanske inte vara förrän DNA tagits från närliggande gravar.

Tack vare sitt uralska språk har samerna i Skandinavien ofta blivit kallat 'finnar'. Kvenerna likaså.
Det betyder dock inte att alla finnar är samer.

Vad beträffar järnframställningen i Norden så var det fof 'götar och vender' - typ norrmän och finnar - som traditionellt stått för järnvinnor och tidiga stålkvaliteter. Äldsta svärd i järn jag hört talas om blev visst utgrävd under 30-talet, från en kammargrav i Mejlans utanför dåvarande Helsingfors. Datering av benknotor från urnan har gett en ålder på ca. 3.000 år, jämt.   

. Hur var det förresten med Völund?

Völund, broder till Egill och Slag-Finn? Troligen finsk - han också.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Tornedaling

  • Medlem
  • Antal inlägg: 28
SV: Samisk järnframställning
« Svar #48 skrivet: februari 15, 2015, 11:02 »
Är inte begreppen finne/lapp ganska oanvändbara. En människa norrifrån, mer än så säger det väl knappast!? Ungefär som när vi säger "afrikan" i dagens betydligt mer upplysta värld.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Samisk järnframställning
« Svar #49 skrivet: februari 15, 2015, 18:56 »
Begreppet "finne" har i språkfoskning jag råkat på ansetts vara kopplad till "svedjebruk". Inte till språk eller etnicitét etc. Sedan råkar svedjebruket leva kvar längst i regionerna runt "Botten"-viken OCH österut, vilket felaktigt lett över tankar till språk/etnicitét.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Tornedaling

  • Medlem
  • Antal inlägg: 28
SV: Samisk järnframställning
« Svar #50 skrivet: februari 15, 2015, 19:35 »
Begreppet "finne" har i språkfoskning jag råkat på ansetts vara kopplad till "svedjebruk". Inte till språk eller etnicitét etc. Sedan råkar svedjebruket leva kvar längst i regionerna runt "Botten"-viken OCH österut, vilket felaktigt lett över tankar till språk/etnicitét.

Det här är ju inte mitt gebit riktigt men för du samman svedjefinnarna i "södra" delen av landet med befolkningen i Tornedalen (vitt begrepp nu)?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Samisk järnframställning
« Svar #51 skrivet: februari 15, 2015, 19:59 »
Svedjefinnar fanns lite överallt inom dom skandinaviska, finska, baltiska och ryska boreal-skogar. Större delen av Rysslands nuvarande befolkning härstammar ju från samma genologiska ursprung. Innan öst-kyrkans slaviska dominans växte fram var även ryssens huvudspråk finska ('uraliska').

Kvenerna i norr är alltså inget undantag från huvudregeln.  Tornedalingar ej häller - skulle jag anta.



http://people.ucalgary.ca/~vandersp/Courses/maps/fullmap2.jpg

http://fennoscandia.blogspot.no/search?updated-min=2014-01-01T00:00:00%2B01:00&updated-max=2015-01-01T00:00:00%2B01:00&max-results=7
http://forwhattheywereweare.blogspot.no/2012/11/ancient-dna-from-eastern-europe-and.html
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Tornedaling

  • Medlem
  • Antal inlägg: 28
SV: Samisk järnframställning
« Svar #52 skrivet: februari 15, 2015, 20:07 »
Okej jag hade fått för mig att de sydliga svedjefinnarna hamnade i Sverige pga hertig Karl, och att det var av betydligare senare dato. Alltid intressant att lära sig!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Samisk järnframställning
« Svar #53 skrivet: februari 15, 2015, 20:21 »
Det första jorbruket bedrevs som "svedjebruk" resp med vandrande byar under bronsålder (i varje fall s Sverige resp Danmark). Finne i denna språkliga bemärkelse har inget med samer eller finländare att göra i o f s. Inte heller invandrade finländare i sen tid. Det avgörande gemensamma är svedjebruket.  Med tiden konkurrerade nya metoder och tekniker ut svedjebruket i söder, medan detsamma i norr (inkl Finland) övergick att mestadels vara en komplettering till fast jordbruk.

Kolla var våra s k "Finnmarker" finns. De utpekas oftast, men felaktigt, som platser dit invandrade finnländare bosatte sig, men tittar man arkeologiskt på dessa marker, så är de istället områden där s k "skogssamer" levde (på bl a svedjebruk). Finnmarkerna var en gång avsevärt större till ytan än vad som utpekas idag. De senaste 20 åren har hur många sådana boplatser från alla tider fram till mitten av 1800-talet hittats både i Finnmarkerna och i stora områden runt om. Samiska boplatslämningar hittas söderut ända fram till N Vänern, N Närke, Västmanland resp NV Uppland. Denna sydgräns är också bergslagernas sydgräns i mellansverige. Kanske en händelse, d v s samerna i skogarna bidrog kanske till att man hittade alla dessa järnfyndigheter, på gott och ont för deras fortsatta existens som etnisk grupp i samma region.
En hel del av invandrade finnländare, var faktiskt OCKSÅ samer. Flyktingar under klubbekriget flydde ju till släkten inom V Botten, men merparten av dem återvände till de egendomar de en gång lämnade när det lugnat sig. De allra fattigaste (egendomslösa) t ex samer, hade ingenstans att ta vägen.
Amatör! Skåning i Norrland!