Författare Ämne: FMIS-data för GoogleEarth  (läst 5005 gånger)

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
FMIS-data för GoogleEarth
« skrivet: oktober 11, 2005, 15:32 »
Jag har lekt lite med GoogleEarth data på sistone och har tillsammans med vår IT-enhet gjort lite utdrag ur FMIS som man sedan kan titta på i GoogleEarth.

Ladda ner datat härifrån:
www.fmis.raa.se/fmis/download/google_stockholm.kml

Gör därefter så här:
Gör så här:
1. Starta GoogleEarth
2. Gå till Tools - Options och under Preferences välj "External web browser"
3. Gå till File - Open - och öppna filen google_stockholm.kml
4. Presto! FMIS-objekt i Google Earth med länk till fullständig dokumentation till objektet

Nu är det gjort väldigt rått utan tanke på att byta ut objektikonen, zoomnivåer, småtexter osv. Det går att putsa på mycket mera.

Det jag vill fråga är: Tror ni att det finns ett intresse för att RAÄ ska tillgängliggöra FMIS-data på det här sättet?

/David

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
FMIS-data för GoogleEarth
« Svar #1 skrivet: oktober 11, 2005, 16:56 »
Häftigt. Världen tillhör arkeologerna! När jag laddade ner filen på skrivbordet döpte den om sig till goggle_stockholm.xml. När jag ändrat till goggle_stockholm.kml fungerade det utmärkt.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
FMIS-data för GoogleEarth
« Svar #2 skrivet: oktober 11, 2005, 18:15 »
Supercoolt! :) Tack David! :) Visst kan det finnas ett intresse, vi diskutera så sent som idag på föreläsningen vad man kan använda Goggle earth till. Detta är ett aldeles utmärkt alternativ. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Väverska

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
FMIS-data för GoogleEarth
« Svar #3 skrivet: oktober 14, 2005, 03:11 »
för egen del tror jag DEFINITIVT ...
men jag har älskat det programmet sen jag först fick en demonstration :)

Utloggad lea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 63
FMIS-data för GoogleEarth
« Svar #4 skrivet: oktober 22, 2005, 03:26 »
Citera
Jag har lekt lite med GoogleEarth data på sistone

Tänk den som fick leka på jobbet...  8)  

Citera
Tror ni att det finns ett intresse för att RAÄ ska tillgängliggöra FMIS-data på det här sättet?

Ja, det finns ett stort intresse av att RAÄ tillgängliggör FMIS-data överhuvudtaget till alla. Formen är av mindre betydelse, bör nog anpassas efter olika målgrupper. Om det sen är Google Earth i sin nuvarande form som fortfarande gäller om 2-3 år är väl också en fråga?

Satsa på att tillgängliggöra rådata så kan olika intresserade sen skapa egna presentationssätt!

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
FMIS-data för GoogleEarth
« Svar #5 skrivet: oktober 22, 2005, 17:46 »
Instämmer med lea. Viktigt att tillgängliggöra FMIS överhuvudtaget för allmänhet och arkeologi-intresserade i synnerhet. Google Earth eller inte. Försökte att få registrera mig som användare - men icke, bara för yrkesfolk. Hoppas att detta bara är en tillfällig begränsning.

/Mats

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
FMIS-data för GoogleEarth
« Svar #6 skrivet: oktober 24, 2005, 12:09 »
Det är viktigare att det finns en traditionell kartfunktion i det offentliga FMIS i stil med det som Länsstyreslen i Västra götaland använder. Flygbilder är snygga och kul men kan vara svåra att läsa.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
FMIS-data för GoogleEarth
« Svar #7 skrivet: december 04, 2005, 00:18 »
Jag hade nytta av FMIS/Google earth häromdagen då jag promenerade hunden i en skogsdunge i närheten som idag ligger mitt inne bland bebyggelsen. Jag såg något som jag tolkade som övertorvade stensättningar och mycket riktigt, i Google earth såg jag att det var ett gravfält med ett 10-tal stensättningar som jag snubblat över. Kul! Tack igen David. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
FMIS-data för GoogleEarth
« Svar #8 skrivet: december 04, 2005, 08:38 »
Såvitt jag förstått kommer FMIS online att bli tillgäglig för alla någon gång under 2006.

Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!