Jag skulle hålla en slant på en datering av stenbyggnaden till runt 1100. Här är några kända hållpunkter för stenbyggnader:
Den äldsta stenbyggnadstekniken vi känner här i Norden hör samman med kyrkor. Ca 1030 uppfördes S:t Clemens kyrka i Roskilde och kanske före 1060 den första biskopskyrkan i Lund. Ca 1060 byggdes också biskopskyrkan i Dalby strax öster om Lund. På 1080-talet började man så bygga den nuvarande domen i Lund och den nuvarande kyrkan i Dalby.
Runt 1100 var man i full gång med att bygga stenkyrkor i Vätterns östra strandregion. Här några dendroprov som jag snappat upp: 1103 Örberga kyrka, ca 1110-tal Vreta kyrka, ca 1112 Herresta kyrka och 1118 Hagebyhöga kyrka, alla i västra delen av Östergötland.
Cistercienserorden är intressant eftersom denna klosterorden avskydde städer och älskade landsbygden. Men det skulle vara speciella platser, nämligen utmed de viktigare huvudvägarna på 1100-talet. Ärkebiskop Eskil i Lund var den store initiativtagaren till klosterrörelsen. På 1140-talet grundas huvudstationer på vägen mellan ärkestiftscentrat Lund och Östergötland: 1144 Herrevad norra Skåne, 1143 Nydala mitt i Småland och 1143 Alvastra invid Vättern. Man har givetvis också tidigt kopplat in Västergötland i denna medvetna placering av klostren. Lurö mitt i Vänern (pilgrimsleden till Nidaros) ska ha grundats ca 1143 och säkert också Varnhem runt den tiden. Snart följde Gudhem kloster mitt i Västergötland, kanske 1161.
Intressant är att se att Alvastraklostret ägde mycket jord i Karlsborgsområdet på Vätterns västra strand mitt emot klostret. Jag tolkar det som att cistercienserna tidigt kanske etablerat färjetrafik på Vättern och även på Vänern (Lurö). Hamnen i Alvastra bör ha legat där det fortfarande finns en ruin efter ett litet stenkapell ett stenkast från vattnet.
Jag har sammanställt alla cistercienserkloster på
http://www.foteviken.se/Utblick/svndex.htm Gå in på ”Alvastra kloster”