Efter de seneste dialoger her på siderne føler jeg mig sikker på at den manglende interesse for Jellingpalisadens iøjnefaldende symbolske karakter skyldes den store respekt man i Danmark har for kirke og kongehus.
Her er et link, der siger lidt om sagen:
Frelseren og Frederik - Nationalt |
www.b.dkArtiklen slutter med det dybfølte udbrud:
Der kunne være noget om det ! Men den artikel jeg husker fra bogens førsteudgivelse, var betydelig mere troende i tonen.
Det svenske kongehus er vist ikke genstand for en lignende tilbedelse. Derfor understreger jeg endnu engang, at mange danskere opfatter det danske kongehus som en genealogisk linje der træder ind i historien … i Jelling. At dette er et faktum for mange er os er imidlertid ikke det væsentligste. Det er det mytologiske islæt, der er afgørende for vores nationale identitet.
Men er det et faktum ? Er Jellingstenen det første skriftlige vidnesbyrd om en dansk konge ?
Næh, overhovedet ikke. Der er tidligere, skriftlige kilder med diverse kongelignende titler. Og de skriftlige kilder om Harald og Gorm er mildest talt usikre. Men man har foretaget et valg: Dette er hvad vi vil huske og hvad vi vil lære vore børn.