I tråden om Svear hamnade vi i en diskussion om Uppsalas geografiska läge och hur fördelaktigt det var ur transportsynpunkt.
Vissa hävdade att det låg vid vägs ände, jag själv hävdade att det möjligen hade ett bra läge ur ett lokalt uppländsk perspektiv. Samtidigt verkade ingen riktigt påläst på geografin och hur den har förändrats. Jag har därför studerat kartor, gamla som nya, grävt i SOFI's arkiv efter toponymer och även funderat en del.
Som vanligt koncentrerar jag mig på vattenvägar, någon annan får gärna ta tag i landsvägar.
Jag vill inte kalla studien utförlig, men när ämnet var aktuellt ville jag ändå ta upp det jag sett hittills, för att bli kritiserad och tillrättavisad om så krävs eller för att väcka tankar!
Till att börja har jag hittat ett 30 tal "individuella" toponymer som antyder en drag eller motsvarande för båtar. Huvuddelen av dessa är funna på LM's sida för ortnamnsök. SOFI's listor är långt ifrån genomgågna så man kan förvänta sig ett antal till. I vilket fall är tätheten hög jämfört med södra Sverige, högre än snittet, och då har jag ändå studerat SOFI's listor nogrannt i den delen av landet.
Dessa toponymer antyder att båttrafik varit relativt vanlig även i "inlandet".
Långhundraleden mellan Uppsala och Åkersberga verkar någorlunda lätt att följa, och där finns enligt dagens kartor ett obrutet vatten där högsta punkten har ett "dubbelriktat flöde", det är vid Mälby strax väster om Gottröra. Men omedelbart öster om Gottröra, vid Metsjön har även Husbyån sin källa. På karta från tidigt 1700-tal är den tydligt markerad. Det innebär att efter en kort landpassage finns också en vattenväg till Norrtälje.
Kommer man från Uppsala har man alltså två möjliga vägar att välja vid Gottröra mot Norrtälje eller mot Åkersberga. Nu hette det väl inte så då, men ortsnamnet Tälje finns också där. (Mellantälje?

)
Vendelsjön är förvirrande om man tittar på kartor från 1600-talet. Den verkar då avvattnas norrut, och inte söderut genom Vendelån. På tidigt 1700-tal klarnar det, och det kan bekräftas av dagen kartor. Sjön Strömaren avvattnas både norrut och söderut, norrut genom Strömarån till Lövstabukten i Österjön.
Söderut går ett mindre drag via Kyrksjön till Vendelsjön och Vendelån ner till Fyrisån. Vendel har alltså legat mitt på en vattenled som går rätt igenom Uppland.
Om man antar att dessa vatten har kunnat fungera som transportled, så skulle det betyda att Uppsala har ett synnerligen centralt läge i Uppland sett även ur transportsynpunkt.
Som tillägg, iofs utanför Uppland, men ändå. På samma karta från 1600-tal så är Salaån också en vattenled som går igenom land. Enligt kartan avvattnas Saladamm även norrut via Hallaren och Östaviken till Dalälven...