Ta till exempel Grekland innan den olympiska religionen kom. Från Pausanias kan vi se att i början Zeus i Olympia föreställdes som ung man stående bakom tronen, med Hera sittande på. Var det Zeus eller egentligen Herakles som stod där? "Herakles" ("Berömd i Heras tjänst") kunde vara i början samma titel som senare "hero". Och varje "Herakles" ("hero") skulle kanske delvis representera den verkliga Zeus, levande i Himlen? Därifrån kunde en ekvation komma att Herakles (eller en annan lokal hero) var Zeus (senare Zeus son) av staden (polis) xyz. Vid delphiska oraklet lokala bondekvinnan (Pythia) brukade falla i trans, som Ploutarchos förklarade som besittning genom Delphyne - den lokala formen av Gaia. Men med "Pythia" menade man också att den kvinnan trädde in i rollen som makan till Python, vilkens ben var gömda i tripoden, vid Pythias tron. Man kan citera många andra exemplen visande att det fanns hierarkin av odödliga väsen, inom vilken människor kunde agera som lokala kanaler för gudomliga krafter. När Euhemeros säger att gudarna var fördom människor så missar han kanske meningen med denna hierarkin och dennes förankring i specifika lokaliteter?
Men Euhemeros också kunde ha ett annat ärende med hans bon-motte. - Många filosofiska skolor brukade förmå människor att söka efterlikna gudarna...